Please use this identifier to cite or link to this item: http://ithesis-ir.su.ac.th/dspace/handle/123456789/4396
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributorSuphawee BOONSAWAKEen
dc.contributorศุภาวีร์ บุญเสวกth
dc.contributor.advisorSOMCHAI SUMNIENGNGAMen
dc.contributor.advisorสมชาย สำเนียงงามth
dc.contributor.otherSilpakorn Universityen
dc.date.accessioned2023-08-11T02:26:17Z-
dc.date.available2023-08-11T02:26:17Z-
dc.date.created2023
dc.date.issued4/7/2023
dc.identifier.urihttp://ithesis-ir.su.ac.th/dspace/handle/123456789/4396-
dc.description.abstractThis study aims to evaluate the ability of special needs children to comprehend verbs in different categories. Data were collected from 5 Down’s syndrome children and 5 Autistic children in the Praphakarnpanya learning and development centre. 100 flashcards were used to collect data, which contained 100 verbs divided into physical, social, and emotional categories. The results show that the Down’s syndrome children participating in this study displayed the best understanding of verbs in the social category, followed by those in the physical and then emotional categories. Moreover, the Autistic children participating in this study displayed the best understanding of verbs in the physical category, followed by those in the social and then emotional categoriesen
dc.description.abstractงานวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาความเข้าใจคำกริยาของเด็กพิเศษกลุ่มดาวน์ซินโดรม และออทิสติก โดยเก็บข้อมูลจากเด็กพิเศษกลุ่มดาวน์ซินโดรมจำนวน 5 คน และเด็กพิเศษกลุ่มออทิสติกจำนวน 5 คน จากศูนย์การเรียนรู้พิเศษประภาคารปัญญา ตลิ่งชัน ด้วยบัตรภาพคำกริยา 100 ภาพ จำนวน 100 คำ ซึ่งแบ่งออกเป็นหมวดร่างกาย สังคม และอารมณ์ ผลการวิจัยพบว่าเด็กพิเศษกลุ่มดาวน์ซินโดรม และออทิสติกมีความเข้าใจคำกริยาทั้ง  3 หมวด ได้แก่ หมวดร่างกาย สังคม และอารมณ์ นอกจากนี้ยังพบว่าเด็กพิเศษกลุ่มดาวน์ซินโดรมมีความเข้าใจคำกริยาหมวดสังคมมากที่สุด รองลงมาคือ หมวดร่างกาย และหมวดอารมณ์ตามลำดับ ส่วนเด็กพิเศษกลุ่มออทิสติกมีความเข้าใจหมวดร่างกายมากที่สุด รองลงมาคือ หมวดสังคม และหมวดอารมณ์ตามลำดับth
dc.language.isoth
dc.publisherSilpakorn University
dc.rightsSilpakorn University
dc.subjectความเข้าใจth
dc.subjectคำกริยาth
dc.subjectเด็กพิเศษth
dc.subjectcomprehensionen
dc.subjectverbsen
dc.subjectspecial needs childrenen
dc.subject.classificationArts and Humanitiesen
dc.subject.classificationEducationen
dc.titleA Study of Comprehension Ability of Verbs in Special Needs Children : Down’s Syndrome Children and Autistic Childrenen
dc.titleความเข้าใจคำกริยาในภาษาไทยของเด็กพิเศษกลุ่มดาวน์ซินโดรม และออทิสติก th
dc.typeThesisen
dc.typeวิทยานิพนธ์th
dc.contributor.coadvisorSOMCHAI SUMNIENGNGAMen
dc.contributor.coadvisorสมชาย สำเนียงงามth
dc.contributor.emailadvisorsomchaisum1@gmail.com
dc.contributor.emailcoadvisorsomchaisum1@gmail.com
dc.description.degreenameMaster of Arts (M.A.)en
dc.description.degreenameอักษรศาสตรมหาบัณฑิต (อ.ม.)th
dc.description.degreelevelMaster's Degreeen
dc.description.degreelevelปริญญาโทth
dc.description.degreedisciplineTHAIen
dc.description.degreedisciplineภาษาไทยth
Appears in Collections:Arts

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
620520014.pdf3.61 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.