Please use this identifier to cite or link to this item: http://ithesis-ir.su.ac.th/dspace/handle/123456789/2287
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributorSurattanaporn CHOMSRIen
dc.contributorสุรัตนาภรณ์ ชมศรีth
dc.contributor.advisorWISUD PO NEGRNen
dc.contributor.advisorวิสูตร โพธิ์เงินth
dc.contributor.otherSilpakorn University. Educationen
dc.date.accessioned2019-08-08T06:20:26Z-
dc.date.available2019-08-08T06:20:26Z-
dc.date.issued12/7/2019
dc.identifier.urihttp://ithesis-ir.su.ac.th/dspace/handle/123456789/2287-
dc.descriptionMaster of Education (M.Ed.)en
dc.descriptionศึกษาศาสตรมหาบัณฑิต (ศษ.ม)th
dc.description.abstractThis research aims to 1) Develop visual arts activities together with use of music for promoting awareness and creating visual art work of secondary school students; Matthayomsuksa 2 2) Study the level of perceived aesthetic knowledge after organizing visual arts learning activities together with use of background music.  3) Study the results of creating visual art work after organizing visual arts learning activities together with use of background music. 4) Study the opinions of students towards visual arts learning activities together with using of accompanying music to promote awareness and aesthetic creation visual art work of Matthayomsuksa 2 is an experimental research with a sample group of research in Matthayomsuksa 2 Thammasala school (Luang Pho Noi Upathum) 35 students with using of background music, data analysis using percentage, average, standard deviation, and Content analysis. The results research were as follow: 1. The result of the development of visual arts activities together with using of background music to promote aesthetic awareness and the creation of visual art work of students in Matthayomsuksa 2 is higher than the established requirement of 80.06/81.56 2. The results of the level of perceived aesthetic knowledge after organizing visual arts learning activities together with using the music composition has a level of awareness from the aesthetic test in level 3, expressiveness, mean equal to 3.16 standard deviation equal to 0.31 3. Results of the study the creation of visual arts work after organizing visual arts learning activities together with use of quality music in a good level. The average equals 26.10 and has a standard deviation equal to 0.27 4. Results of the study about opinion of students to wards visual arts learning activities, including the use of accompanying music to promote aesthetic awareness and the creation at visual art work of students in Matthayomsuksa 2 at highest level equals 4.57 and has a standard deviation equal to 0.62en
dc.description.abstractการวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อ 1) พัฒนากิจกรรมทัศนศิลป์ร่วมกับการใช้เพลงประกอบภาพเพื่อส่งเสริม การรับรู้สุนทรีย์และการสร้างผลงานทัศนศิลป์ ของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 2 2) ศึกษาระดับการรับรู้สุนทรีย์ หลังการจัด กิจกรรมการเรียนรู้ทัศนศิลป์ร่วมกับการใช้เพลงประกอบภาพ 3) ศึกษาผลการสร้างผลงานทัศนศิลป์ หลังการจัดกิจกรรม การเรียนรู้ทัศนศิลป์ร่วมกับการใช้เพลงประกอบภาพ และ 4) ศึกษาความคิดเห็นของนักเรียนที่มีต่อกิจกรรมการเรียนรู้ ทัศนศิลป์ร่วมกับการใช้เพลงประกอบภาพเพื่อส่งเสริมการรับรู้สุนทรีย์และการสร้างผลงานทัศนศิลป์ ของนักเรียนชั้น มัธยมศึกษาปีที่ 2 เป็นการวิจัยเชิงทดลอง โดยมีกลุ่มตัวอย่างในการวิจัย คือ นักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 2 โรงเรียน ธรรมศาลา (หลวงพ่อน้อยอุปถัมภ์ จำนวน 35 คน เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัยได้แก่ แผนกิจกรรมการเรียนรู้ทัศนศิลป์ร่วมกับ การใช้เพลงประกอบภาพ แบบประเมินการรับรู้สุนทรีย์ แบบประเมินการสร้างผลงานทัศนศิลป์และแบบสอบถาม ความคิดเห็นของนักเรียนที่มีต่อกิจกรรมการเรียนรู้ทัศนศิลป์ร่วมกับการใช้เพลงประกอบภาพ การวิเคราะห์ข้อมูลใช้ ค่าร้อยละ ค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน และวิเคราะห์เนื้อหา (Content Analysis) ผลการวิจัยพบว่า 1. ผลการพัฒนากิจกรรมทัศนศิลป์ร่วมกับการใช้เพลงประกอบภาพเพื่อส่งเสริมการรับรู้สุนทรีย์และ การสร้างผลงานทัศนศิลป์ ของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 2 มีประสิทธิภาพสูงกว่าเกณฑ์ตั้งไว้ คือ 80.06/81.56 2. ผลการศึกษาระดับการรับรู้สุนทรีย์ หลังการจัดกิจกรรมการเรียนรู้ทัศนศิลป์ร่วมกับการใช้เพลงประกอบภาพ มีระดับการรับรู้สุนทรีย์จากแบบทดสอบสุนทรีย์อยู่ในระดับ 3 การแสดงออก  (Expressiveness) ค่าเฉลี่ยเท่ากับ 3.16 ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐานเท่ากับ 0.31     3. ผลการศึกษาผลการสร้างผลงานทัศนศิลป์ หลังการจัดกิจกรรมการเรียนรู้ทัศนศิลป์ร่วมกับการใช้เพลงประกอบภาพ มีคุณภาพอยู่ในระดับดี ค่าเฉลี่ยเท่ากับ 26.10 และมีส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐานเท่ากับ 0.27 4. ผลการศึกษาความคิดเห็นของนักเรียนที่มีต่อกิจกรรมการเรียนรู้ทัศนศิลป์ร่วมกับการใช้เพลงประกอบภาพเพื่อส่งเสริมการรับรู้สุนทรีย์และการสร้างผลงานทัศนศิลป์ ของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 2 อยู่ในระดับมากที่สุด ค่าเฉลี่ยเท่ากับ 4.57 และมีค่าส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐานเท่ากับ 0.62th
dc.language.isoth
dc.publisherSilpakorn University
dc.rightsSilpakorn University
dc.subjectกิจกรรมการเรียนรู้ทัศนศิลป์ร่วมกับการใช้เพลงประกอบภาพ, การรับรู้สุนทรีย์, การสร้างผลงานทัศนศิลป์, นักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 2th
dc.subjectVISUAL ART ACTIVITIES WITH MUSIC AND ARTIST' PAINTINGen
dc.subjectPROMOTE AESTHETICen
dc.subjectCREATIVE ART WORKSen
dc.subjectSTUDENTS MATTHAYOMSUKSA 2en
dc.subject.classificationArts and Humanitiesen
dc.titleTHE DEVELOPMENT OF VISUAL ART ACTIVITIES WITH MUSIC AND ARTIST' PAINTING TO PROMOTE AESTHETIC AND CREATIVE ART WORKS OF MATTHAYOMSUKSA 2 STUDENTSen
dc.titleการพัฒนากิจกรรมการเรียนรู้ทัศนศิลป์ร่วมกับการใช้เพลงประกอบภาพเพื่อส่งเสริมการรับรู้สุนทรีย์และการสร้างผลงานทัศนศิลป์ ของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 2th
dc.typeThesisen
dc.typeวิทยานิพนธ์th
Appears in Collections:Education

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
57263305.pdf6.44 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.