Please use this identifier to cite or link to this item: http://ithesis-ir.su.ac.th/dspace/handle/123456789/2418
Title: ADMINISTRATIVE SKILLS OF ADMINISTRATOR AND THE QUALITY OF WORK LIFE OF TEACHER IN SCHOOL UNDER THE OFFICE OF SECONDARY EDUCATIONAL SERVICE AREA 1
ทักษะการบริหารของผู้บริหารกับคุณภาพชีวิตการทำงานของครูในโรงเรียน สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษามัธยมศึกษาเขต 1 
Authors: Aunthika BOONLERT
อันธิกา บุญเลิศ
Prasert Intarak
ประเสริฐ อินทร์รักษ์
Silpakorn University. Education
Keywords: ทักษะการบริหารของผู้บริหารโรงเรียน
คุณภาพชีวิตการทำงานของครู
Administrative skills of school administrator
Quality of work life of teacher
Issue Date:  29
Publisher: Silpakorn University
Abstract:      The purposes of this study were to determine: 1) the Administrative skills of the school directors under the Office of Secondary Educational Service Area 1, 2) the quality of work life of teacher in schools under the Office of Secondary Educational Service Area 1, and 3) the relationship between the administrative skills of school administrators and quality of work life of teachers in schools under the Office of Secondary Educational Service Area 1. The sample of this study were 47 secondary schools. The respondents from each school were school director or the person in charged and a head of learning group, with a total of 94 respondents. The instrument for collecting the data was an opinionnaire. The statistical treatments were frequency, percentage, arithmetic mean, standard deviation, and Pearson's product moment correlation coefficient. The findings of this study were as follows: 1.The Administrative skills of the school directors under the Office of Secondary Educational Service Area 1 as a whole and each aspect were at a high level. They were interpersonal skill, political skill, diagnostic skill, technical skill, and conceptual skill respectively. 2. The quality of work life of teacher in schools under the Office of Secondary Educational Service Area 1 as a whole and each aspect were at a high level. They were the social relevance of work life, immediate opportunity to use and develop human capacities, social integration in the work organization, futue opportunity for continued growth and security, constitutionalism in the work organization, work and the total life space, safe and healthy working conditions and adequate, and fair compensation respectively. And 3. There were significant relationship between administrative skills of the school administrators and quality of work life of teacher in schools under the Office of Secondary Educational Service Area 1 as whole and each aspect with a 0.01 significant level.
การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อทราบ 1) ทักษะการบริหารของผู้อำนวยการโรงเรียนสังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษามัธยมศึกษา เขต 1 2) คุณภาพชีวิตการทำงานของครูในโรงเรียนสังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษามัธยมศึกษา เขต 1 และ 3) ความสัมพันธ์ระหว่างทักษะการบริหารของผู้บริหารกับคุณภาพชีวิตการทำงานของครูในโรงเรียนสังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษามัธยมศึกษา เขต 1 กลุ่มตัวอย่างที่ใช้ในการวิจัยครั้งนี้ ได้แก่ โรงเรียนสังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษามัธยมศึกษา เขต 1 จำนวน 47 โรง ผู้ให้ข้อมูลโรงเรียนละ 2 คน ประกอบด้วย ผู้อำนวยการโรงเรียนหรือผู้รักษาการในตำแหน่ง และหัวหน้ากลุ่มสาระการเรียนรู้ รวมทั้งสิ้น 94 คน ใช้แบบสอบถามความคิดเห็นเป็นเครื่องมือในการเก็บรวบรวมข้อมูล สถิติในการวิเคราะห์ข้อมูล ได้แก่ ความถี่ ร้อยละ มัชฌิมเลขคณิต ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน และสัมประสิทธิ์สหสัมพันธ์ของเพียร์สัน ผลการวิจัยพบว่า 1. ทักษะการบริหารของผู้อำนวยการโรงเรียนสังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษามัธยมศึกษา เขต 1 ทั้งโดยภาพรวมและรายด้านอยู่ในระดับมาก เมื่อพิจารณารายด้านพบว่า อยู่ในระดับมากทุกด้าน โดยเรียงลำดับค่ามัชฌิมเลขคณิตจากมากไปหาน้อย ดังนี้ ทักษะด้านความสัมพันธ์ระหว่างบุคคล ทักษะด้านนโยบาย ทักษะด้านการวินิจฉัย ทักษะด้านเทคนิค และทักษะด้านมโนภาพ ตามลำดับ 2. คุณภาพชีวิตการทำงานของครูในโรงเรียนสังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษามัธยมศึกษา เขต 1 ทั้งโดยภาพรวมและรายด้านอยู่ในระดับมากเมื่อพิจารณารายด้านพบว่า อยู่ในระดับมากทุกด้าน โดยเรียงลำดับจากค่ามัชฌิมเลขคณิตจากมากไปหาน้อย ดังนี้ บทบาทที่เป็นประโยชน์ต่อสังคม โอกาสในการใช้ความรู้ ความสามารถในการพัฒนา การยอมรับทางสังคมในองค์การ โอกาสในการพัฒนาตนเองอย่างต่อเนื่องและมีความก้าวหน้ามั่นคงในหน้าที่การงาน การกำหนดระเบียบ ข้อบังคับ ความเป็นสิทธิส่วนบุคคลในองค์การ ความสมดุลอันเหมาะสมระหว่างเวลาของหน้าที่การงานและเวลาส่วนบุคคล สภาพการทำงานที่คำนึงถึงความปลอดภัยและส่งเสริมสุขภาพอนามัย และค่าตอบแทนที่เพียงพอและเป็นธรรม ตามลำดับ และ 3. ทักษะการบริหารของผู้บริหารมีความสัมพันธ์กับคุณภาพชีวิตการทำงานของครูในโรงเรียนสังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษามัธยมศึกษา เขต 1 ทั้งโดยภาพรวมและรายด้านในระดับปานกลาง อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ 0.01 เมื่อพิจารณารายด้านพบว่าทักษะการบริหารของผู้บริหารทุกด้านมีความสัมพันธ์กับคุณภาพชีวิตการทำงานของครูในโรงเรียนทุกด้านในระดับปานกลาง
Description: Master of Education (M.Ed.)
ศึกษาศาสตรมหาบัณฑิต (ศษ.ม)
URI: http://ithesis-ir.su.ac.th/dspace/handle/123456789/2418
Appears in Collections:Education

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
59252334.pdf5.19 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.