Please use this identifier to cite or link to this item: http://ithesis-ir.su.ac.th/dspace/handle/123456789/201
Title: กลยุทธ์การสืบทอดธุรกิจภายในครอบครัวของผู้ประกอบธุรกิจค้าขายปลาทะเล ในพื้นที่ อำเภอแกลง จังหวัดระยอง
Other Titles: BUSINESS SUCCESSION IN LINE WITH FAMILY ON FISHERY STRATEGY AT AMPHUR KLEANG RAYONG AREA
Authors: ประสมทรัพย์, ฐิติพันธ์
Parsomsup, Thitiphan
Keywords: กลยุทธ์
ธุรกิจครอบครัว
STRATEGY
FAMILY BUSINESS
Issue Date: 5-Aug-2559
Publisher: มหาวิทยาลัยศิลปากร
Abstract: วิจัยนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษากลยุทธ์การสืบทอดธุรกิจภายในครอบครัวของผู้ประกอบธุรกิจ ค้าขายปลาทะเลในพื้นที่ อำเภอแกลง จังหวัดระยอง ใช้วิธีวิจัยเชิงคุณภาพเก็บรวบรวมข้อมูลโดย การสัมภาษณ์เชิงลึกผู้ให้ข้อมูลได้แก่ ผู้ก่อตั้งธุรกิจ ทายาทรุ่นที่ 2 และทายาทรุ่นที่ 3 ผลการวิจัยพบว่า กลยุทธ์การสืบทอดธุรกิจครอบครัวแบ่งออกเป็น 3 ระยะ ได้แก่ ระยะก่อนเข้าสู่ธุรกิจ ระยะเข้าสู่ธุรกิจ และระยะสืบทอดธุรกิจ บิดามารดาปลูกฝังให้ช่วยงานตั้งแต่วัยเด็ก ให้มีส่วนร่วมในการทำงาน และให้ มาช่วยงานเป็นครั้งคราวหลังจากเลิกเรียนและช่วงปิดภาคเรียน เมื่อสำเร็จการศึกษาให้เข้ามาช่วยงานแบบ เต็มเวลางาน เพิ่มโอกาสการตัดสินใจ บิดามารดามีส่วนช่วยในการตัดสินใจ สุดท้ายจึงได้รับการไว้วางใจ ในการดูแลธุรกิจทั้งหมด เป็นการมอบอำนาจโดยสมบูรณ์ แนวทางในการปฏิบัติที่ดีในการสืบทอดธุรกิจ ครอบครัวให้ได้ประสบความสำเร็จ ได้แก่ ความสัมพันธ์ทางสังคมภายครอบครัว การสนับสนุนด้านศึกษา การรับผิดชอบต่อหน้าที่ การเรียนรู้การทำงานและเรียนรู้แนวทางการแก้ไขปัญหาทางธุรกิจในอนาคต สำหรับปัญหาอุปสรรคในการสืบทอดธุรกิจภายในครอบครัวคือ ขาดความไว้วางใจจากพ่อแม่ ผู้สืบทอด ต้องอิสระในการใช้ชีวิต มีความขัดแย้งระหว่างการทำงาน วิธีการแก้ไขปัญหาคือ การปลูกฝังแนวคิด และทัศนคติทีดี ให้ผู้สืบทอดมีส่วนร่วมในการทำงานตั้งแต่วัยเด็กเพื่อเป็นส่วนหนึ่งของธุรกิจ เป็นส่วนหนึ่ง กับงาน และสามารถดำเนินธุรกิจในฐานะเจ้าของธุรกิจ The objectives of this research were to study the family business succession strategy of sea-fish traders in Amphur Klaeng, Rayong province using qualitative method. The data was collected by an in-depth interview from the business founder, the second generation, and the third generation. The findings revealed that business succession was divided into three phases: 1) before entering into business; 2) entering into business; and 3) succession. The parents encouraged their children to participate and help out with the family business after school or during summer. After graduation, the children helped the family business for full-time in order to practice decision-making skills guided by their parents. Finally, the children were trusted to take care of the business by themselves. The factors that led to a successful family business succession were an educational support from parents, responsibility, learning how o work and solve the problems. Based on the findings, the problems of family business succession were: a lack of trust from the parents, the need of freedom, conflicts in the family business. The suggestions for solving the problems were increasing the children positive attitude and more participation in the family business since they were young in order to run and own their family business.
Description: 57602341 ; หลักสูตรบริหารธุรกิจมหาบัณฑิต -- ฐิติพันธ์ ประสมทรัพย์
URI: http://ithesis-ir.su.ac.th/dspace/handle/123456789/201
Appears in Collections:Management Sciences

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
57602341 ฐิติพันธ์ ประสมทรัพย์.pdf1.4 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.