Please use this identifier to cite or link to this item:
http://ithesis-ir.su.ac.th/dspace/handle/123456789/1598
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor | Pongsakorn RATTANAPATTARAKUL | en |
dc.contributor | พงษ์สกร รัตนภัทรกุล | th |
dc.contributor.advisor | Jean-David Stephane Caillouet | en |
dc.contributor.advisor | Jean-David Stephane Caillouet | th |
dc.contributor.other | Silpakorn University. Music | en |
dc.date.accessioned | 2018-12-14T02:45:54Z | - |
dc.date.available | 2018-12-14T02:45:54Z | - |
dc.date.issued | 17/8/2018 | |
dc.identifier.uri | http://ithesis-ir.su.ac.th/dspace/handle/123456789/1598 | - |
dc.description | Master of Music (M.Mus) | en |
dc.description | ดุริยางคศาสตรมหาบัณฑิต (ดศ.ม.) | th |
dc.description.abstract | Following a strong interest in the theories of the creation of the universe, parallel worlds and the inter-connections between science and art, I decided to reflect on the relative perceptions of time and space through the creation of a musical work. This research aims at translating the experiences and perceptions of the dimensions 0 to 5 described in quantum theory into a musical context. The following interpretation process is used as a filter and guide throughout: (1) The 0th dimension: the smallest particle of sound. (2) The 1st dimension: the horizontal direction of sound and melodic contours, the length of the sonic events. (3) The 2nd dimension: the harmonic and spectral profile of sound (4) The 3rd dimension: the density, weight of sound pressure and overall loudness of the sonic phenomenon. (5) The 4th dimension: the position, direction and spatialisation of sonic gestures through time and space. Creating perception with the time paradigm of past, present and future through transformations of sonic events. (6) The 5th dimension: the multiple possible permutations explored in the world of physics; a single musical idea might exist in opportunities variations. This interdisciplinary research is presented through an acoustic music composition for 29 musicians whose positioning aims at achieving holophonic textures reflecting the temporal and spatial concepts depicted. This research illustrates the concepts described above, providing an imaginary interpretation of the various dimensions and modes of perception of time and space. This composition intends to inform the audience and facilitate an understanding of those scientific ideas through the medium of sound. This interdisciplinary approach also offers a unique view point through which to explore and challenge the techniques of music composition. The scientific view point will inform various, from the organisational structures of the sonic events, complex harmonies, the relations between time ratios and alternative melodic motions and gestures. | en |
dc.description.abstract | สืบเนื่องด้วยผู้วิจัยมีความสนใจอย่างยิ่งในทฤษฎีของการกำเนิดจักรวาล เอกภพคู่ขนานและ การเชื่อมโยงระหว่างวิทยาศาสตร์และศิลปะ ซึ่งต้องการนำเสนอและสะท้อนความสัมพันธ์ของการรับ รู้เรื่องของเวลาและพื้นที่ไปสู่การสร้างสรรค์งานประพันธ์ จุดมุ่งหมายของงานวิจัยชิ้นนี้ต้องการถ่าย ทอดประสบการณ์การรับรู้ของมิติที่ 0 ถึง 5 จากทฤษฎีควอนตัมไปสู่บริบทของดนตรี ขั้นตอนการตีความต่อไปนี้จะถูกนำมาใช้เป็นแนวทางตั้งแต่ต้นจนจบ (1) มิติที่ 0 อนุภาคที่เล็กที่สุดของเสียง (2) มิติที่ 1 ทิศทางของเสียงในแนวนอนและรูปร่างของทำนอง ความยาวของเหตุการณ์เสียง (3) มิติที่ 2 เสียงประสานและสเปคตรัมของเสียง (4) มิติที่ 3 ความหนาแน่น ปริมาณมวลเสียงและความดังของปรากฏการณ์เสียง (5) มิติที่ 4 ตําแหนงและทิศทางการเคลื่อนที่ในพื้นที่และเวลา อุปมากับกระบวนความคิดเรื่องเวลาในอดีต ปัจจุบันและอนาคตผ่านการเปลี่ยนแปลงลักษณะรูปร่างและเหตุการณ์เสียง (6) มิติที่ 5 ความเป็นไปได้ที่หลากหลายของโลกฟิสิกส์จากหนึ่งแนวคิดทางดนตรีสามารถที่จะไปสู่ลักษณะที่แตกตางกันไป งานวิจัยนี้ได้รวบรวมศาสตร์ทั้งสองเข้าด้วยกัน นำเสนอผ่านดนตรีอะคูสติกสำหรับนักดนตรี 29 คน ซึ่งถูกจัดวางตำแหน่งเพื่อมุ่งหมายที่จะให้บรรลุถึงภาพรวมของรูปพรรณแบบโฮโลโฟนี สะท้อนให้เห็นถึงแนวความคิดของเวลาและพื้นที่ที่ปรากฎ เงื่อนไขการตีความของมิติ ต่าง ๆ และรูป แบบของการรับรู้ของเวลาและพื้นที่ บทประพันธ์ดนตรีนี้มุ่งมั่นที่จะให้ข้อมูลต่อผู้ชมและง่ายต่อการเข้าใจความคิดทางวิทยาศาสตร์โดยใช้เสียงเป็นสื่อกลาง การรวมของสองศาสตร์นี้มีวิธีการเข้าถึงจุดมุมมองที่ไม่ซ้ำกันผ่านทางที่จะสำรวจและเป็นเทคนิคที่ท้าทายต่อการประพันธ์ดนตรี จุดมุมมองทางวิทยาศาสตร์จะถูกสื่อถึงในทุกส่วนของดนตรีตั้งแต่การจัดการโครงสร้างของเหตุการณ์เสียง ความซับ ซ้อนของเสียงประสาน ความสัมพันธ์ระหว่างสัดส่วนของเวลาและการเคลื่อนไหวของทำนอง | th |
dc.language.iso | th | |
dc.publisher | Silpakorn University | |
dc.rights | Silpakorn University | |
dc.subject | มิติ | th |
dc.subject | พื้นที่ | th |
dc.subject | เวลา | th |
dc.subject | การประพันธ์ดนตรี | th |
dc.subject | บริบทเสียง | th |
dc.subject | DIMENSIONS | en |
dc.subject | SPACE | en |
dc.subject | TIME | en |
dc.subject | MUSIC COMPOSITION | en |
dc.subject | SONIFICATION | en |
dc.subject.classification | Arts and Humanities | en |
dc.title | THROUGH TIME AND SPACE: A SONIFICATION OF THE FIRST 5 DIMENSIONS OF THE UNIVERSE | en |
dc.title | ผ่านพื้นที่และเวลา: บริบทเสียง 5 มิติแรกของเอกภพ | th |
dc.type | Thesis | en |
dc.type | วิทยานิพนธ์ | th |
Appears in Collections: | Music |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
57701313.pdf | 16 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.