Please use this identifier to cite or link to this item: http://ithesis-ir.su.ac.th/dspace/handle/123456789/2076
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributorParichat TANBOONen
dc.contributorปาริฉัตร แทนบุญth
dc.contributor.advisorTinnakorn Kasornsuwanen
dc.contributor.advisorทินกร กาษรสุวรรณth
dc.contributor.otherSilpakorn University. Painting Sculpture and Graphic Arts and Faculty of Educationen
dc.date.accessioned2019-08-07T03:30:24Z-
dc.date.available2019-08-07T03:30:24Z-
dc.date.issued12/7/2019
dc.identifier.urihttp://ithesis-ir.su.ac.th/dspace/handle/123456789/2076-
dc.descriptionMaster of Fine Arts (M.F.A.)en
dc.descriptionศิลปมหาบัณฑิต (ศล.ม.)th
dc.description.abstractThe meaning of “home” for me personally is not just a place, but it also encompasses the origin of emotional support. Despite the state of mind or the distance, “home” is the utmost in motive power to propel my life. Home, Blue Nostalgia  portrays my feelings towards “home” through art to remind myself and other people of the emphasis on the awareness of family values. The work is created in the form of 2D installation art with mixed media techniques. I initially use the film photos relying upon my remembrance. The number of my family members may decrease or increase over time: my brother who passed away but the memory of him still lingers on my mind  and my two nieces who additionally build up our family’s recent recollections. The work includes six pieces of Cyanotype film photography on two different materials: cloth and mulberry paper. The digital visualiser is also used to project places and other things we have gone through. No matter how time flies or wherever you have been, the family members are the most important.en
dc.description.abstractคำว่า “บ้าน” สำหรับผู้เขียนไม่ได้หมายความถึงเพียงแค่สถานที่หรือสิ่งก่อสร้างแต่ได้รวมทุกสิ่งทุกอย่างที่เป็นแหล่งกำเนิดกำลังใจที่ส่งมาให้ผู้เขียนเสมอทั้งในยามที่มีสุขหรือแม้กระทั่งทุกข์ ทั้งที่อยู่ใกล้และอยู่ไกล “บ้าน” ก็ยังคงเป็นที่สุดของแหล่งพลังงานในการขับเคลื่อนชีวิตตลอดมา ดังนั้น การคิดถึงบ้านของผู้เขียนจึงไม่ได้เกิดขึ้นเพียงแค่ยามทุกข์เท่านั้น แต่ยามสุข ยามสบายใจ อาการคิดถึงบ้านก็เกิดได้เช่นกันเมื่อนำความรู้สึกคิดถึงบ้านในแบบของผู้เขียนมาขยายความประกอบกับนิยามเชิงบวกของคำว่า Nostalgia จึงทำให้หวนนึกถึงสิ่งต่างๆ ในอดีต ไม่ว่าจะเป็นคน สัตว์ สิ่งของหรือสถานที่และต้องการจะถ่ายทอดอารมณ์ความรู้สึกเหล่านี้ เพื่อเป็นการระลึก นึกถึงและเตือนสติตัวเองรวมทั้งผู้อื่นให้เห็นถึงความสำคัญของ “บ้าน” ผ่านผลงานศิลปะรูปแบบสองมิติแบบจัดวาง แปรผันตามพื้นที่ โดยเน้นภาพถ่ายจากกล้องฟิล์มเป็นผลงานตั้งต้น  ผลงาน 2 ชุด ชุดละ 3ชิ้น ขนาด 2.7 x 1.68 เมตร จำนวน 2 ชิ้น, ขนาด2.3 x 2.1 เมตรและขนาด 1.05 x  1.5  เมตร จำนวน 3  ชิ้น เพราะความทรงจำในอดีตและการหวนคิดถึงบ้านในอดีตของผู้เขียนนั้นประกอบไปด้วยความสุขแบบเรียบง่ายและไม่มีการแต่งแต้มเร่งเร้าใดๆ อีกทั้งสีฟ้า (Blue) ที่ได้จากเทคนิคการอัดขยายภาพแบบ Cyanotype นั้นยังเป็นสีที่แทนการแสดงถึงความทรงจำที่มีค่าแบบสงบเรียบง่าย และการให้สีฟ้าหลากหลายค่าน้ำหนักของเทคนิค Cyanotype นั้นยังทำให้ภาพถ่ายมีคุณค่าและมีความเฉพาะตัวเหมือนความทรงจำหรือเหตุการณ์ในภาพที่ต่อให้เกิดขึ้นซ้ำแต่ก็คงไม่มีทางเหมือนเดิมในแง่ของความรู้สึกแน่นอนth
dc.language.isoth
dc.publisherSilpakorn University
dc.rightsSilpakorn University
dc.subjectบ้านth
dc.subjectศิลปะแบบ 2 มิติth
dc.subjectสีฟ้าth
dc.subjectHomeen
dc.subjectCyanotypeen
dc.subjectAlternative Photographyen
dc.subjectBlueen
dc.subjectInstallation Arten
dc.subject.classificationArts and Humanitiesen
dc.titleHOME, BLUE NOSTALGIAen
dc.titleบ้าน ความทรงจำสีฟ้าth
dc.typeThesisen
dc.typeวิทยานิพนธ์th
Appears in Collections:Painting Sculpture and Graphic Arts and Faculty of Education

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
60901308.pdf8.7 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.