Please use this identifier to cite or link to this item: http://ithesis-ir.su.ac.th/dspace/handle/123456789/1716
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributorAtikhun TANG-NGAMen
dc.contributorอติคุณ แต่งงามth
dc.contributor.advisorPreecha Thaothongen
dc.contributor.advisorปรีชา เถาทองth
dc.contributor.otherSilpakorn University. Painting Sculpture and Graphic Arts and Faculty of Educationen
dc.date.accessioned2018-12-14T03:00:20Z-
dc.date.available2018-12-14T03:00:20Z-
dc.date.issued12/7/2019
dc.identifier.urihttp://ithesis-ir.su.ac.th/dspace/handle/123456789/1716-
dc.descriptionMaster of Fine Arts (M.F.A.)en
dc.descriptionศิลปมหาบัณฑิต (ศล.ม.)th
dc.description.abstractThis Thesis topic under title “BEAUTY OVER THE TIME” conveys the value of Thai cultural heritage of Ayutthaya period which is magnificently charming. From the traces of fine arts of the past as archaeological site which were decorated, since Ayutthaya period reflecting the ancient art, although they have changed over time many generations until today. And as many factors affect the ancient architecture of Thailand's national cause the deterioration just the traces can be seen and currently regarded as a national treasure that represent Thai's civilization. The culture presents prosperity of history which the stuccos that were decorated are magnificently charming with the unique and elegant patterns of Ayutthaya fine arts. The study is divided into 3 parts: 1) the scope and content; is to study on decorative art on Ayutthaya period architecture. 2) The scope of the format; is to study painting in 2D format, semi-abstract 3) The scope of techniques; is to study techniques that have been created the master image, with sketches, prototypes and sketches, prototypes use computer programs, to form new elements and a variety of stucco in Ayutthaya period and using acrylic painting on canvas in creation. This Thesis topic under title " BEAUTY OVER THE TIME”, are inspired by 2 and 3 dimensional decorative art on Ayutthaya period architecture, that reveal the civilization in ancient Thailand which is a cultural treasure be worthy in preservation and continuance into the future. As to reflect the value of Ayutthaya period's arts through styles and patterns, the traces from the past to create a new things in my own feeling and aspect,  I created forms of aspect relating to a sense of work which there is an antiquity expression that the more visibility. The appearance may look old, but in contrast, in the antiquity it is beautiful while the feeling of the deterioration of the ancient architecture surface looks cheerful. Moreover with the distorted and sway of forms be ruined as the time pass. Then the light has been used in creating atmosphere to show the sense the glow of faith. The beauty and greatness in Ayutthaya period, art and cultural, of has been conveyed via the painting that showing the beauty, love and faith in Thai art and culture which is antiquity which reflect the passing of time which emphasize on the great of cultural and architectural treasures of Thailand, that all presented in 4 pieces of semi-abstract 2 dimensional acrylic on canvas painting.en
dc.description.abstractวิทยานิพนธ์หัวข้อเรื่อง “ความงามกับกาลเวลา” เป็นการถ่ายทอดคุณค่าของศิลปกรรมไทยสมัยอยุธยาอันเป็นมรดกของชาติไทยที่มีความงดงามตระกาลตา จากร่องรอยของศิลปกรรมในอดีต ที่ประดับตกแต่งโบราณสถานในสมัยอยุธยามาสร้างสรรค์เป็นผลงานศิลปะ สะท้อนคุณค่าของศิลปกรรมไทยโบราณที่ประดับตกแต่งโบราณสถานและมีการเปลี่ยนแปลงไปตามกาลเวลาหลายยุคหลายสมัยมาจนถึงปัจจุบัน ปัจจัยต่างๆที่ส่งผลต่อความเสื่อมสภาพของโบราณสถานสถาปัตยกรรมเก่าแก่ของชาติไทยทำให้เกิดความชำรุดทรุดโทรมเหลือเพียงร่องรอยที่ปรากฏให้เห็นอยู่ในปัจจุบันถือเป็นมรดกของชาติที่แสดงถึงความเป็นอารยธรรมไทยอันดีงาม ในด้านศิลปวัฒนธรรมที่แสดงถึงความเจริญรุ่งเรืองในยุคประวัติศาสตร์ ลวดลายปูนปั้นที่ประดับตกแต่งโบราณสถานมีความงดงามตระกาลตา ด้วยลวดลายที่มีความประณีตและเป็นเอกลักษณ์ของศิลปกรรมสมัยอยุธยา ขอบเขตการศึกษาบ่งออกเป็น 3 ส่วน 1) ขอบเขตด้านเนื้อหา เป็นการศึกษาศิลปะลวดลายประดับสถาปัตยกรรมสมัยอยุธยา 2) ขอบเขตด้านรูปแบบเป็นการศึกษาผลงานจิตรกรรม 2 มิติ รูปแบบกึ่งนามธรรม 3) ขอบเขตด้านเทคนิคศึกษาเทคนิควิธีการได้สร้างภาพต้นแบบด้วยภาพร่างต้นแบบและภาพร่างต้นแบบที่ใช้โปรแกรมคอมพิวเตอร์เพื่อให้เกิดรูปแบบและองค์ประกอบใหม่ที่มีความหลากหลายของลวดลายปูนปั้นในสมัยอยุธยาและใช้เทคนิคสีอะคริลิคบนผ้าใบในการสร้างสรรค์ผลงาน             วิทยานิพนธ์หัวข้อเรื่อง “ความงามกับกาลเวลา. เป็นการสร้างสรรค์ผลงานโดยมีแรงบันดาลใจจากลวดลายประดับสถาปัตยกรรมไทยสมัยอยุธยารูปแบบ 2 มิติ และ 3 มิติ ที่แสดงถึงความเจริญรุ่งเรืองของอารยธรรมไทยสมัยโบราณ ซึ่งเป็นศิลปวัฒนธรรมที่ล้ำค่าที่สมควรแก่การอนุรักษ์และสืบสานไว้สืบไป เพื่อสะท้อนคุณค่าของศิลปกรรมสมัยอยุธยาผ่านการแสดงลักษณะลวดลาย รูปสัญลักษณ์จากร่องรอยในอดีตมาสร้างสรรค์ใหม่ในความรู้สึกและรูปมุมมองแบบเฉพาะตนของข้าพเจ้า โดยสร้างรูปแบบมุมมองให้เกิดความสัมพันธ์กับความรู้สึกในงานซึ่งมีความเก่าที่แสดงออกมากกว่าการมองเห็น พื้นผิวที่อาจมองว่าเก่าแต่ในความเก่านั้นกลับมีความงามและความรู้สึก จากพื้นผิวและรูปทรงของงานศิลปะลายประดับสถาปัตยกรรมไทยให้ดูมีชีวิตชีวิต ด้วยรูปทรงที่มีความบิดเบี้ยว ความเลื่อนไหลและพลิ้วไหวของรูปทรง มีความชำรุด ทรุดโทรม อันหมายถึงกาลเวลาที่หมุนเวียนเปลี่ยนแปลงของเวลาอยู่ทุกขณะและสร้างแสงสีบรรยากาศให้รู้สึกถึงความเรืองรอง ความศรัทธา ความงดงามและความยิ่งใหญ่ในศิลปวัฒนธรรมไทยสมัยอยุธยา นำมาถ่ายทอดเป็นงานจิตรกรรม อันแสดงถึง ความงดงาม ความรักและความศรัทธาในงานศิลปวัฒนธรรมของชาติไทยที่มีความเก่าแก่ ซึ่งสื่อถึงการผ่านห่วงเวลาแห่งยุคสมัยของไทย  ศิลปวัฒนธรรมที่ยิ่งใหญ่และทรงคุณค่าในงานสถาปัตยกรรมไทย เป็นผลงานจิตรกรรม 2 มิติ ด้วยรูปแบบกึ่งนามธรรม จำนวน 4 ชิ้น ผ่านเทคนิคสีอะคริลิคบนผ้าใบ  th
dc.language.isoth
dc.publisherSilpakorn University
dc.rightsSilpakorn University
dc.subjectความงามกับกาลเวลาth
dc.subjectBEAUTY OVER THE TIMEen
dc.subject.classificationArts and Humanitiesen
dc.titleBeauty over the timeen
dc.titleความงามกับกาลเวลาth
dc.typeThesisen
dc.typeวิทยานิพนธ์th
Appears in Collections:Painting Sculpture and Graphic Arts and Faculty of Education

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
58901317.pdf6.77 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.