Please use this identifier to cite or link to this item: http://ithesis-ir.su.ac.th/dspace/handle/123456789/1386
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributorParawan RATTANATHONGKONGen
dc.contributorปารวัณ รัตนทองคงth
dc.contributor.advisorsamrerng onsampanten
dc.contributor.advisorสำเริง อ่อนสัมพันธุ์th
dc.contributor.otherSilpakorn University. Educationen
dc.date.accessioned2018-12-14T02:38:56Z-
dc.date.available2018-12-14T02:38:56Z-
dc.date.issued17/8/2018
dc.identifier.urihttp://ithesis-ir.su.ac.th/dspace/handle/123456789/1386-
dc.descriptionMaster of Education (M.Ed.)en
dc.descriptionศึกษาศาสตรมหาบัณฑิต (ศษ.ม)th
dc.description.abstractThe purposes of this research were to determine 1) the administrator’s leadership under the Secondary Educational Service Area Office 9 2) organizational climate of schools under the Secondary Educational Service Area Office 9 and 3) the administrator’s leadership and organizational climate of schools under the Secondary Educational Service Area Office 9. The samples were 56 schools under the Secondary Educational Service Area Office 9. The 4 respondents in each school were; a director, a deputy director or a representative and two teachers, total 224 respondents. The research instrument was a questionnaire about the administrator’s leadership based on Robert J. House concept and organizational climate of schools based on Robert S. Fox and Others concept. The statistics used for analyze the data were frequency, percentage, arithmetic mean, standard deviation and Pearson’s product – moment correlation coefficient. The research findings revealed that: 1. The administrator’s leadership under the Secondary Educational Service Area Office 9 as a whole and in every aspect were at high level. The rank from the highest to lowest arithmetic mean were; participative leader, supportive leader, achievement-oriented leader and directive leaders. 2. Organizational climate of schools under the Secondary Educational Service Area Office 9 as a whole and in every aspect was a high level. The rank from the highest to lowest arithmetic mean were; cohesiveness, high morale, school renewal, trust, opportunity for input, respect, caring and continuous academic and social growth. 3. The administrator’s leadership and organizational climate of schools under the Secondary Educational Service Area Office 9 were highly positive correlation with statistically significant at .01 level.en
dc.description.abstractการวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อทราบ 1) ภาวะผู้นำของผู้บริหารสถานศึกษา สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษามัธยมศึกษา เขต 9 2) บรรยากาศองค์การของสถานศึกษา สังกัดสำนักงาน เขตพื้นที่การศึกษามัธยมศึกษา เขต 9 3) ความสัมพันธ์ระหว่างภาวะผู้นำของผู้บริหารกับบรรยากาศองค์การของสถานศึกษา สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษามัธยมศึกษา เขต 9 กลุ่มตัวอย่างการวิจัย คือ สถานศึกษาสังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษามัธยมศึกษา เขต 9 จำนวน 56 แห่ง ผู้ให้ข้อมูลสถานศึกษาละ 4 คน ประกอบด้วยผู้อำนวยการสถานศึกษา 1 คน รองผู้อำนวยการสถานศึกษาหรือผู้ปฏิบัติหน้าที่แทน 1 คน และครูผู้สอน 2 คน รวม 224 คน เครื่องมือที่ใช้ในงานวิจัยเป็นแบบสอบถามเกี่ยวกับภาวะผู้นำของผู้บริหารตามแนวคิดของเฮาส์ (House) และบรรยากาศองค์การของสถานศึกษาตามแนวคิดของฟอกซ์ และคณะ (Fox and Others) สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ คือ ค่าความถี่ ค่าร้อยละ ค่ามัชฌิมเลขคณิต ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน และสัมประสิทธิ์สหสัมพันธ์ของเพียร์สัน ผลการวิจัยพบว่า 1. ภาวะผู้นำของผู้บริหาร สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษามัธยมศึกษา เขต 9 โดยภาพรวมและรายด้านอยู่ในระดับมาก เรียงลำดับตามค่ามัชฌิมเลขคณิตจากมากไปน้อย คือ ภาวะผู้นำแบบมีส่วนร่วม ภาวะผู้นำแบบสนับสนุน ภาวะผู้นำแบบมุ่งเน้นความสำเร็จ และภาวะผู้นำแบบบงการ 2. บรรยากาศองค์การของสถานศึกษา สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษามัธยมศึกษา เขต 9 โดยภาพรวมและรายด้านอยู่ในระดับมาก เรียงลำดับตามค่ามัชฌิมเลขคณิตจากมากไปน้อย คือ การผนึกกำลัง การมีขวัญกำลังใจสูง การปรับปรุงสถานศึกษา การไว้วางใจ การมีโอกาสในการทำงาน การยอมรับนับถือ ความเอื้ออาทรต่อกัน และการเติบโตทางวิชาการและสังคมอย่างต่อเนื่อง 3. ภาวะผู้นำของผู้บริหารมีความสัมพันธ์กับบรรยากาศองค์การของสถานศึกษา สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษามัธยมศึกษา เขต 9 มีความสัมพันธ์กันในทางบวกในระดับมาก อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .01th
dc.language.isoth
dc.publisherSilpakorn University
dc.rightsSilpakorn University
dc.subjectภาวะผู้นำของผู้บริหารth
dc.subjectบรรยากาศองค์การของสถานศึกษาth
dc.subjectTHE ADMINISTRATOR'S LEADERSHIPen
dc.subjectORGANIZATIONAL CLIMATE OF SCHOOLSen
dc.subject.classificationBusinessen
dc.titleTHE ADMINISTRATOR’S LEADERSHIP AND THE ORGANIZATIONAL CLIMATE OF SCHOOLS UNDER THE JURISDICTION OF SECONDARY EDUCATIONAL SERVICE AREA OFFICE 9 en
dc.titleภาวะผู้นำของผู้บริหารกับบรรยากาศองค์การของสถานศึกษา สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษามัธยมศึกษา เขต 9th
dc.typeThesisen
dc.typeวิทยานิพนธ์th
Appears in Collections:Education

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
56252363.pdf3.24 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.