Please use this identifier to cite or link to this item: http://ithesis-ir.su.ac.th/dspace/handle/123456789/4770
Title: PARTICIPATIVE MANAGEMENT OF ADMINISTRATOR   AND FLOW AT WORK OF TEACHERS  IN  SCHOOL   UNDER  THE SECONDARY EDUCATIONAL SERVICE AREA OFFICE  PHRA NAKHON SI AYUTTHAYA
การบริหารแบบมีส่วนร่วมของผู้บริหารกับความเพลินในงานของครูในโรงเรียน สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษามัธยมศึกษาพระนครศรีอยุธยา
Authors: Krongkon BUMRUNGVETH
ครองคน บำรุงเวช
Saisuda Tiacharoen
สายสุดา เตียเจริญ
Silpakorn University
Saisuda Tiacharoen
สายสุดา เตียเจริญ
saisuda@su.ac.th
saisuda@su.ac.th
Keywords: การบริหารแบบมีส่วนร่วม
ความเพลินในงาน
PARTICIPATIVE MANAGEMENT
FLOW AT WORK
Issue Date:  24
Publisher: Silpakorn University
Abstract: The Purposes of this research were to determine 1) participative management of administrator in school under the secondary educational service area office Phra Nakhon Si Ayutthaya 2) flow at work of teachers in school under the secondary educational service area office Phra Nakhon Si Ayutthaya 3) the relationship between the participative management of administrator and flow at work of teachers in school under the secondary educational service area office Phra Nakhon Si Ayutthaya. The sample was 28 schools under the secondary educational service area office Phra Nakhon Si Ayutthaya. There were 4 respondents from each school consisted of a school director or acting school director, a deputy director or acting deputy director and two teachers, totally 112. The research instrument was a questionnaire about the participative management based on Santi Boonpirom and flow at work based on Bakker. The statistical used for analysis were frequency, percentage, arithmetic mean, standard deviation and Pearson’s product-moment correlation coefficient.          The findings of the research were as follow:           1) The participative management of administrator in school under the secondary educational service area office Phra Nakhon Si Ayutthaya, as a whole and each aspect were at a high level, ranking from the highest to the lowest arithmetic mean; participative in action, participative in improving new ways of working, participative in acceptant the evaluating results, participative in evaluating and participative in thinking.           2) The flow at work of teachers in school under the secondary educational service area office Phra Nakhon Si Ayutthaya as a whole was at the highest level, When considered in each aspect, there were 2 aspects rated at the highest level, ranking from the highest to the lowest arithmetic mean; work enjoyment and Intrinsic work motivation. The other aspect was at high level, it was absorption.           3) The relationship between the participative management of administrator and flow at work of teachers in school under the secondary educational service area office Phra Nakhon Si Ayutthaya was found correlated  in moderate level at 0.01 of statictical significance which was positive correlated.
การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อทราบ 1) การบริหารแบบมีส่วนร่วมของผู้บริหารโรงเรียน สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษามัธยมศึกษาพระนครศรีอยุธยา 2) ความเพลินในงานของครูในโรงเรียน สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษามัธยมศึกษาพระนครศรีอยุธยา 3) ความสัมพันธ์ระหว่างการบริหารแบบมีส่วนร่วมของผู้บริหารกับความเพลินในงานของครูในโรงเรียน สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษามัธยมศึกษาพระนครศรีอยุธยา กลุ่มตัวอย่างคือ โรงเรียนสังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษามัธยมศึกษาพระนครศรีอยุธยา 28 โรง กำหนดผู้ให้ข้อมูลโรงเรียนละ 4 คน ประกอบด้วย ผู้อำนวยการโรงเรียนหรือผู้รักษาการในตำแหน่งผู้อำนวยการโรงเรียน จำนวน 1 คน รองผู้อํานวยการโรงเรียนหรือผู้ปฏิบัติหน้าที่รองผู้อํานวยการโรงเรียน จํานวน 1 คน และครู จำนวน 2 คน รวมผู้ให้ข้อมูลทั้งสิ้น 112 คน เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัยเป็นแบบสอบถามเกี่ยวกับการบริหารแบบมีส่วนร่วมตามแนวคิดของสันติ บุญภิรมย์ และความเพลินในงานตามแนวคิดของแบคเคอร์   สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูล ได้แก่ ความถี่ ร้อยละ มัชฌิมเลขคณิต  ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน และสัมประสิทธิ์สหสัมพันธ์ของเพียร์สัน           ผลการวิจัยพบว่า           1) การบริหารแบบมีส่วนร่วมของผู้บริหารในโรงเรียนสังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษามัธยมศึกษาพระนครศรีอยุธยาเมื่อพิจารณาภาพรวมและรายด้าน พบว่าอยู่ในระดับมาก โดยเรียงลำดับตามค่ามัชฌิมเลขคณิตจากมากไปหาน้อยได้ดังนี้ ด้านการร่วมทำ ด้านร่วมปรับปรุงวิธีการทำงานใหม่  ด้านร่วมยอมรับในผลการประเมิน ด้านร่วมประเมินผลงาน และด้านการร่วมคิด            2) ความเพลินในงานของครูในโรงเรียนสังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษามัธยมศึกษาพระนครศรีอยุธยา โดยภาพรวมอยู่ในระดับมากที่สุด   เมื่อพิจารณาตามรายด้านพบว่า อยู่ในระดับมากที่สุด 2 ด้าน โดยเรียงลำดับตามค่ามัชฌิมเลขคณิตจากมากไปหาน้อยได้ดังนี้ ความเบิกบานใจในการทำงาน และแรงจูงใจภายในที่เกี่ยวข้องกับการทำงาน อยู่ในระดับมาก 1 ด้าน ได้แก่ ความเป็นอันหนึ่งอันเดียวกันกับงาน           3) ความสัมพันธ์ระหว่างการบริหารแบบมีส่วนร่วมของผู้บริหาร กับความเพลินในงานของครูในโรงเรียนสังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษามัธยมศึกษาพระนครศรีอยุธยา มีความสัมพันธ์กันในระดับปานกลาง อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ 0.01 ซึ่งเป็นความสัมพันธ์ในลักษณะคล้อยตามกัน
URI: http://ithesis-ir.su.ac.th/dspace/handle/123456789/4770
Appears in Collections:Education

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
630620029.pdf6.09 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.