Please use this identifier to cite or link to this item:
http://ithesis-ir.su.ac.th/dspace/handle/123456789/4103
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor | Suwat POOHUARAI | en |
dc.contributor | สุวัฒน์ ภูหัวไร่ | th |
dc.contributor.advisor | Sirichaya Corngreat | en |
dc.contributor.advisor | สิริชญา คอนกรีต | th |
dc.contributor.other | Silpakorn University. Arts | en |
dc.date.accessioned | 2022-12-13T04:28:42Z | - |
dc.date.available | 2022-12-13T04:28:42Z | - |
dc.date.issued | 25/11/2022 | |
dc.identifier.uri | http://ithesis-ir.su.ac.th/dspace/handle/123456789/4103 | - |
dc.description | Master of Arts (M.A.) | en |
dc.description | อักษรศาสตรมหาบัณฑิต (อ.ม.) | th |
dc.description.abstract | The thesis studies the creation of folk songs that have been influenced by Isan literature. It aims to study the characteristics of Isan literature that appears in Isan folk songs and mthe ethod of modifying the creation of Isan folk songs influenced by Isan literature that appears on www.youtube.com. There are 50 songs from 9 Isan literatures, namely Pha Daeng Nang Ai, Khu Lu Nang Hua, Kong Khao Noi Kha Mae, Xiang Miang, Champa Si Ton, Thao Ka Dam Loi Phae, Nang Mha Khoaw, Phra Suthonmanora and Nok Krajok. The study found that Isan country music appears characteristically from Isan literature. Event particles and character particles, storylines, scenes, and atmospheres are introduced, as well as the inheritance of music material from Isan literature and reinterpretation. The use of event particles and character particles appears to better understand the content of the song and convey the mood of the song. The presentation of the theme presents the same essence from Isan literature and presents a new theme in Isan country music, and the setting and atmosphere that appears in Isan country music present what is a memorable image of the highlight of Isan literature to make it easier for followers of the story to remember. The inheritance of music content from socially acclaimed Isan literature, such as love, faith, etc. Cultural traditions and reinterpretations such as male roles. Women's roles Disobedience of parents. In terms of creative tactics, Isan country music has a 3-point creative style: 1. Strategies for converting literature into music by adapting content with a shorter narrative. Detail changes Amplification The use of characters in the song includes references to the characters to convey emotions and character presentations in the song. 2. Storytelling tactics In Isan country music, characters are used as narrators and non-fiction narratives. 3. Naming Isan country songs from Isan literature are named after titles, character names, events, places, and in other ways. Isan country music from Isan literature shows the use of a variety of Isan literary characteristics in Isan country music as well as creative strategies, making Isan country music from Isan literature unique and melodic and still interestingly reflective of stories from Isan literature. | en |
dc.description.abstract | การศึกษาเรื่องการสร้างสรรค์บทเพลงลูกทุ่งอีสานที่ได้รับอิทธิพลจากวรรณกรรมอีสานมีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาลักษณะวรรณกรรมอีสานที่ปรากฏในบทเพลงลูกทุ่งอีสาน และกลวิธีการสร้างสรรค์เพลงลูกทุ่งอีสานที่ได้รับอิทธิพลจากวรรณกรรมอีสาน ที่ปรากฏใน www.youtube.com จำนวน 50 บทเพลง จากวรรณกรรมอีสาน 9 เรื่อง ได้แก่ ผาแดงนางไอ่ ขูลูนางอั้ว ก่องข้าวน้อยฆ่าแม่ เซียงเมี่ยง จำปาสี่ต้น ท้าวกาดำลอยแพ นางหมาขาว พระสุธนมโนรา และนกกระจอก จากการศึกษาพบว่าบทเพลงลูกทุ่งอีสานที่ปรากฏลักษณะจากวรรณกรรมอีสาน มีการนำอนุภาคเหตุการณ์และอนุภาคตัวละคร แก่นเรื่อง ฉากและบรรยากาศมาใช้ รวมถึงการสืบทอดเนื้อหาในบทเพลงจากวรรณกรรมอีสานและการตีความใหม่ การนำอนุภาคด้านเหตุการณ์และอนุภาคตัวละครที่ปรากฏเพื่อทำให้เข้าใจเนื้อหาในบทเพลงและสื่อถึงอารมณ์ของเพลงมากขึ้น การนำเสนอแก่นเรื่องมีการนำเสนอแก่นเรื่องคงเดิมจากวรรณกรรมอีสาน และนำเสนอแก่นเรื่องใหม่ในบทเพลงลูกทุ่งอีสาน ด้านฉากและบรรยากาศที่ปรากฏในบทเพลงลูกทุ่งอีสานนำเสนอสิ่งที่เป็นภาพจำจุดเด่นของวรรณกรรมอีสานเรื่องนั้น ๆ เพื่อให้ผู้ติดตามเรื่องราวจดจำง่ายขึ้น การสืบทอดเนื้อหาในบทเพลงจากวรรณกรรมอีสานที่สะท้อนสังคม เช่น ด้านความรัก ความเชื่อ ประเพณีวัฒนธรรม และการตีความใหม่ เช่น บทบาทผู้ชาย บทบาทผู้หญิง การไม่เชื่อฟังพ่อแม่เป็นตน ด้านกลวิธีการสร้างสรรค์บทเพลงลูกทุ่งอีสานมีรูปแบบการสร้างสรรค์ 3 ประเด็น 1.กลวิธีการแปรรูปวรรณกรรมเป็นบทเพลงโดยการดัดแปลงเนื้อหาด้วยการเล่าเรื่องให้สั้นลง รวมทั้งการเปลี่ยนแปลงรายละเอียด ได้แก่การขยายความ การใช้ตัวละครในบทเพลง มีการอ้างถึงตัวละครเพื่อสื่ออารมณ์ความรู้สึกและการนำเสนอตัวละครในบทเพลง 2.กลวิธีการเล่าเรื่องในบทเพลงลูกทุ่งอีสาน มีการใช้ตัวละครเป็นผู้เล่าและการเล่าที่ไม่ใช่ตัวละคร การเล่าแบบผสมผสานระหว่างตัวละครและไม่ใช้ตัวละครเป็นผู้เล่า รวมทั้งการใช้บทสนทนาโต้ตอบ 3.การตั้งชื่อเพลงลูกทุ่งอีสานจากวรรณกรรมอีสานมีการตั้งชื่อบทเพลงตามชื่อเรื่อง ตั้งตามชื่อตัวละคร เหตุการณ์ สถานที่ และในลักษณะอื่น ๆ ด้วย บทเพลงลูกทุ่งอีสานจากวรรณกรรมอีสานทำให้เห็นถึงการนำลักษณะต่าง ๆ จากวรรณกรรมอีสานมาใช้ในบทเพลงลูกทุ่งอีสานอย่างหลากหลายรวมถึงกลวิธีการสร้างสรรค์บทเพลง ทำให้บทเพลงลูกทุ่งอีสานจากวรรณกรรมอีสานมีความโดดเด่นไพเราะ ทั้งยังคงคุณค่า และสะท้อนเรื่องราวจากวรรณกรรมอีสานในบทเพลงได้อย่างน่าสนใจ | th |
dc.language.iso | th | |
dc.publisher | Silpakorn University | |
dc.rights | Silpakorn University | |
dc.subject | บทเพลงลูกทุ่งอีสาน | th |
dc.subject | วรรณกรรมอีสาน | th |
dc.subject | การสร้างสรรค์บทเพลงลูกทุ่งอีสาน | th |
dc.subject | Isan folk song | en |
dc.subject | Isan literature | en |
dc.subject | Creation of Isan folk song | en |
dc.subject.classification | Arts and Humanities | en |
dc.title | THE CREATION OF ISAN COUNTRY SONGS THAT IS INFLUENCE NORTHEASTERN LITERATURE | en |
dc.title | การสร้างสรรค์บทเพลงลูกทุ่งอีสานที่ได้รับอิทธิพลจากวรรณกรรมอีสาน | th |
dc.type | Independent Study | en |
dc.type | การค้นคว้าอิสระ | th |
Appears in Collections: | Arts |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
60208319.pdf | 5.06 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.