Please use this identifier to cite or link to this item:
http://ithesis-ir.su.ac.th/dspace/handle/123456789/2726
Title: | ROLE OF ADMINISTRATOR AND TEACHER PERFORMANCE IN SCHOOLUNDER THE SECONDARY EDUCATIONAL SERVICE AREA OFFICE 8 บทบาทของผู้บริหารกับการปฏิบัติงานของครูในสถานศึกษาสังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษามัธยมศึกษา เขต 8 |
Authors: | Wasitpon ROBCHANGWAT วสิษฐ์พล รอบจังหวัด Sangaun Inrak สงวน อินทร์รักษ์ Silpakorn University. Education |
Keywords: | บทบาทของผู้บริหาร การปฏิบัติงานของครู ROLE OF ADMINISTRATOR TEACHER PERFORMANCE |
Issue Date: | 10 |
Publisher: | Silpakorn University |
Abstract: | The purposes of this research were to determine 1) role of school administrator under the Secondary Educational Service Area Office 8 2) teacher performance in school under the Secondary Educational Service Area Office 8 3) the relationship between role of administrator and teacher performance in school under the Secondary Educational Service Area Office 8. The sample were 48 schools under the Secondary Educational Service Area Office 8. The 2 respondents in each school were; a school administrator and a teacher. There were 96 respondents. The research instrument was a questionnaire about role of administrator based on Mintzberg’s concept, and teacher performance in school according to Professional Standards for Teacher based on Secretariat Office of the Teachers’ Council of Thailand. The statistics used for data analysis were frequency, percentage, arithmetic mean, standard deviation and Pearson’s product moment correlation coefficient.
The research found that :
1) Role of school administrator under the Secondary Educational Service Area Office 8, as a whole were at high level, as an each aspect was at high level, when ranking by the highest to the lowest arithmetic mean : interpersonal role, informational role and decisional role.
2) Teacher performance in school under the Secondary Educational Service Area Office 8, as a whole were at high level, as an aspect was at high and highest level, when ranking by the highest to the lowest arithmetic mean : conducting themselves as a good role model for learners, constructively cooperating with others in educational institution, seeking and using information for development and etc.
3) The relationship between role of administrator and teacher performance in school under the Secondary Educational Service Area Office 8 was found at medium level, at .01 level of statistical significance. การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อทราบ 1) บทบาทของผู้บริหารสถานศึกษา สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษามัธยมศึกษา เขต 8 2) การปฏิบัติงานของครูในสถานศึกษา สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษามัธยมศึกษา เขต 8 3) ความสัมพันธ์ระหว่างบทบาทของผู้บริหารกับการปฏิบัติงานของครูในสถานศึกษา สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษามัธยมศึกษา เขต 8 กลุ่มตัวอย่าง คือ สถานศึกษาสังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษามัธยมศึกษา เขต 8 จำนวน 48 แห่ง ผู้ให้ข้อมูลสถานศึกษาละ 2 คน ประกอบด้วย ผู้บริหารสถานศึกษา จำนวน 1 คน และครู จำนวน 1 คน รวมผู้ให้ข้อมูลทั้งสิ้น 96 คน เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัยเป็นแบบสอบถามเกี่ยวกับบทบาทของผู้บริหารตามแนวคิดของ มินทซ์เบิร์ก (Mintzberg) กับการปฏิบัติงานของครูในสถานศึกษา โดยใช้มาตรฐานการปฏิบัติงานวิชาชีพครูของสำนักงานเลขาธิการคุรุสภา สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูล คือ ความถี่ ร้อยละ มัชฌิมเลขคณิต ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน และสัมประสิทธิ์สหสัมพันธ์ของเพียร์สัน ผลการวิจัยพบว่า 1. บทบาทของผู้บริหารสถานศึกษา สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษามัธยมศึกษา เขต 8 โดยภาพรวมและรายด้านอยู่ในระดับมาก โดยเรียงลำดับตามค่ามัชฌิมเลขคณิตจากมากไปหาน้อยได้ดังนี้ บทบาทด้านความสัมพันธ์ระหว่างบุคคล บทบาทด้านสารสนเทศ และบทบาทด้านการตัดสินใจ 2. การปฏิบัติงานของครูในสถานศึกษา สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษามัธยมศึกษา เขต 8 โดยภาพรวมอยู่ในระดับมาก และรายด้าน พบว่าอยู่ในระดับมากและมากที่สุด โดยเรียงลำดับค่ามัชฌิมเลขคณิตจากมากไปหาน้อย ได้ดังนี้ การร่วมมือกับผู้อื่นในสถานศึกษาอย่างสร้างสรรค์ การแสวงหาและใช้ข้อมูลข่าวสารในการพัฒนา การจัดกิจกรรมการเรียนการสอนโดยเน้นผลถาวรที่เกิดแก่ผู้เรียน การสร้างโอกาสให้ผู้เรียนได้เรียนรู้ในทุกสถานการณ์ การปฏิบัติกิจกรรมทางวิชาการเกี่ยวกับการพัฒนาวิชาชีพครูอยู่เสมอ การพัฒนาแผนการสอนให้สามารถปฏิบัติได้เกิดผลจริง การมุ่งมั่นพัฒนาผู้เรียนให้เต็มตามศักยภาพ การรายงานผลการพัฒนาคุณภาพของผู้เรียนได้อย่างมีระบบ การตัดสินใจปฏิบัติกิจกรรมต่าง ๆ โดยคำนึงถึงผลที่จะเกิดแก่ผู้เรียน การพัฒนาสื่อการเรียนการสอนให้มีประสิทธิภาพอยู่เสมอ และการร่วมมือกับผู้อื่นในชุมชนอย่างสร้างสรรค์ ตามลำดับ 3. ความสัมพันธ์ระหว่างบทบาทของผู้บริหารกับการปฏิบัติงานของครูในสถานศึกษา สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษามัธยมศึกษา เขต 8 โดยภาพรวมมีความสัมพันธ์กันอยู่ในระดับปานกลาง อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .01 |
Description: | Master of Education (M.Ed.) ศึกษาศาสตรมหาบัณฑิต (ศษ.ม) |
URI: | http://ithesis-ir.su.ac.th/dspace/handle/123456789/2726 |
Appears in Collections: | Education |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
59252326.pdf | 5.1 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.