Please use this identifier to cite or link to this item: http://ithesis-ir.su.ac.th/dspace/handle/123456789/4193
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributorWarute PASURAKULen
dc.contributorวรุตม์ ภาสุรกุลth
dc.contributor.advisorSaksit Rachruken
dc.contributor.advisorศักดิ์สิทธิ์ ราชรักษ์th
dc.contributor.otherSilpakorn University. Musicen
dc.date.accessioned2023-02-09T02:36:10Z-
dc.date.available2023-02-09T02:36:10Z-
dc.date.issued25/11/2022
dc.identifier.urihttp://ithesis-ir.su.ac.th/dspace/handle/123456789/4193-
dc.descriptionDoctor of Philosophy (Ph.D.)en
dc.descriptionปรัชญาดุษฎีบัณฑิต (ปร.ด.)th
dc.description.abstractThe research entitled “A STUDY OF A BUSINESS MODEL FOR TEACHING ONLINE USING VTUBER”. The objectives of the study were to examine 1) Study the strengths, Weaknesses, Opportunities and threats of the VTuber; 2) Compare VTuber subscribe behavior data and factors affecting VTuber subscribing. 3) business model for teaching online using VTuber. This research used mixed methodoligies qualitative method and quantitative designs. Qualitative data collected by using in-depth interviews with the VTuber and VTuber manager. Quantitative data collected data from a group of 400 keys, all the key informants are the VTuber's followers. The data analysis and statistical methods consist of frequencies distribution, percentage, mean, standard deviation and hypothesis testing by technical analysis of variance, One-way ANOVA. The results showed as follows: 1) Strengths-VTuber have a high privacy compare to youtuber and easy for branding strategy. Weaknesses-more complicated in content production and  higher cost compare to Youtuber with sufficient equipment. Opportunities-outside activities are prohibited and city locked down because of epidemic makes VTuber more popular and the technology such as motion capture technology is more accessible. Threats-the economy shrinking affect people spend less money and VTuber industry is still niche market. 2) The seven P’s Marketing Mix show that Product, Price, Place, People, Process and Physical Evidence produced “Satisfied” and Promotion produced “Moderate”. The differentiation of sex, age, monthly income, education and occupation affecting Vtuber subscribing factors that are not different, with a Significance at 0.05 level. 3) A digital platform business model that gather a group of YouTubers, group of illustrators, musicians and VTuber followers on this platform to make a community.en
dc.description.abstractการศึกษาวิจัย เรื่อง การศึกษาแนวทางการทำแผนธุรกิจสำหรับสอนออนไลน์ผ่าน วีทูบเบอร์ (VTuber) ในครั้งนี้ มีวัตถุประสงค์เพื่อ1) ศึกษาถึงจุดแข็ง จุดอ่อน โอกาส และอุปสรรคในการทำวีทูบเบอร์ในปัจจุบัน 2) เปรียบเทียบข้อมูลพฤติกรรมการติดตามวีทูบเบอร์ (VTuber) และปัจจัยที่ส่งผลต่อการติดตามวีทูบเบอร์ (VTuber) และ 3) จัดทำแผนธุรกิจ (Business Model) การสอนออนไลน์ผ่านวีทูบเบอร์ (VTuber) ในการวิจัยครั้งนี้เป็นการศึกษาวิจัยแบบผสมผสาน (Mixed Method Research) เก็บข้อมูลเชิงคุณภาพจากการสัมภาษณ์เชิงลึกจากผู้จัดการวีทูบเบอร์ และตัววีทูบเบอร์ ส่วนของข้อมูลเชิงปริมาณได้ทำการเก็บข้อมูลจากกลุ่มผู้ให้ข้อมูลสำคัญจำนวน 400 ราย ซึ่งมาจากการกำหนดกลุ่มตัวอย่างโดยใช้ตารางสำเร็จรูปของ Taro Yamane (1973)  สำหรับการวิเคราะห์ข้อมูลและสถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ประกอบด้วย การแจกแจงความถี่ ค่าร้อยละ ค่าเฉลี่ย ค่าส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน และทำการทดสอบสมมติฐานโดยใช้เทคนิคการวิเคราะห์ความแปรปรวนทางเดียว (One-way ANOVA)  ผลการวิจัยพบว่า 1) จุดแข็ง-มีความเป็นส่วนตัวสูง สามารถสร้างภาพลักษณ์ได้ง่าย จุดอ่อน-การทำงานในโลกความจริงยุ่งยากกว่า กระบวนการสร้างตัวละครที่ใช้เวลาทำให้ต้นทุนแพงขึ้น โอกาส-การงดจัดกิจกรรมภายนอกทำให้เป็นโอกาสของวีทูบเบอร์ และเทคโนโลยีในการจับความเคลื่อนไหวสามารถเข้าถึงได้ง่ายขึ้น อุปสรรค-เศรษฐกิจหดตัวส่งผลให้คนใช้จ่ายเงินน้อยลง และวีทูบเบอร์ ถือว่ายังอยู่ในวงแคบ 2) ปัจจัยที่ส่งผลต่อการติดตามในด้าน ผลิตภัณฑ์หรือบริการ, ราคา, สถานที่จัดจำหน่าย, กระบวนการ และสิ่งแวดล้อมทางกายภาพ อยู่ในระดับมาก ในขณะที่ การส่งเสริมการตลาด อยู่ในระดับปานกลาง ในขณะที่ เพศ อายุ รายได้ต่อเดือน ระดับการศึกษา และอาชีพ ที่แตกต่างกันส่งผลกับปัจจัยการติดตามวีทูบเบอร์ที่ไม่แตกต่างกันที่ระดับนัยสำคัญทางสถิติ 0.05 และ 3) รูปแบบธุรกิจในรูปแบบของดิจิทัลแพล็ตฟอร์มที่เป็นคอมมูนิตี้รวบรวมกลุ่มวีทูปเบอร์หน้าใหม่ กลุ่มนักวาด นักดนตรี และกลุ่มผู้ติดตามไว้ในแพล็ตฟอร์มเดียวกัน และทำการซื้อ-ขาย บริจาคภายในแพล็ตฟอร์มth
dc.language.isoth
dc.publisherSilpakorn University
dc.rightsSilpakorn University
dc.subjectแผนธุรกิจ/วีทูปเบอร์ (VTuber)th
dc.subjectBUSINESS MODEL /VTUBERen
dc.subject.classificationArts and Humanitiesen
dc.titleA Study of Business Model for Online Teaching Using VTuberen
dc.titleการศึกษาการทำแผนธุรกิจสำหรับสอนออนไลน์ผ่านวีทูปเบอร์ (VTuber)th
dc.typeThesisen
dc.typeวิทยานิพนธ์th
Appears in Collections:Music

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
621030007.pdf3.74 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.