Please use this identifier to cite or link to this item: http://ithesis-ir.su.ac.th/dspace/handle/123456789/2755
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributorUsa PIROMRAKen
dc.contributorอุษา ภิรมย์รักษ์th
dc.contributor.advisorSaranya Chanchusakunen
dc.contributor.advisorสรัญญา จันทร์ชูสกุลth
dc.contributor.otherSilpakorn University. Educationen
dc.date.accessioned2020-08-14T02:56:16Z-
dc.date.available2020-08-14T02:56:16Z-
dc.date.issued10/7/2020
dc.identifier.urihttp://ithesis-ir.su.ac.th/dspace/handle/123456789/2755-
dc.descriptionMaster of Education (M.Ed.)en
dc.descriptionศึกษาศาสตรมหาบัณฑิต (ศษ.ม)th
dc.description.abstractThe purposes of the research were to 1) compare student’s mathematics problem solving ability before and after studying through Cognitively Guided Instruction Approach and Think-Pair-Share 2) study student’s opinions toward learning management through Cognitively Guided Instruction Approach and Think-Pair-Share. The sample group in this research 34 Mattayomsuksa 4 students of Rattanakosinsomphot Bowonniwet Salaya School who were studying in the second semester of 2019. The simple random sampling technique was employed for selecting, the sample group and classroom was a random unit. In addition, the research tools were; 1) learning plans 2) a test of mathematics problem solving ability 3) a questionnaire about the student’s opinions toward learning management through Cognitively Guided Instruction Approach and Think-Pair-Share. The mean (M), standard deviation (SD) and dependent t-test were applied for data analysis. The findings were as follows: 1. The student’s mathematics problem solving ability after studying (M = 30.82, SD = 3.99) through Cognitively Guided Instruction Approach and Think-Pair-Share were significantly higher than those before studying (M = 17.97, SD = 3.73) at the .05 level. 2. The student’s opinions toward the Learning through Cognitively Guided Instruction Approach and Think-Pair-Share were positive at a good level (M = 4.43, SD = 0.30)en
dc.description.abstractการวิจัยในครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อ 1) เปรียบเทียบความสามารถในการแก้ปัญหาทางคณิตศาสตร์ก่อนและหลังเรียนด้วยการจัดการเรียนรู้แบบการสอนแนะให้รู้คิด (CGI) ร่วมกับเทคนิคเพื่อนคู่คิด (Think-Pair-Share) 2) ศึกษาความคิดเห็นของนักเรียนที่มีต่อการจัดการเรียนรู้แบบการสอนแนะให้รู้คิด (CGI) ร่วมกับเทคนิคเพื่อนคู่คิด (Think-Pair-Share) กลุ่มตัวอย่างคือ นักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 4 โรงเรียนรัตนโกสินทร์สมโภชบวรนิเวศศาลายา ในพระสังฆราชูปถัมภ์ ซึ่งกำลังเรียนอยู่ในภาคเรียนที่ 2 ปีการศึกษา 2562 จำนวน 1 ห้องเรียน จำนวนนักเรียน 34 คน โดยการสุ่มอย่างง่าย (Simple Random Sampling) โดยใช้ห้องเรียนเป็นหน่วยสุ่มด้วยวิธีการจับสลาก เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัย คือ 1) แผนการจัดการเรียนรู้ 2) แบบวัดความสามารถในการแก้ปัญหาทางคณิตศาสตร์ 3) แบบสอบถามความคิดเห็นของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 4 ที่มีต่อการจัดการเรียนรู้แบบการสอนแนะให้รู้คิด (CGI) ร่วมกับเทคนิคเพื่อนคู่คิด (Think-Pair-Share) การวิเคราะห์ข้อมูลใช้ค่าเฉลี่ย (M) ค่าส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน (SD) และสถิติทดสอบที (t-test) แบบ Dependent  ผลการวิจัยพบว่า 1. ความสามารถในการแก้ปัญหาทางคณิตศาสตร์ของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 4 หลังเรียน (M = 30.82, SD = 3.99) ด้วยการจัดการเรียนรู้แบบการสอนแนะให้รู้คิด (CGI) ร่วมกับเทคนิคเพื่อนคู่คิด (Think-Pair-Share) สูงกว่าก่อนเรียน (M = 17.97, SD = 3.73) อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05 2. ความคิดเห็นของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 4 ที่มีต่อการจัดการเรียนรู้แบบการสอนแนะให้รู้คิด (CGI) ร่วมกับเทคนิคเพื่อนคู่คิด (Think-Pair-Share) มีความคิดเห็นในภาพรวมอยู่ในระดับมาก (M = 4.43, SD = 0.30)th
dc.language.isoth
dc.publisherSilpakorn University
dc.rightsSilpakorn University
dc.subjectความสามารถในการแก้ปัญหาทางคณิตศาสตร์th
dc.subjectการจัดการเรียนรู้แบบการสอนแนะให้รู้คิดth
dc.subjectเทคนิคเพื่อนคู่คิดth
dc.subjectMathematics Problem Solving Abilityen
dc.subjectCognitively Guided Instructionen
dc.subjectThink-Pair-Shareen
dc.subject.classificationSocial Sciencesen
dc.titleThe Development of Mathematics Problem Solving Ability through Cognitively Guided Instruction Approach and Think-Pair-Share of Matthayomsuksa 4 studentsen
dc.titleการพัฒนาความสามารถในการแก้ปัญหาทางคณิตศาสตร์ด้วยการจัดการเรียนรู้แบบการสอนแนะให้รู้คิด (CGI) ร่วมกับเทคนิคเพื่อนคู่คิด (Think-Pair-Share) ของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 4th
dc.typeThesisen
dc.typeวิทยานิพนธ์th
Appears in Collections:Education

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
60263332.pdf6.02 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.