Please use this identifier to cite or link to this item:
http://ithesis-ir.su.ac.th/dspace/handle/123456789/4421
Title: | DEVELOPMENT OF MATHEMATICAL PROBLEM SOLVING AND REASONING ABILITIES “ADDITION, SUBTRACTION, MULTIPLICATION, DIVISION DECIMAL” BY LEARNING EMPHASIZED HEURISTICS THINKING WITH NUMBERED HEADS TOGETHER OF PRIMARY 6 STUDENTS AT WATTALAYBOK SCHOOL (LUANGPOR BEAW – SUTABUD UPPATHAM) การพัฒนาความสามารถในการแก้ปัญหาและการให้เหตุผลทางคณิตศาสตร์ เรื่อง ทศนิยม การบวก การลบ การคูณ การหารทศนิยม ที่เน้นการคิดแบบฮิวริสติกส์ร่วมกับเทคนิคร่วมกันคิด ของนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 6 โรงเรียนวัดทะเลบก (หลวงพ่อเบี้ยว-สูตะบุตรอุปถัมภ์) |
Authors: | Papitchaya YIMCHAIPRASOET ปพิชญา ยิ้มชัยประเสริฐ Ratana Srithus รัตนา ศรีทัศน์ Silpakorn University Ratana Srithus รัตนา ศรีทัศน์ srithat_r@su.ac.th srithat_r@su.ac.th |
Keywords: | ความสามารถในการแก้ปัญหา ความสามารถในการให้เหตุผล การคิดแบบฮิวริสติกส์ เทคนิคร่วมกันคิด problem solving ability mathematical reasoning ability heuristics thinking numbered heads together |
Issue Date: | 4 |
Publisher: | Silpakorn University |
Abstract: | The research aimed to: 1) compare the learning achievements in mathematics before and after learning emphasized heuristics thinking with numbered heads together, 2) compare the achievement after learning emphasized heuristics thinking with numbered heads together with 70 percent criterion, 3) compare the problem solving ability of students after learning emphasized heuristics thinking with numbered heads together with 70 percent criterion 4) compare the mathematical reasoning ability of students after learning emphasized heuristics thinking with numbered heads together with 70 percent criterion and 5) study the satisfaction of the students towards the learning emphasized heuristics thinking with numbered heads together.
The sample group consisted of 20 sixth-grade students at Wattalaybok School (Luangpor Beaw – Sutabud Uppatham), derived by cluster random sampling.The research instruments were lesson plans, an achievement test, an ability test on problem solving and mathematical reasoning abilities and a satisfaction assessment form. The statistics used for data analysis were mean, percentage, standard deviation, t-test for dependent samples and t-test for one samples.
The results showed that: 1) the students’ learning achievement after learning emphasized heuristics thinking with numbered heads together was higher than that of before criterion with statistical significance at .05 2) the students’ learning achievement after learning emphasized heuristics thinking with numbered heads together was higher than 70 percent criterion with statistical significance at .05 3) the students’ problem solving ability after learning emphasized heuristics thinking with numbered heads together was higher than 70 percent criterion at significant level .05 4) the students’ mathematical reasoning ability after learning emphasized heuristics thinking with numbered heads together was higher than 70 percent criterion at significant level .05 and 5) the level of satisfaction from the students was the highest level. การศึกษาวิจัยในวิทยานิพนธ์นี้มีวัตถุประสงค์ เพื่อ 1) เปรียบเทียบผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนก่อนและหลังเรียนของนักเรียนที่ได้รับการจัดการเรียนรู้ที่เน้นการคิดแบบฮิวริสติกส์ร่วมกับเทคนิคร่วมกันคิด 2) เปรียบเทียบผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนของนักเรียนที่ได้รับการจัดการเรียนรู้ที่เน้นการคิดแบบฮิวริสติกส์ร่วมกับเทคนิคร่วมกันคิดหลังเรียนเทียบกับเกณฑ์ร้อยละ 70 3) เปรียบเทียบความสามารถในการแก้ปัญหาของนักเรียนที่ได้รับการจัดการเรียนรู้ที่เน้นการคิดแบบฮิวริสติกส์ร่วมกับเทคนิคร่วมกันคิดหลังเรียนเทียบกับเกณฑ์ร้อยละ 70 4) เพื่อเปรียบเทียบความสามารถในการให้เหตุผลของนักเรียนที่ได้รับการจัดการเรียนรู้ที่เน้นการคิดแบบฮิวริสติกส์ร่วมกับเทคนิคร่วมกันคิดหลังเรียนเทียบกับเกณฑ์ร้อยละ 70 และ 5) ศึกษาความพึงพอใจของนักเรียนที่มีต่อการจัดการเรียนรู้ที่เน้นการคิดแบบฮิวริสติกส์ร่วมกับเทคนิคร่วมกันคิด กลุ่มตัวอย่างที่ใช้ คือ นักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 6/1 ภาคเรียนที่ 2 ปีการศึกษา 2565 โรงเรียนวัดทะเลบก (หลวงพ่อเบี้ยว-สูตะบุตรอุปถัมภ์) จำนวน 20 คน ซึ่งได้มาจากการสุ่มแบบแบ่งกลุ่ม เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัย ได้แก่ แผนการจัดการเรียนรู้ที่เน้นการคิดแบบฮิวริสติกส์ร่วมกับเทคนิคร่วมกัน แบบทดสอบวัดผลสัมฤทธิ์ทางการเรียน แบบทดสอบวัดความสามารถในการแก้ปัญหาและการให้เหตุผลทางคณิตศาสตร์ และแบบประเมินความพึงพอใจ สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูลโดยใช้สถิติค่าเฉลี่ย ร้อยละ ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน การทดสอบค่าที และการทดสอบค่าทีแบบกลุ่มเดียว ผลการศึกษาพบว่า 1) ผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนของนักเรียนที่ได้รับการจัดการเรียนรู้ที่เน้นการคิดแบบฮิวริสติกส์ร่วมกับเทคนิคร่วมกันคิดหลังเรียนสูงกว่าก่อนเรียน อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05 2) ผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนของนักเรียนที่ได้รับการจัดการเรียนรู้ที่เน้นการคิดแบบฮิวริสติกส์ร่วมกับเทคนิคร่วมกันคิดหลังเรียนสูงกว่าเกณฑ์ร้อยละ 70 อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05 3) ความสามารถในการแก้ปัญหาของนักเรียนที่ได้รับการจัดการเรียนรู้ที่เน้นการคิดแบบฮิวริสติกส์ร่วมกับเทคนิคร่วมกันคิด มีคะแนนหลังเรียนสูงกว่าเกณฑ์ร้อยละ 70 อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05 4) ความสามารถในการให้เหตุผลของนักเรียนที่ได้รับการจัดการเรียนรู้ที่เน้นการคิดแบบฮิวริสติกส์ร่วมกับเทคนิคร่วมกันคิด มีคะแนนหลังเรียนสูงกว่าเกณฑ์ร้อยละ 70 อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05 และ 5) ความพึงพอใจของนักเรียนที่มีต่อการจัดการเรียนรู้ที่เน้นการคิดแบบฮิวริสติกส์ร่วมกับเทคนิคร่วมกันคิดอยู่ในระดับมากที่สุด |
URI: | http://ithesis-ir.su.ac.th/dspace/handle/123456789/4421 |
Appears in Collections: | Science |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
61316302.pdf | 11.81 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.