Please use this identifier to cite or link to this item:
http://ithesis-ir.su.ac.th/dspace/handle/123456789/2842
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor | Jitima JANSAWASPONG | en |
dc.contributor | จิติมา เจนสวัสดิ์พงศ์ | th |
dc.contributor.advisor | PANUSCHAGONE SIMAKHAJORNBOON | en |
dc.contributor.advisor | พนัชกร สิมะขจรบุญ | th |
dc.contributor.other | Silpakorn University. Management Sciences | en |
dc.date.accessioned | 2020-08-14T04:51:40Z | - |
dc.date.available | 2020-08-14T04:51:40Z | - |
dc.date.issued | 10/7/2020 | |
dc.identifier.uri | http://ithesis-ir.su.ac.th/dspace/handle/123456789/2842 | - |
dc.description | Master of Business Administration (M.B.A.) | en |
dc.description | บริหารธุรกิจมหาบัณฑิต (บธ.ม) | th |
dc.description.abstract | The purpose of this research was to study the components of organizational culture that led to being a high performance organization of Bangkok Hospital Sanamchan Nakhonpathom Province by using Q-Methodology method which is a combination of statistical techniques both qualitative and quantitative, sample of this research is Executives, department managers and department heads, who have knowledge and understanding and influence in decision-making management. The research instruments were divided into 2 parts: 1) An in-depth interview form used for 13 high level executives and department managers, which is saturated data to use in developing Q sorts.2) Questionnaire, Q sorts and comments from all 3 levels of 50 managements, by the method of ranking and commenting which are the most agree and most disagree in the selected queue message. The in-depth interview process uses descriptive data analysis, Q sorts questionnaire using statistical analysis such as frequency, percentage, survey component analysis, data suitability measurement (KMO and Bartlett's test), and Content analysis. The results showed that the components of organizational culture that led to being a high-performance organization of Bangkok Hospital Sanamchan from in-depth interviews analyzed the 34 Q sorts extracted from in-depth interview 34 messages, classified into 10 components, which are 1) Service quality 2) Leadership patterns 3) ฯพเOrganizational citizenship behavior of personnel 4) Being a learning organization 5) Promoting good governance 6) Quick response 7) Support cycle 8) Executives pay attention to advice and have clear rules 9) Aim to achieve goals 10) Assessment criteria for development. Which the results of this study It will be useful in promoting the creation and instilling of the organizational culture of Bangkok Hospital Sanamchan in order to improve the organization to become a high-performance organization according to the organization's goals and policies. | en |
dc.description.abstract | การวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาองค์ประกอบของวัฒนธรรมองค์การเพื่อนำไปสู่การเป็นองค์การสมรรถนะสูงของโรงพยาบาลกรุงเทพสนามจันทร์ จังหวัดนครปฐม โดยใช้วิธีวิทยาคิวซึ่งเป็นวิธีการผสมผสานเทคนิคทางสถิติทั้งในเชิงคุณภาพและเชิงปริมาณ กลุ่มตัวอย่าง คือ ผู้บริหารระดับสูง ผู้จัดการฝ่ายและหัวหน้าแผนก ที่มีความรู้ความเข้าใจ มีอิทธิพลในการบริหาร การตัดสินใจในองค์การ เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัย แบ่งออกเป็น 2 ตอน คือ 1) แบบสัมภาษณ์เชิงลึกใช้สำหรับผู้บริหารระดับสูงและผู้บริหารระดับผู้จัดการฝ่าย จำนวน 13 คน ซึ่งเป็นข้อมูลที่อิ่มตัว เพื่อใช้ในการพัฒนาข้อความคิว 2) แบบสอบถามข้อความคิวใช้เก็บข้อมูลจากผู้บริหารทั้ง 3 ระดับ จำนวน 50 คน โดยวิธีการจัดลำดับและแสดงความคิดเห็นที่เห็นด้วยมากที่สุดและไม่เห็นด้วยมากที่สุดในข้อความคิวที่เลือก ขั้นตอนการสัมภาษณ์เชิงลึกใช้การวิเคราะห์ข้อมูลเชิงบรรยาย แบบสอบถามข้อความคิวใช้สถิติวิเคราะห์ข้อมูล ได้แก่ ค่าความถี่ ค่าร้อยละ การวิเคราะห์องค์ประกอบเชิงสำรวจ การวัดความเหมาะสมของข้อมูล (KMO and Bartlett’s test) และวิเคราะห์เนื้อหา ผลการวิจัยพบว่า องค์ประกอบของวัฒนธรรมองค์การเพื่อนำไปสู่การเป็นองค์การสมรรถนะสูงของโรงพยาบาลกรุงเทพสนามจันทร์ วิเคราะห์ได้ข้อความคิว 34 ข้อความ จำแนกได้ 10 องค์ประกอบ คือ 1) คุณภาพการบริการ 2) แบบแผนของผู้นำ 3) พฤติกรรมการเป็นสมาชิกที่ดีของบุคลากร 4) การเป็นองค์การแห่งการเรียนรู้ 5) ส่งเสริมระบบธรรมาภิบาล 6) ตอบสนองอย่างรวดเร็ว 7) วัฏจักรการสนับสนุน 8) ผู้บริหารใส่ใจในการให้คำปรึกษาและมีกฎระเบียบที่ชัดเจน 9) มุ่งมั่นสู่เป้าหมาย 10) เกณฑ์การประเมินเพื่อการพัฒนา ซึ่งผลการศึกษานี้ จะเป็นประโยชน์ในการส่งเสริมการสร้างและปลูกฝังวัฒนธรรมองค์การของโรงพยาบาลกรุงเทพสนามจันทร์เพื่อปรับปรุงและพัฒนาองค์การสู่การเป็นองค์การสมรรถนะสูงอย่างยั่งยืนตามเป้าหมายและนโยบายขององค์การต่อไป | th |
dc.language.iso | th | |
dc.publisher | Silpakorn University | |
dc.rights | Silpakorn University | |
dc.subject | วัฒนธรรมองค์การ | th |
dc.subject | องค์การสมรรถนะสูง | th |
dc.subject | วิธีวิทยาคิว | th |
dc.subject | โรงพยาบาลกรุงเทพสนามจันทร์ | th |
dc.subject | Organizational Culture | en |
dc.subject | The High Performance Organization | en |
dc.subject | Organizational Culture Leading to The High Performance Organization | en |
dc.subject | Q Methodology | en |
dc.subject | Bangkok Hospital Sanamchan Nakornpathom Province | en |
dc.subject.classification | Business | en |
dc.title | Organizational culture for being to be high performance organization of Bangkok Hospital Sanamchan Nakhonpathom Province: Q Methodology | en |
dc.title | วัฒนธรรมองค์การเพื่อนำไปสู่การเป็นองค์การสมรรถนะสูง ของโรงพยาบาลกรุงเทพสนามจันทร์ จังหวัดนครปฐม: วิธีวิทยาคิว | th |
dc.type | Thesis | en |
dc.type | วิทยานิพนธ์ | th |
Appears in Collections: | Management Sciences |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
60602303.pdf | 5.85 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.