Please use this identifier to cite or link to this item: http://ithesis-ir.su.ac.th/dspace/handle/123456789/4288
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributorPiyaporn PINAKAPANGen
dc.contributorปิยะพร ปินะกาพังth
dc.contributor.advisorSakdipan Tonwimonraten
dc.contributor.advisorศักดิพันธ์ ตันวิมลรัตน์th
dc.contributor.otherSilpakorn Universityen
dc.date.accessioned2023-08-03T06:48:18Z-
dc.date.available2023-08-03T06:48:18Z-
dc.date.created2023
dc.date.issued4/7/2023
dc.identifier.urihttp://ithesis-ir.su.ac.th/dspace/handle/123456789/4288-
dc.description.abstractThe purposes of this research were to identify 1) the leader’s behavior of school administrator under the Office of Educational Service Area. Bangkok Secondary Education Region 1 2) personnel administration in school administrator under the Office of Educational Service Area. 3) leader’s behavior of administrators and personnel management in schools under the jurisdiction of Bangkok Secondary Education Area 1; Bangkok Secondary Educational Service Area Office, Region 1. The sample used were schools under the office. There were 59 schools in Bangkok Secondary Educational Service Area 1, with data from administrators, heads of personnel administration and teachers, totaling 236 people. The research tool was a questionnaire on leadership behavior according to Blake and Mouton's concept with personnel management according to the guideline framework for personnel management of the Office of Education Service Area, Office of the Basic Education Commission Ministry of Education Statistics used in data analysis were frequency, percentage, and arithmetic mean. Standard deviation and Perason's product moment correlation coefficient calculation. The findings of this research were as follow : 1. The leader’s behavior of school administrator under Bangkok Secondary Educational Service Area Office, Region 1 the most was team leadership behavior. Followed by Performance-oriented leadership behavior. Moderate leadership behavior Relationship-oriented leadership behavior. And minimal behavior were casual leadership behaviors. 2. Personnel management in school administrator under the Secondary Educational Service Area Office Bangkok, District 1 was at a high level both in overall and in each aspect. Ranked in order of average from most to least as follows: Enhancing the efficiency in the performance of personnel. discipline and leaving bureaucracy of personnel Personnel recruitment and placement and manpower planning 3. There was a relationship between the leader’s behavior of  school administrator and personnel management in schools under the education service area office. Bangkok Secondary School District 1 had a significant relationship at the .01 level.en
dc.description.abstractการวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อทราบ 1) พฤติกรรมผู้นำของบริหารสังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษามัธยมศึกษากรุงเทพมหานคร เขต 1 2) การบริหารงานบุคคลของผู้บริหารในโรงเรียนสังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษามัธยมศึกษากรุงเทพมหานคร เขต 1  และ 3) พฤติกรรมผู้นำของผู้บริหารกับการบริหารงานบุคคลในโรงเรียนสังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษามัธยมศึกษากรุงเทพมหานคร เขต 1 กลุ่มตัวอย่างที่ใช้ ได้แก่ สถานศึกษาในสังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษามัธยมศึกษากรุงเทพมหานคร เขต 1  จำนวน 59 โรงเรียน โดยมีผู้ให้ข้อมูล คือ ผู้บริหาร หัวหน้าฝ่ายบริหารงานบุคคล และครู รวมทั้งสิ้น 236 คน เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัยเป็นแบบสอบถามเกี่ยวกับพฤติกรรมผู้นำตามแนวคิดของเบลคและมูตัน กับการบริหารงานบุคคลตามกรอบแนวทางคู่มือการบริหารงานบุคคลสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษา สำนักงานคณะกรรมการการศึกษาขั้นพื้นฐาน กระทรวงศึกษาธิการ สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูล คือค่าความถี่ ค่าร้อยละ ค่ามัชฌิมเลขคณิต ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน และ การคำนวณหาค่าสัมประสิทธิ์สหสัมพันธ์ของเพียร์สัน ผลการวิจัยพบว่า 1. พฤติกรรมผู้นำของผู้บริหารสังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษามัธยมศึกษากรุงเทพมหานคร เขต 1 แบบที่มากที่สุดคือพฤติกรรมผู้นำแบบทีม รองลงมาคือพฤติกรรมผู้นำแบบสายกลาง  พฤติกรรมผู้นำแบบมุ่งความสัมพันธ์ พฤติกรรมผู้นำแบบมุ่งผลงาน และ พฤติกรรมที่น้อยที่สุดคือพฤติกรรมผู้นำแบบตามสบาย    2. การบริหารงานบุคคลของผู้บริหารสถานศึกษาสังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษามัธยมศึกษากรุงเทพมหานคร เขต 1 อยู่ใน ระดับมาก ทั้งในภาพรวมและรายด้าน โดยเรียงลำดับตามค่าเฉลี่ยจากมากไปหาน้อยดังนี้ ด้านการเสริมสร้างประสิทธิภาพในการปฏิบัติงานของบุคลากร ด้านการรักษาวินัยและการออกจากราชการของบุคลากร ด้านการสรรหาและบรรจุแต่งตั้งบุคลากร และด้านการวางแผนอัตรากําลัง 3. พฤติกรรมผู้นำของผู้บริหารกับการบริหารงานบุคคลในโรงเรียนสังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษามัธยมศึกษากรุงเทพมหานคร เขต 1 มีความสัมพันธ์กันอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .01th
dc.language.isoth
dc.publisherSilpakorn University
dc.rightsSilpakorn University
dc.subjectพฤติกรรมผู้นำของผู้บริหารth
dc.subjectการบริหารงานบุคคลth
dc.subjectADMINISTRATOR'S BEHAVIORen
dc.subjectPERSONNEL MANAGEMENTen
dc.subject.classificationSocial Sciencesen
dc.subject.classificationEducationen
dc.subject.classificationTraining for teachers with subject specialisationen
dc.titleLEADERSHIP  BEHAVIOR STYLES OF ADMINISTRATOR AND PERSONNELADMINISTRATION OF SCHOOL UNDER THE SECONDARY EDUCATIONAL SERVICEAREA OFFICE BANGKOK 1en
dc.titleพฤติกรรมผู้นำของผู้บริหารกับการบริหารงานบุคคลในโรงเรียนสังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษามัธยมศึกษากรุงเทพมหานคร เขต 1th
dc.typeThesisen
dc.typeวิทยานิพนธ์th
dc.contributor.coadvisorSakdipan Tonwimonraten
dc.contributor.coadvisorศักดิพันธ์ ตันวิมลรัตน์th
dc.contributor.emailadvisorsakdipan55@gmail.com
dc.contributor.emailcoadvisorsakdipan55@gmail.com
dc.description.degreenameMaster of Education (M.Ed.)en
dc.description.degreenameศึกษาศาสตรมหาบัณฑิต (ศษ.ม)th
dc.description.degreelevelMaster's Degreeen
dc.description.degreelevelปริญญาโทth
dc.description.degreedisciplineEducational Administrationen
dc.description.degreedisciplineการบริหารการศึกษาth
Appears in Collections:Education

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
61252327.pdf5.88 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.