Please use this identifier to cite or link to this item: http://ithesis-ir.su.ac.th/dspace/handle/123456789/4892
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributorShunchao YANGen
dc.contributorSHUNCHAO YANGth
dc.contributor.advisorSuntaree Chotidiloken
dc.contributor.advisorสุนทรี โชติดิลกth
dc.contributor.otherSilpakorn Universityen
dc.date.accessioned2024-02-28T06:27:58Z-
dc.date.available2024-02-28T06:27:58Z-
dc.date.created2023
dc.date.issued24/11/2023
dc.identifier.urihttp://ithesis-ir.su.ac.th/dspace/handle/123456789/4892-
dc.description.abstractThe purpose of research is to compare the strategies of titling Western films nominated for the Oscars in Thai and Chinese. The concept by Sittha Pinijpawadol is utilized, which divides the titling strategies into four categories: 1) transliteration, 2) direct translation, 3) partial translation with modifications, and 4) creating a new title. By analyzing Thai and Chinese titles of Western films nominated for the Best Picture category between 2001 and 2020, totaling 132 films, the research results show that among the 132 Western films nominated for the Oscars, 90 films (68.18%) have different titling strategies in Thai and Chinese titles. The most popular titling strategy in Thai film titles is creating a new title, used 51 times, accounting for 38.64%, followed by the transliteration strategies, used 48 times, representing 36.36%. The most popular titling strategy in Chinese film titles is direct translation, which is used 66 times, accounting for 50.00%, followed by the partial translation with modifications strategies, used 30 times, representing 22.73%.en
dc.description.abstractการศึกษาครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อ เปรียบเทียบกลวิธีการตั้งชื่อภาพยนตร์ตะวันตกที่เข้าชิงรางวัลออสการ์ในภาษาไทยกับภาษาจีน โดยใช้แนวคิดของสิทธา พินิจภูวดล ซึ่งแบ่งกลวิธีการตั้งชื่อภาพยนตร์เป็น 4 แบบ ได้แก่ 1) กลวิธีแปลทับศัพท์ 2) กลวิธีแปลตรงตัว 3) กลวิธีแปลบางส่วนดัดแปลงบางส่วน 4) การตั้งชื่อใหม่ เพื่อวิเคราะห์ชื่อภาษาไทยกับภาษาจีนของภาพยนตร์ตะวันตกที่เข้าชิงรางวัลออสการ์สาขาภาพยนตร์ยอดเยี่ยมระหว่างปี พ.ศ 2544-2563 จำนวน 132 เรื่อง ผลการวิจัยพบว่า ภาพยนตร์ตะวันตกจำนวน 132 เรื่องที่เข้าชิงรางวัลออสการ์ในปี พ.ศ. 2544-2563 มีจำนวน 90 เรื่องชื่อภาษาไทยกับชื่อภาษาจีนมีการใช้กลวิธีการตั้งชื่อที่ต่างกัน คิดเป็นร้อยละ 68.18 กลวิธีการตั้งชื่อที่นิยมมากที่สุดในชื่อภาพยนตร์ภาษาไทยคือการตั้งชื่อใหม่ ซึ่งพบใช้จำนวน 51 ครั้ง คิดเป็นร้อยละ 38.64  รองลงมาคือกลวิธีแปลทับศัพท์ ใช้จำนวน 48 ครั้ง คิดเป็นร้อยละ 36.36 กลวิธีการตั้งชื่อที่นิยมมากที่สุดในชื่อภาพยนตร์ภาษาจีนคือกลวิธีแปลตรงตัว ซึ่งพบใช้จำนวน 66 ครั้ง คิดเป็นร้อยละ 50.00 รองลงมาคือกลวิธีแปลบางส่วนดัดแปลงบางส่วน ใช้จำนวน 30 ครั้ง คิดเป็นร้อยละ 22.73th
dc.language.isoth
dc.publisherSilpakorn University
dc.rightsSilpakorn University
dc.subjectกลวิธีการตั้งชื่อภาพยนตร์th
dc.subjectภาพยนตร์ตะวันตกth
dc.subjectการตั้งชื่อภาษาไทยth
dc.subjectการตั้งชื่อภาษาจีนth
dc.subjectFilms naming strategiesen
dc.subjectWestern filmsen
dc.subjectThai namingen
dc.subjectChinese namingen
dc.subject.classificationSocial Sciencesen
dc.subject.classificationSocial Sciencesen
dc.subject.classificationHuman health and social work activitiesen
dc.subject.classificationForeign languagesen
dc.titleA Comparison of Oscar-nominated film naming strategies between Thailand and China from 2001 to 2020en
dc.titleการเปรียบเทียบกลวิธีการตั้งชื่อภาพยนตร์ตะวันตกที่เข้าชิงรางวัลออสการ์สาขาภาพยนตร์ยอดเยี่ยมระหว่างปี พ.ศ. 2544-2563 ในภาษาไทยกับภาษาจีนth
dc.typeIndependent Studyen
dc.typeการค้นคว้าอิสระth
dc.contributor.coadvisorSuntaree Chotidiloken
dc.contributor.coadvisorสุนทรี โชติดิลกth
dc.contributor.emailadvisorCHOTIDILOK_S2@SU.AC.TH
dc.contributor.emailcoadvisorCHOTIDILOK_S2@SU.AC.TH
dc.description.degreenameMaster of Arts (M.A.)en
dc.description.degreenameอักษรศาสตรมหาบัณฑิต (อ.ม.)th
dc.description.degreelevelMaster's Degreeen
dc.description.degreelevelปริญญาโทth
dc.description.degreedisciplineTHAIen
dc.description.degreedisciplineภาษาไทยth
Appears in Collections:Arts

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
630520013.pdf3.89 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.