Please use this identifier to cite or link to this item: http://ithesis-ir.su.ac.th/dspace/handle/123456789/3825
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributorPhotchara MAINAKen
dc.contributorพชร หมายนาคth
dc.contributor.advisorSitthichai Laisemaen
dc.contributor.advisorสิทธิชัย ลายเสมาth
dc.contributor.otherSilpakorn University. Educationen
dc.date.accessioned2022-07-18T08:00:00Z-
dc.date.available2022-07-18T08:00:00Z-
dc.date.issued1/7/2022
dc.identifier.urihttp://ithesis-ir.su.ac.th/dspace/handle/123456789/3825-
dc.descriptionMaster of Education (M.Ed.)en
dc.descriptionศึกษาศาสตรมหาบัณฑิต (ศษ.ม)th
dc.description.abstractThe Development of Augmented Reality Technology Together with Collaborative Learning of the Basic Computer Components to Encourage the Ability for Cooperative Learning by the Second year Vocational Certificate Students, the purposes of this research are 1) to develop augmented reality technology together with collaborative learning package 2) to compare the learning achievement before and after learning with augmented reality technology with collaborative learning 3) to study the students’ co-operative abilities after learning with augmented reality combined with collaborative learning and 4) to study the students’opinions after learning with augmented reality technology combined with collaborative learning. The sample group used in this research was 2nd year Vocational Certificate students in Business Computing in 1st semester of 2019 academic year at Wanich Business Administration Technological College in Nonthaburi Province, under the Office of Vocational Education Commission, the Ministry of Education. The samples were selected by simple random sampling method, using a classroom with 40 students as a random unit. The tools used in this research consisted of 1) structured interview questionnaire  2) a lesson plan with augmented reality technology combined with collaborative learning 3) the augmented reality technology combined with collaborative learning package 4)the Augmented Reality Technology with Collaborative Learning quality assessment 5) an Achievement test 6) students’ Interoperability assessment form and 7) questionnaires on augmented reality technology combined with collaborative learning. Data analysis techniques are mean, standard deviation (SD) and Dependent t-test. The results were as follows 1) the design quality of Augmented Reality media was in the highest level with mean of 4.85 and standard deviation of 0.29 and the contents quality was in highest level with mean of 4.92 and standard deviation of 0.23 2) the academic achievement after learning was higher statistically significant at the level of .05 than before learning 3) there was a significant difference between the students' ability to work together after learning at the level of .05 and 4) students’ opinions after studying with augmented reality technology together with learners' collaborative learning was at a good level overall with mean of 4.40 and the standard deviation is 0.10en
dc.description.abstractการวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อ 1) เพื่อพัฒนาเทคโนโลยีความจริงเสริมร่วมกับการเรียนรู้ร่วมกัน  2) เพื่อเปรียบเทียบผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนก่อนและหลังเรียนด้วยเทคโนโลยีความจริงเสริมร่วมกับการเรียนรู้ร่วมกัน 3) เพื่อศึกษาความสามารถในการทำงานร่วมกันหลังเรียนของนักเรียนที่เรียนด้วยเทคโนโลยีความจริงเสริมร่วมกับการเรียนรู้ร่วมกัน และ 4) เพื่อศึกษาความคิดเห็นหลังเรียนด้วยเทคโนโลยีความจริงเสริมร่วมกับการเรียนรู้ร่วมกัน กลุ่มตัวอย่างที่ใช้ในการวิจัยครั้งนี้ คือ นักเรียนระดับชั้นประกาศนียบัตรวิชาชีพ ชั้นปีที่ 2 สาขาวิชาคอมพิวเตอร์ธุรกิจ ของวิทยาลัยเทคโนโลยีวานิชบริหารธุรกิจ จังหวัดนนทบุรี  สังกัดสำนักงานคณะกรรมการการอาชีวศึกษา กระทรวงศึกษาธิการ ปีการศึกษา 2564 ซึ่งกำลังศึกษาอยู่ในภาคเรียนที่ 1 ซึ่งได้จากการสุ่มตัวอย่างอย่างง่าย (Simple Random Sampling) โดยใช้ห้องเรียนเป็นหน่วยสุ่ม จำนวน 1 ห้อง มีนักเรียนจำนวน 40 คน เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัยประกอบด้วย 1) แบบสัมภาษณ์แบบมีโครงสร้าง 2) แผนการจัดการเรียนรู้ด้วยเทคโนโลยีความจริงเสริมร่วมกับการเรียนรู้ร่วมกัน 3) เทคโนโลยีความจริงเสริมร่วมกับการเรียนรู้ร่วมกัน 4) แบบประเมินคุณภาพเทคโนโลยีความจริงเสริมร่วมกับการเรียนรู้ร่วมกัน 5) แบบทดสอบวัดผลสัมฤทธิ์ทางการเรียน 6) แบบประเมินความสามารถในการทำงานร่วมกันของนักเรียน และ 7) แบบสอบถามความคิดเห็นของนักเรียนที่ด้วยเทคโนโลยีความจริงเสริมร่วมกับการเรียนรู้ร่วมกัน การวิเคราะห์ข้อมูล คือ ใช้ค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน ค่าสถิติ t – test แบบ Dependent ผลการวิจัยพบว่า 1) คุณภาพสื่อเทคโนโลยีความจริงเสริม ด้านการออกแบบมีคุณภาพ โดยรวมอยู่ในระดับดีมาก มีค่าเฉลี่ยเท่ากับ 4.85 และส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐานเท่ากับ 0.29 และด้านเนื้อหามี คุณภาพโดยรวมอยู่ในระดับดีมาก มีค่าเฉลี่ยเท่ากับ 4.92 และส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐานเท่ากับ 0.23 2) ผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนหลังเรียนสูงกว่าก่อนเรียน อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05 3) ความสามารถในการทำงานร่วมกันของผู้เรียนหลังเรียนอยู่ในระดับดี มีค่าเฉลี่ยเท่ากับ 13.67 (คะแนนเต็ม 20 คะแนน) และส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐานเท่ากับ 1.01 และ 4) ความคิดเห็นหลังเรียนด้วยเทคโนโลยีความจริงเสริมร่วมกับการเรียนรู้ร่วมกันของผู้เรียน ในภาพรวมอยู่ในระดับดี มีค่าเฉลี่ยเท่ากับ 4.40. และส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐานเท่ากับ 0.10th
dc.language.isoth
dc.publisherSilpakorn University
dc.rightsSilpakorn University
dc.subjectเทคโนโลยีความจริงเสริมth
dc.subjectการเรียนรู้ร่วมกันth
dc.subjectความสามารถในการทำงานร่วมกันth
dc.subjectAUGMENTED REALITYen
dc.subjectCOLLABORATIVE LEARNINGen
dc.subjectABILITY TO WORK TOGETHERen
dc.subject.classificationSocial Sciencesen
dc.titleTHE DEVELOPMENT OF AUGMENTED REALITY TECHNOLOGY TOGETHER WITH COLLABORATIVE LEARNING OF THE BASIC COMPUTER COMPONENTS TO ENCOURAGE THE ABILITY FOR COOPERATIVE LEARNING BY THE SECOND YEAR VOCATIONAL CERTIFICATE STUDENTS en
dc.titleการพัฒนาเทคโนโลยีความจริงเสริมร่วมกับการเรียนรู้ร่วมกัน เรื่อง องค์ประกอบของคอมพิวเตอร์เบื้องต้น เพื่อส่งเสริมความสามารถ ในการทำงานร่วมกัน ของนักเรียนระดับชั้นประกาศนียบัตรวิชาชีพชั้นปีที่ 2th
dc.typeThesisen
dc.typeวิทยานิพนธ์th
Appears in Collections:Education

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
60257405.pdf8.73 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.