Please use this identifier to cite or link to this item: http://ithesis-ir.su.ac.th/dspace/handle/123456789/1352
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributorPitchaya KHUNSRIen
dc.contributorพิชญา ขุนศรีth
dc.contributor.advisorWatanapun Krutasaenen
dc.contributor.advisorวัฒนพันธุ์ ครุฑะเสนth
dc.contributor.otherSilpakorn University. Decorative Artsen
dc.date.accessioned2018-12-14T02:31:58Z-
dc.date.available2018-12-14T02:31:58Z-
dc.date.issued12/7/2019
dc.identifier.urihttp://ithesis-ir.su.ac.th/dspace/handle/123456789/1352-
dc.descriptionMaster of Fine Arts (M.F.A.)en
dc.descriptionศิลปมหาบัณฑิต (ศ.ม.)th
dc.description.abstractThis research aims to create a learning media for children 9-12 years to encourage understanding and pride in Loei cultural art. Under the concept of “Creative Precious Culture Art” The purposes of this study were: 1) to examine the identity of Loei culture art, 2) to investigate the behavior of the children 9-12 years, 3) to explore and develop appropriate media elements for the children, 4) Designing suitable identity of Loei cultural for children. The Identity design of Loei Culture Art was appeared in characters, activities book and museum exhibits for the children. Especially, easy accessing help to build communication including provide knowledge to target group in order to make perception and pride in their own culture art. The sample group was selected from the children age 9-12 years that live in Loei. The study was a combination of qualitative and quantitative research, obtained by collecting the information from paper and field work. Besides, asking an expert inquiry about culture arts, child behavior and media design for children. These were assisted researcher analyzed results and media design. Yet, these results had to be evaluated by an experts and target group. The research tools consisted of 1) survey questionnaire on the knowledge of culture art, the collected the same responses in 10 sequences. Collected the answers, created a strategy for presenting the identity media by Phee Ta Khon and Phee KhonNam Festival, 2) design questionnaire to recognize the Loei culture art. Using the appropriate media, adopt media designing in the future. Data was analysed using average, percentage and descriptive. The results were evaluated in a very good level.en
dc.description.abstractงานวิจัยฉบับนี้ ได้นำมาสร้างสรรค์การออกแบบ การเรียนรู้สำหรับเด็กให้เกิดเข้าใจและเกิดภาคภูมิใจในศิลปวัฒนธรรมจังหวัดเลย ภายใต้แนวความคิดสร้างสรรค์ปันศิลปวัฒนธรรมเลยอันงามล้ำและภาคภูมิ โดยมีวัตถุประสงค์ 1) เพื่อศึกษาอัตลักษณ์ของศิลปวัฒนธรรมจังหวัดเลย 2) เพื่อศึกษาข้อมูลด้านพฤติกรรมของเด็กอายุ 9-12 ปี 3) เพื่อศึกษาและพัฒนาองค์ประกอบของสื่อที่เหมาะสมสำหรับเด็กอายุ 9-12 ปี  4) ออกแบบสื่อเผยเเพร่อัตลักษณ์ทางศิลปวัฒนธรรมจังหวัดเลยที่เหมาะสมสำหรับเด็กอายุ 9-12 ปี  ผู้วิจัยได้ออกแบบสื่อเพื่อเผยแพร่ศิลปวัฒนธรรมจังหวัดเลยมีผลงานการออกแบบ คือ สื่อการออกแบบตัวละคร  สื่อหนังสือกิจกรรม สื่อจัดแสดงในพิพิธภัณฑ์ เพื่อออกแบบสื่อให้เด็กอายุ 9-12 ปี ได้เข้าถึงการเรียนรู้ สามารถช่วยสร้างการสื่อสาร ให้ความรู้กับกลุ่มเป้าหมายให้ความรู้สึกภาคภูมิใจ เข้าใจและเกิดการเรียนรู้ใน ศิลปวัฒนธรรมจังหวัดเลยได้อย่างเหมาะสม ซึ่งกลุ่มเป้าหมายที่ใช้ในการศึกษาครั้งนี้ คือ เด็กช่วงอายุ 9-12 ปี ที่อาศัยอยู่ในจังหวัดเลย การดำเนินการวิจัยใช้รูปแบบผสมผสาน ทั้งในเชิงคุณภาพและเชิงปริมาณ โดยการเก็บรวบรวมข้อมูลจากภาคเอกสารและภาคสนาม จากการสอบถามผู้เชี่ยวชาญ ที่เกี่ยวข้องกับข้อมูล ด้านศิลปวัฒนธรรมจังหวัดเลย ด้านพฤติกรรมเด็ก และด้านการออกแบบสื่อสำหรับเด็ก เพื่อนำมาวิเคราะห์ผล และออกแบบสื่ออัตลักษณ์เพื่อเผยแพร่ศิลปวัฒนธรรมจังหวัดเลยสำหรับเด็กอายุ 9-12 ปี นำผลที่ได้ออกแบบเสนอต่อกลุ่มผู้เชี่ยวชาญและกลุ่มเป้าหมายเพื่อประเมินผล เครื่องมือที่ใช้ในงานวิจัยประกอบไปด้วย 1) แบบสอบถามเพื่อสำรวจ องค์ความรู้เรื่องของศิลปวัฒนธรรมเลย ผลเก็บรวบรวมข้อมูลของคำตอบที่พบซ้ำใน 10 ลำดับ ได้คัดเลือกคำตอบ คือการนำเอาประเพณีผีตาโขนและผีขนน้ำมาสร้างเป็นกลยุทธ์ในการสร้างสรรค์สื่อ 2) แบบสอบถามผลงานการออกแบบ เพื่อการรับรู้เนื้อหา ความพึงพอใจต่อสื่อศิลปวัฒนธรรมจังหวัดเลย  การใช้สื่อที่เหมาะสม ผลการวิเคราะห์ข้อมูลจากทางสถิติ ผลที่ได้จากการประเมินอยู่ในค่าระดับเกณฑ์ดีมากth
dc.language.isoth
dc.publisherSilpakorn University
dc.rightsSilpakorn University
dc.subjectศิลปวัฒนธรรม/ จังหวัดเลย / เด็ก /สื่อ/วัฒนธรรม/อัตลักษณ์th
dc.subjectArt and Culture / Loei / Children / Media / Culture / Identityen
dc.subject.classificationArts and Humanitiesen
dc.titleThe identity design of Loei cultural art promotion for children age 9-12 years.en
dc.titleการออกแบบสื่ออัตลักษณ์เพื่อเผยแพร่ศิลปวัฒนธรรมจังหวัดเลยสําหรับเด็กอายุ 9-12 ปีth
dc.typeThesisen
dc.typeวิทยานิพนธ์th
Appears in Collections:Decorative Arts

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
58156317.pdf7.71 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.