Please use this identifier to cite or link to this item: http://ithesis-ir.su.ac.th/dspace/handle/123456789/1460
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributorKiattiporn SINPIBOONen
dc.contributorเกียรติพร สินพิบูลย์th
dc.contributor.advisorSIRIWAN VANICHWATANAVORACHAIen
dc.contributor.advisorศิริวรรณ วณิชวัฒนวรชัยth
dc.contributor.otherSilpakorn University. Educationen
dc.date.accessioned2018-12-14T02:39:07Z-
dc.date.available2018-12-14T02:39:07Z-
dc.date.issued17/8/2018
dc.identifier.urihttp://ithesis-ir.su.ac.th/dspace/handle/123456789/1460-
dc.descriptionMaster of Education (M.Ed.)en
dc.descriptionศึกษาศาสตรมหาบัณฑิต (ศษ.ม)th
dc.description.abstractThe purposes of this research were to: 1) compare the critical thinking ability of students grade 12 before and after using question-based learning with multi-media. 2) study the opinion of student grade 12 about instruction with the development of critical thinking ability using question-based learning with multi-media. The sample of this research consisted of 25 students grade 12/1. Students studying in second semester during the academic year 2017 in Tawarawadee School, Nakhon Pathom. The instrument employed to collect data were: 1) lesson plans 2) a critical thinking test and 4) a questionnaire on the opinion of students towards the instruction with the development of critical thinking ability using question-based learning with multi-media. The collected data was analysed for mean (X) standard deviation (S.D.) t-test dependent and content analysis The finding were as follows: 1. The critical thinking of students gained after using question-based learning with multi-media was higher than before at the level of .05 significance. Consider each side. Descending order: 1. Decision making 2. Identify problems and 3. Consider the reliability of the data. 2. The opinions of students towards the instruction with using question-based learning with multi-media were at the highest level of agreement. Consider each side. Descending order: 1) Learning atmosphere 2) Learning Management and 3) Knowledge gaineden
dc.description.abstractวัตถุประสงค์งานวิจัย 1. เพื่อเปรียบเทียบความสามารถด้านการคิดอย่างมีวิจารณญาณของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 6 ก่อนและหลังการจัดการเรียนรู้ด้วยการใช้คำถามเป็นฐานร่วมกับมัลติมีเดีย 2. เพื่อศึกษาความคิดเห็นของนักเรียนที่มีต่อการจัดการเรียนรู้ด้วยการใช้คำถามเป็นฐานร่วมกับมัลติมีเดีย กลุ่มตัวอย่าง ได้แก่ นักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 6/1 ปีการศึกษา 2560 ภาคเรียนที่ 2 โรงเรียนทวารวดี จำนวน 1 ห้องเรียน 25 คน ซึ่งได้มาจากการสุ่มอย่างง่ายโดยการจับสลากโดยให้ห้องเรียนเป็นหน่วยสุ่ม เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัยประกอบด้วย แผนการจัดการเรียนการสอนจำนวน 8 แผน แบบทดสอบการคิดอย่างมีวิจารณญาณ แบบสอบถามความคิดเห็น วิเคราะห์ข้อมูลโดยการหาค่าเฉลี่ย (X) ค่าเบี่ยงเบนมาตรฐาน (S.D.) ค่าทีแบบไม่เป็นอิสระ ค่าที (t-test Dependent) ผลการวิจัยพบว่า 1. ผลการเปรียบเทียบการคิดอย่างมีวิจารณญาณ โดยการจัดการเรียนรู้โดยใช้คำถามเป็นฐานร่วมกับมัลติมีเดียสูงกว่าก่อนเรียนอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05 เมื่อพิจารณาเป็นรายด้าน ตามลำดับจากมากไปน้อยดังนี้ ลำดับที่ 1. คือด้านการตัดสินใจลงข้อสรุป ลำดับที่ 2 คือด้านระบุปัญหา และลำดับที่ 3 คือด้านพิจารณาความน่าเชื่อถือของข้อมูล 2. ความคิดเห็นของนักเรียนที่มีต่อการจัดการเรียนรู้โดยการพัฒนาการคิดแบบวิจารณญาณโดยใช้คำถาม เป็นฐานร่วมกับมัลติมีเดีย โดยภาพรวมและในรายด้านอยู่ในระดับเห็นด้วยมากที่สุด เมื่อพิจารณา เป็นรายด้านมีดังนี้ ด้านบรรยากาศการเรียนรู้ มีค่าเฉลี่ยมากที่สุด ลำดับถัดมาคือด้านขั้นตอน การจัดการเรียนรู้และด้านประโยชน์ที่ได้รับความรู้มีค่าเฉลี่ยน้อยที่สุดth
dc.language.isoth
dc.publisherSilpakorn University
dc.rightsSilpakorn University
dc.subjectการคิดอย่างมีวิจารณญาณth
dc.subjectการใช้คำถามth
dc.subjectมัลติมีเดียth
dc.subjectวิจารณญาณth
dc.subjectมัธยมศึกษาปีที่ 6th
dc.subjectCRITICAL THINKINGen
dc.subjectQUESTION-BASEen
dc.subjectMULTI-MEDIAen
dc.subject.classificationArts and Humanitiesen
dc.titleTHE DEVELOPMENT OF CRITICAL THINKING ABILITY USING QUESTION-BASED LEARNING WITH MULTI-MEDIA FOR STUDENTS GRADE 12 en
dc.titleการพัฒนาความสามารถด้านการคิดอย่างมีวิจารณญาณโดยการจัดการเรียนรู้ด้วยการใช้คำถามเป็นฐานร่วมกับมัลติมีเดีย สำหรับนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 6th
dc.typeThesisen
dc.typeวิทยานิพนธ์th
Appears in Collections:Education

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
57253308.pdf3.67 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.