Please use this identifier to cite or link to this item:
http://ithesis-ir.su.ac.th/dspace/handle/123456789/2256
Title: | The development of Project-based and Blended Learning activities using group process Learning to Enhance competency in computer programming and Behavior’s team working of Mathayomsuksa 3 Students การพัฒนากิจกรรมโครงงานคอมพิวเตอร์แบบผสมผสานร่วมกับแนวคิดกระบวนการกลุ่มเพื่อส่งเสริมความสามารถในการเขียนโปรแกรมและการทำงานเป็นทีมของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 3 |
Authors: | Huttaya THANYAKUNODOM หัทยา ธัญญคุโณดม Nammon Ruangrit น้ำมนต์ เรืองฤทธิ์ Silpakorn University. Education |
Keywords: | ความสามารถในการเขียนโปรแกรม โครงงานคอมพิวเตอร์ การเรียนแบบผสมผสาน COMPETENCY IN COMPUTER PROGRAMMING COMPUTER PROJECT- BASED BLENDED LEARNING |
Issue Date: | 12 |
Publisher: | Silpakorn University |
Abstract: | These purposes of this research were to : 1) development of Project-based and Blended Learning activities using group process Learning 2) study pre-test and post – test the competency in computer programming ability after learning by using Project-based and Blended Learning activities using group process Learning . 3) study behavior’s team working of students by using project-based and blended learning activities using group process learning. 4) study students’ satisfaction after learning by using project-based and blended learning activities using group process learning . The samples comprised 3 ninth grade students at Ploychaturachinda School Nakhonchisri District Nakhon Pathom Province by using simple random sampling.
The results were as follows:1) There were 6 steps in the development of project-based and blended learning activities using group process learning : 1) study the content together 2) practise computer programming 3) plan 4) do 5) present 6) evaluate. The learning management was at a good level and the effectiveness of material was according to specified criteria 2) The students’ competency in computer programming posttest score were significantly higher than posttest score at .01 3) The behavior’s team working of students and the behavior’s communication of students were at very good level. 4) The students’ satisfaction toward project-based and Blended learning activities using group process Learning was at a high level. การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อ 1) พัฒนากิจกรรมโครงงานคอมพิวเตอร์แบบผสมผสานร่วมกับแนวคิดกระบวนการกลุ่ม 2) เปรียบเทียบความสามารถในการเขียนโปรแกรมก่อนเรียนและหลังเรียนของนักเรียนที่เรียนด้วยกิจกรรมโครงงานคอมพิวเตอร์แบบผสมผสานร่วมกับแนวคิดกระบวนการกลุ่ม 3) ศึกษาพฤติกรรมการทำงานเป็นทีมของนักเรียนที่เรียนด้วยกิจกรรมโครงงานคอมพิวเตอร์แบบผสมผสานร่วมกับแนวคิดกระบวนการกลุ่ม 4) ศึกษาความพึงพอใจของนักเรียนที่มีต่อการเรียนด้วยกิจกรรมโครงงานคอมพิวเตอร์แบบผสมผสานร่วมกับแนวคิดกระบวนการกลุ่ม กลุ่มตัวอย่างที่ใช้ในการวิจัย คือ นักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 3 โรงเรียนพลอยจาตุรจินดา อำเภอนครชัยศรี จังหวัดนครปฐม จำนวน 30 คน ได้มาโดยการสุ่มอย่างง่ายโดยวิธีจับฉลากโดยใช้โรงเรียนเป็นหน่วยสุ่ม และทำการสุ่มห้องเรียนจำนวน 1 ห้อง ผลการวิจัยพบว่า 1) กิจกรรมโครงงานคอมพิวเตอร์แบบผสมผสานร่วมกับแนวคิดกระบวนการกลุ่มมีขั้นตอนของการจัดกิจกรรม 6 ขั้นตอนดังนี้ 1) ศึกษาเนื้อหาบทเรียนร่วมกัน 2) ฝึกปฏิบัติการเขียนโปรแกรม 3) วางแผนร่วมกัน 4) ดำเนินการตามแผน 5) นำเสนอผลงานโครงงาน 6) ประเมินโครงงาน โดยระบบการจัดการเรียนการสอนมีคุณภาพอยู่ในระดับดี สื่อมีประสิทธิภาพตามเกณฑ์ที่กำหนด 2) ความสามารถในการเขียนโปรแกรมของนักเรียนหลังเรียน โดยใช้กิจกรรมโครงงานคอมพิวเตอร์แบบผสมผสานร่วมกับแนวคิดกระบวนการกลุ่มสูงกว่าก่อนเรียน อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .01 3) นักเรียนมีพฤติกรรมการทำงานร่วมกันอยู่ในระดับมาก 4) นักเรียนมีความพึงพอใจต่อกิจกรรมโครงงานคอมพิวเตอร์แบบผสมผสานร่วมกับแนวคิดกระบวนการกลุ่มอยู่ในระดับมาก |
Description: | Master of Education (M.Ed.) ศึกษาศาสตรมหาบัณฑิต (ศษ.ม) |
URI: | http://ithesis-ir.su.ac.th/dspace/handle/123456789/2256 |
Appears in Collections: | Education |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
57257315.pdf | 8.75 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.