Please use this identifier to cite or link to this item: http://ithesis-ir.su.ac.th/dspace/handle/123456789/3715
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributorNopphatat LEKPOONKIRDen
dc.contributorณพทัศน์ เล็กพูนเกิดth
dc.contributor.advisorSinghanat Sangsehanaten
dc.contributor.advisorสิงหนาท แสงสีหนาทth
dc.contributor.otherSilpakorn University. Architectureen
dc.date.accessioned2022-07-18T07:28:48Z-
dc.date.available2022-07-18T07:28:48Z-
dc.date.issued1/7/2022
dc.identifier.urihttp://ithesis-ir.su.ac.th/dspace/handle/123456789/3715-
dc.descriptionMaster of Urban and Environmental Planning (M.U.E.P)en
dc.descriptionการวางแผนชุมชนเมืองและสภาพแวดล้อมมหาบัณฑิต (ผ.ม.)th
dc.description.abstractThe BTS Skytrain is an important mass transit system in Bangkok, having a strong influence on urban development, especially on the catchment areas of the BTS Skytrain stations. However, certain physical characteristics in the catchment areas may not align with the Transit Oriented Development (TOD) context. Therefore, this study aims to investigate the physical characteristics in the catchment areas of the BTS Skytrain stations in Ratchadamri–Krung Thon Buri segment. The study covers the catchment areas of all the stations along this segment which are categorized into interchange stations—Sala Daeng, Chong Nonsi, and Saphan Taksin—and non-interchange stations—Ratchadamri, Surasak, and Krung Thon Buri. The objective is to study and compare the physical characteristics in the catchment areas of both types of the stations. The study found that, for all the catchment areas, some important physical characteristics for TOD do not correspond to the framework for evaluating suitability of physical characteristics in catchment areas of interchange and non-interchange stations in Bangkok. Specifically, the physical characteristics that correspond to the framework are: (1) ridership of mass transit system, and (2) mass transit and feeder system. Meanwhile, the physical characteristics that do not correspond to the framework are: (1) building use (2) road block size (3) drop-off areas (4) footpath network (5) footpath width, and (6) walkability and bikeability of the station’s inner catchment area; which need to be further improved.en
dc.description.abstractรถไฟฟ้าบีทีเอสเป็นระบบขนส่งมวลชนที่สำคัญที่ประชากรในกรุงเทพมหานครใช้ใน การเดินทางและมีอิทธิพลต่อการพัฒนาเมืองเป็นอย่างมากโดยเฉพาะบริเวณพื้นที่รอบสถานี แต่ในปัจจุบันพื้นที่บริเวณรอบสถานีรถไฟฟ้าในกรุงเทพมหานครอาจมีลักษณะที่ไม่สอดคล้องกับบริบทของการพัฒนาพื้นที่รอบสถานีขนส่งมวลชน ผู้วิจัยจึงมีแนวคิดที่จะทำการศึกษาลักษณะทางกายภาพของพื้นที่รอบสถานีรถไฟฟ้าบีทีเอส ช่วงสถานีราชดำริ ถึง สถานีกรุงธนบุรี โดยใช้ลักษณะของการเปลี่ยนถ่ายการเดินทางของสถานีรถไฟฟ้าเป็นเกณฑ์ในการจำแนกสถานีออกเป็น 2 ประเภท คือ สถานีเปลี่ยนถ่าย (Interchange Station) ได้แก่ สถานีศาลาแดง ช่องนนทรีและสะพานตากสิน กับสถานีไม่เปลี่ยนถ่าย (Non-Interchange Station) ได้แก่ สถานีราชดำริ สุรศักดิ์และกรุงธนบุรี โดยมีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาและเปรียบเทียบลักษณะทางกายภาพของพื้นที่รอบสถานีทั้ง 2 ประเภท ผลการศึกษา พบว่า พื้นที่รอบสถานีเปลี่ยนถ่ายและไม่เปลี่ยนถ่ายที่เป็นพื้นที่ศึกษาทั้งหมด มีลักษณะทางกายภาพที่สำคัญของการพัฒนาพื้นที่รอบสถานีขนส่งมวลชนบางประการไม่เป็นไปตามกรอบการพิจารณาลักษณะทางกายภาพเหมาะสมสำหรับพื้นที่รอบสถานีเปลี่ยนถ่ายและสถานี ไม่เปลี่ยนถ่ายของรถไฟฟ้าในกรุงเทพมหานคร นอกจากนี้ยังพบว่า ลักษณะทางกายภาพของพื้นที่รอบสถานีเปลี่ยนถ่ายและไม่เปลี่ยนถ่ายในทุกแห่งที่เป็นไปตามกรอบการพิจารณาฯ ได้แก่ 1) จำนวนผู้โดยสารของระบบหลัก 2) ระบบขนส่งมวลชนหลักและระบบขนส่งมวลชนรอง แต่ลักษณะทางกายภาพของพื้นที่รอบสถานีเปลี่ยนถ่ายและไม่เปลี่ยนถ่ายในทุกแห่งที่ไม่เป็นไปตามกรอบการพิจารณาฯ ได้แก่ 1) การใช้ประโยชน์อาคาร 2) ขนาดบล็อกถนน 3) ที่จอดรับส่งผู้โดยสาร 4) เส้นทางเดินเท้า 5) ความกว้างของทางเดินเท้า และ 6) พื้นที่ใจกลางรอบย่านสถานีที่ส่งเสริม การเดินเท้าและจักรยาน ซึ่งจะต้องได้รับการปรับปรุงลักษณะทางกายภาพของพื้นที่รอบสถานีทั้ง 2 ประเภท ให้มีความเหมาะสมth
dc.language.isoth
dc.publisherSilpakorn University
dc.rightsSilpakorn University
dc.subjectสถานีเปลี่ยนถ่ายth
dc.subjectลักษณะทางกายภาพth
dc.subjectการพัฒนาพื้นที่รอบสถานีขนส่งมวลชนth
dc.subjectInterchange Stationen
dc.subjectPhysical Characteristicen
dc.subjectTransit-Oriented Developmenten
dc.subject.classificationSocial Sciencesen
dc.titleA STUDY OF PHYSICAL CHARACTERISTICS IN THE CATCHMENT AREASOF THE INTERCHANGE AND NON-INTERCHANGE BTS SKYTRAIN STATIONS:A CASE STUDY OF RATCHADAMRI–KRUNG THON BURI SEGMENTen
dc.titleการศึกษาลักษณะทางกายภาพของพื้นที่รอบสถานีรถไฟฟ้าบีทีเอสทั้งสถานีเปลี่ยนถ่ายและสถานีไม่เปลี่ยนถ่าย กรณีศึกษา ช่วงสถานีราชดำริ ถึง สถานีกรุงธนบุรีth
dc.typeThesisen
dc.typeวิทยานิพนธ์th
Appears in Collections:Architecture

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
60058302.pdf20.36 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.