Please use this identifier to cite or link to this item: http://ithesis-ir.su.ac.th/dspace/handle/123456789/4221
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributorKunakorn PLUENGTUKen
dc.contributorคุณากร เปลื้องทุกข์th
dc.contributor.advisorTHANAKRIT SANGCHOEYen
dc.contributor.advisorธนกฤต สังข์เฉยth
dc.contributor.otherSilpakorn University. Management Sciencesen
dc.date.accessioned2023-02-09T02:38:13Z-
dc.date.available2023-02-09T02:38:13Z-
dc.date.issued25/11/2022
dc.identifier.urihttp://ithesis-ir.su.ac.th/dspace/handle/123456789/4221-
dc.descriptionMaster of Business Administration (M.B.A.)en
dc.descriptionบริหารธุรกิจมหาบัณฑิต (บธ.ม)th
dc.description.abstractSports tourism has the highest growth rate. Many countries promote tourism by incorporating sport into tourism. resulting in creative tourism activities or products To provide services to tourists who visit or participate in sporting events. Research on factors influencing the intention to participate in trail running activities of sport tourists. The objectives of this research were 1) to study the demographic characteristics 2) to develop and verify the consistency of the causal relationship model, sports tourists' intention to participate in trail running activities and 3) to study factors Causal factors influencing the willingness to participate in trail running activities of sport tourists collect information from Sport tourists and trail running enthusiasts, 400 people. Data collection tools were online questionnaires. Statistics used in data analysis were frequency, percentage, and standard deviation. and structural equation models           Demographic research found that Most of the subjects were males, aged between 25 - 44 years old (middle adults), who graduated with a bachelor's degree. Occupation private sector employees and lives in Bangkok As for the behavior of participating in the trail running event, it was found that Most of the sample groups had participated in trail running events 2-5 times. Most of the running venues that they attended were in Khao Wong Prachan Lopburi Province Most of them cost less than 5,000 baht. The travel time in the province where the trail is held is 2-3 days. Most of them stay in a hotel/resort during the trail running event. Most of them travel with friends. Most of them learned about trail running from the Trail Thailand Facebook page and most of the samples were classified as general athletes. The developed causal relationship model consisted of 5 factors: 1) self-esteem aspect, 2) determination to participate in trail running activities, 3) trail running attitude aspect, and 4) strength aspect. 5) the motivation to participate in trail running activities and 5) the willingness to participate in trail running activities. The developed model is well aligned with the empirical data. By considering the statistics Chi –Square = 58.465, df. = 143.0 CMIN/df.= 1.218 n.400 CFI= .998 NFI = .981 AGFI= .954 IFI= .998 RMSEA = .023 SRMR = .027 The developed causal structure relationships were in harmony with the empirical data. As well as being able to predict at a good level and is accepted, accounting for 73.1 percent. Trail running organizers can use the research results in marketing planning. strategy building Designing activities and trail running experiences to suit consumers As a result, more willing to participate in trail running activities Trail running organizers can use the research results to plan their marketing. strategy building Designing activities and trail running experiences to suit consumers As a result, more willing to participate in trail running activitiesen
dc.description.abstractการท่องเที่ยวเชิงกีฬามีอัตราการเติบโตเพิ่มขึ้นสูงสุด หลายประเทศส่งเสริมการท่องเที่ยวด้วยการนำเอากีฬาเข้ามารวมกับการท่องเที่ยว เกิดเป็นกิจกรรมหรือสินค้าการท่องเที่ยวที่สร้างสรรค์ขึ้น เพื่อให้บริการแก่นักท่องเที่ยวที่เข้าชมหรือเข้าร่วมการแข่งขันกีฬา การวิจัย เรื่อง ปัจจัยที่มีอิทธิพลต่อความตั้งใจเข้าร่วมกิจกรรมวิ่งเทรลของนักท่องเที่ยวเชิงกีฬา การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์ 1) เพื่อศึกษาลักษณะทางประชากร และพฤติกรรมการเข้าร่วมกิจกรรมวิ่งเทรลของนักท่องเที่ยวเชิงกีฬาชาวไทย 2) เพื่อพัฒนาและตรวจสอบความสอดคล้องของโมเดลความสัมพันธ์เชิงสาเหตุความตั้งใจเข้าร่วมกิจกรรมวิ่งเทรลของนักท่องเที่ยวเชิงกีฬา และ 3) เพื่อศึกษาปัจจัยเชิงสาเหตุที่มีอิทธิพลต่อความตั้งใจเข้าร่วมกิจกรรมวิ่งเทรลของนักท่องเที่ยวเชิงกีฬา เก็บรวบรวมข้อมูลจาก นักท่องเที่ยวเชิงกีฬาและผู้ที่ชื่นชอบหรือผู้มีประสบการณ์ในการวิ่งเทรล จำนวน 400 คน เครื่องมือที่ใช้เก็บรวบรวมข้อมูล ได้แก่ แบบสอบถามออนไลน์ สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูล ได้แก่ ความถี่ ร้อยละ ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน และโมเดลสมการโครงสร้าง  ผลการวิจัยด้านประชากรศาสตร์พบว่า กลุ่มตัวอย่างส่วนใหญ่เป็นเพศชาย อายุระหว่าง 25 - 44 ปี (วัยผู้ใหญ่ตอนกลาง) สำเร็จการศึกษาระดับปริญญาตรี ประกอบอาชีพพนักงานภาคเอกชน และอาศัยอยู่ในเขตกรุงเทพมหานคร ด้านพฤติกรรมการเข้าร่วมงานวิ่งเทรลพบว่า กลุ่มตัวอย่างส่วนใหญ่เคยเข้าร่วมงานวิ่งเทรล 2-5 ครั้ง สถานที่จัดงานวิ่งที่เคยเข้าร่วมส่วนใหญ่ คือ เขาวงพระจันทร์ จังหวัดลพบุรี ส่วนใหญ่มีค่าใช้จ่ายต่ำกว่า 5,000 บาท ระยะเวลาที่ใช้ในการท่องเที่ยวในจังหวัดที่เป็นสถานที่จัดงานวิ่งเทรลอยู่ที่ 2-3 วัน ส่วนใหญ่พักโรงแรม/รีสอร์ทระหว่างการเข้าร่วมงานวิ่งเทรล ส่วนใหญ่เดินทางกับกลุ่มเพื่อน ส่วนใหญ่ทราบข้อมูลงานวิ่งเทรลจากเพจเฟสบุ๊ก Trail Thailand  และกลุ่มตัวอย่างส่วนใหญ่จัดอยู่ในประเภทนักกีฬาทั่วไป ด้านโมเดลความสัมพันธ์เชิงสาเหตุที่พัฒนาขึ้น ประกอบด้วย 5 ได้แก่ 1) ด้านการเห็นคุณค่าในตัวเอง 2) ด้านความมุ่งมั่นในการเข้าร่วมกิจกรรมวิ่งเทรล 3) ด้านทัศนคติต่อการวิ่งเทรล 4) ด้านแรงจูงใจเข้าร่วมกิจกรรมวิ่งเทรล และ5) ด้านความตั้งใจในการเข้าร่วมกิจกรรมวิ่งเทรล โมเดลที่พัฒนาขึ้นสอดคล้องกับข้อมูลเชิงประจักษ์เป็นอย่างดี โดยพิจารณาจากค่าสถิติ Chi –Square = 58.465, df. = 143.0  CMIN/df.= 1.218 n.400 CFI= .998 NFI = .981 AGFI= .954 IFI= .998 RMSEA = .023 SRMR = .027   โมเดลความสัมพันธ์โครงสร้างเชิงสาเหตุที่พัฒนาขึ้นมีความกลมกลืนกับข้อมูลเชิงประจักษ์ ตลอดจนมีความสามารถในการพยากรณ์ได้ระดับดีและเป็นที่ยอมรับคิดเป็นร้อยละ 73.1 ผู้จัดงานวิ่งแทรลสามารถนำผลวิจัยไปใช้ในการวางแผนการตลาด การสร้างกลยุทธ์ การออกแบบกิจกรรมและประสบการณ์วิ่งแทรลให้เหมาะสมกับผู้บริโภค อันเป็นผลให้เกิดความตั้งใจเข้าร่วมกิจกรรมวิ่งเทรลมากยิ่งขึ้น ผู้จัดงานวิ่งเทรลสามารถนำผลวิจัยไปใช้ในการวางแผนการตลาด การสร้างกลยุทธ์ การออกแบบกิจกรรมและประสบการณ์วิ่งแทรลให้เหมาะสมกับผู้บริโภค อันเป็นผลให้เกิดความตั้งใจเข้าร่วมกิจกรรมวิ่งเทรลมากยิ่งขึ้นth
dc.language.isoth
dc.publisherSilpakorn University
dc.rightsSilpakorn University
dc.subject.classificationArts and Humanitiesen
dc.subject.classificationBusinessen
dc.titleFactors Influencing Sports Tourists' Intention to Participate in Trail Running Activitiesen
dc.titleปัจจัยที่มีอิทธิพลต่อความตั้งใจเข้าร่วมกิจกรรมวิ่งเทรลของนักท่องเที่ยวเชิงกีฬาth
dc.typeThesisen
dc.typeวิทยานิพนธ์th
Appears in Collections:Management Sciences

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
631220052.pdf4.71 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.