Please use this identifier to cite or link to this item: http://ithesis-ir.su.ac.th/dspace/handle/123456789/1445
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributorWorawut WANGSUKen
dc.contributorวรวุฒิ หวังสุขth
dc.contributor.advisorPRASERT INTARAKen
dc.contributor.advisorประเสริฐ อินทร์รักษ์th
dc.contributor.otherSilpakorn University. Educationen
dc.date.accessioned2018-12-14T02:39:05Z-
dc.date.available2018-12-14T02:39:05Z-
dc.date.issued17/8/2018
dc.identifier.urihttp://ithesis-ir.su.ac.th/dspace/handle/123456789/1445-
dc.descriptionMaster of Education (M.Ed.)en
dc.descriptionศึกษาศาสตรมหาบัณฑิต (ศษ.ม)th
dc.description.abstractThe purposes of this research were to determine 1) the administrators skills of district non-formal and informal educational centre in Narathiwat 2) the standard of district non-formal and informal educational centre in Narathiwat and 3) the relationship between the Administrators skills and the standard of district non-formal and informal educational centre in Narathiwat. The sample of this research were 13 District non-formal and informal educational centre. There were three respondents from each district consisted of administrator, head of department, and teacher, totally 39 respondents. The research instrument was a questionnaire regarding the Administrators skills based on the theory of Drake and Roe concepts and the standard of district non-formal and informal educational centre in Narathiwat based on the practice of Ministry of Education. The statistical used were frequency, percentage, arithmetic mean. standard deviation, and Pearson’s product-moment correlation coefficient. The findings of this study were as follows: 1. the administrators skills in the standard of district non-formal and informal educational centre in Narathiwat as a whole and as an individual, were at a high level; ranking from the highest to the lowest arithmetic mean as follow: Equal to two sequences: technical skills and human skills, cognitive skills, educational and instructional skills and conceptual skills. 2. The standard of district non-formal and informal educational centre in Narathiwat as a whole and individual were found at administrators a high level; ranking from the highest to the lowest arithmetic mean as follow: quality of personnel development, quality of management, management information System, management in the organization, quality assurance system and the quality of study and research for the development of non-formal education and informal education. 3. There was a significant relationship between the administrators skills and the standard of district non-formal and informal educational centre in Narathiwat at .01 level.en
dc.description.abstractการวิจัยครั้งนี้ มีวัตถุประสงค์เพื่อทราบ 1) ทักษะการบริหารของผู้บริหาร ศูนย์การศึกษานอกระบบและการศึกษาตามอัธยาศัยอำเภอ จังหวัดนราธิวาส 2) มาตรฐานศูนย์การศึกษานอกระบบและการศึกษาตามอัธยาศัยอำเภอ จังหวัดนราธิวาส  3) ความสัมพันธ์ระหว่างทักษะการบริหารของผู้บริหารกับมาตรฐานศูนย์การศึกษานอกระบบและการศึกษาตามอัธยาศัยอำเภอ จังหวัดนราธิวาส กลุ่มตัวอย่างที่ใช้ในการวิจัยคือ ศูนย์การศึกษานอกระบบและการศึกษาตามอัธยาศัยอำเภอ จังหวัดนราธิวาส จำนวน 13 อำเภอ ผู้ให้ข้อมูลศูนย์ฯละ 3 คน คือ ผู้บริหารสถานศึกษา 1 คน หัวหน้าฝ่าย 1 คน และครูผู้ปฏิบัติการสอน 1 คน รวมผู้ให้ข้อมูลทั้งสิ้น 39 คน เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัยเป็นแบบสอบถามเกี่ยวกับทักษะผู้บริหารตามแนวคิดของเดรคและโรว์ (Drake and Roe) และมาตรฐานศูนย์การศึกษานอกระบบและการศึกษาตามอัธยาศัยอำเภอ ตามระเบียบของกระทรวงศึกษาธิการ สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูลคือความถี่ ร้อยละ มัชฌิมเลขคณิต ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน และการวิเคราะห์สัมประสิทธิ์สหสัมพันธ์ของเพียร์สัน ผลการวิจัยพบว่า 1. ทักษะการบริหารของผู้บริหาร ศูนย์การศึกษานอกระบบและการศึกษาตามอัธยาศัยอำเภอ จังหวัดนราธิวาสโดยภาพรวมอยู่ในระดับมาก เมื่อพิจารณาเป็นรายด้าน พบว่า อยู่ในระดับมากทุกด้าน โดยเรียงลำดับจากมากไปหาน้อย ดังนี้ เท่ากันสองลำดับแรก คือ ทักษะด้านเทคนิค และทักษะด้านมนุษย์ รองลงมา ทักษะด้านความรู้ความคิด ทักษะด้านการศึกษาและการสอน และทักษะด้านมโนภาพ ตามลำดับ 2. มาตรฐานศูนย์การศึกษานอกระบบและการศึกษาตามอัธยาศัยอำเภอ จังหวัดนราธิวาส โดยภาพรวมอยู่ในระดับมาก เมื่อพิจารณาเป็นรายด้าน พบว่า ส่วนใหญ่อยู่ในระดับมาก โดยเรียงลำดับจากมากไปหาน้อย ดังนี้ ด้านคุณภาพของการพัฒนาบุคลากร รองลงมาคือ ด้านคุณภาพของการบริหารจัดการ ด้านการจัดระบบข้อมูลเพื่อการบริหารจัดการ ด้านผู้บริหารมีสมรรถนะในการบริหารองค์กร ด้านระบบประกันคุณภาพภายใน และด้านคุณภาพการศึกษาวิจัยเพื่อพัฒนางานการศึกษานอกระบบและการศึกษาตามอัธยาศัย ตามลำดับ 3. ทักษะการบริหารของผู้บริหารกับมาตรฐานศูนย์การศึกษานอกระบบและการศึกษาตามอัธยาศัยอำเภอ จังหวัดนราธิวาส มีความสัมพันธ์กันอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .01th
dc.language.isoth
dc.publisherSilpakorn University
dc.rightsSilpakorn University
dc.subjectทักษะการบริหาร/ มาตรฐานศูนย์การศึกษานอกระบบและการศึกษาตามอัธยาศัยอำเภอจังหวัดนราธิวาสth
dc.subjectTHE ADMINISTRATORS SKILLS / THE STANDARD OF DISTRICT NON-FORMAL AND INFORMAL EDUCATIONAL CENTREen
dc.subject.classificationArts and Humanitiesen
dc.titleTHE ADMINISTRATORS SKILLS AND THE STANDARD OF DISTRICT NON-FORMAL AND INFORMAL EDUCATIONAL CENTRE IN NARATHIWATen
dc.titleทักษะการบริหารของผู้บริหารกับมาตรฐานศูนย์การศึกษานอกระบบและการศึกษาตามอัธยาศัยอำเภอ จังหวัดนราธิวาสth
dc.typeThesisen
dc.typeวิทยานิพนธ์th
Appears in Collections:Education

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
57252323.pdf3.03 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.