Please use this identifier to cite or link to this item: http://ithesis-ir.su.ac.th/dspace/handle/123456789/5182
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributorKitipong JUNSAKen
dc.contributorกิติพงษ์ จันทร์ศักดิ์th
dc.contributor.advisorChaiyos Paiwithayasirithamen
dc.contributor.advisorไชยยศ ไพวิทยศิริธรรมth
dc.contributor.otherSilpakorn Universityen
dc.date.accessioned2024-08-01T07:21:59Z-
dc.date.available2024-08-01T07:21:59Z-
dc.date.created2024
dc.date.issued28/6/2024
dc.identifier.urihttp://ithesis-ir.su.ac.th/dspace/handle/123456789/5182-
dc.description.abstractThe purposes of this research were 1) to synthesize the factors of teachers' digital competencies. 2) to validate consistency of the causal model of factors affecting the development of teachers' digital competencies. And 3) to study the direct and indirect influences on the development of teachers' digital competencies. That is qualitative and quantitative research. The instrument of the qualitative research was used interview form. The interviews were divided into 2 groups: 1) academics and university professors, 2) teachers and educational supervisors were 10 persons and the instrument of the quantitative research was used questionnaire with 5-level rating scale questions, collecting data from a sample group of government teachers. Under the Office of the Basic Education Commission Ministry of Education, academic year 2023, totaling 420 samples, obtained from multi-stage Sampling. Data were analyzed by using content analysis, Descriptive statistics, Pearson correlation coefficient and validate consistency of the causal model. The research’s important result: 1. Teacher digital competency has 4 components: basic digital knowledge, digital understanding, digital skills, and digital applications. 2. The causal model of factors affecting the development of teachers' digital competencies was consistent with empirical data. (Chi-square = 2.473, df = 6, p = .872, GFI = .999, AGFI = .988,  RMR = .000, RMSEA = .000) Moreover, the variables in the model were able to explain 55.9 percent of the variance in teachers' digital competencies. 3. Personal factors (DE = .746) and environmental factors (DE = .002) have a direct influence on teachers' digital competence. Additionally, environmental factors (IE = 632) also have an indirect influence on teachers' digital competencies. By passing on personal factors.en
dc.description.abstractการวิจัยในครั้งนี้มีวัตถุประสงค์ 1) เพื่อสังเคราะห์องค์ประกอบสมรรถนะดิจิทัลของครู 2) เพื่อตรวจสอบความสอดคล้องโมเดลเชิงสาเหตุปัจจัยที่ส่งผลต่อการพัฒนาสมรรถนะดิจิทัลของครู และ 3) เพื่อศึกษาอิทธิพลทางตรงและทางอ้อมต่อการพัฒนาสมรรถนะดิจิทัลของครู ซึ่งเป็นการวิจัยเชิงคุณภาพและเชิงปริมาณ เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัยเชิงคุณภาพคือ แบบสัมภาษณ์ โดยสัมภาษณ์ผู้ให้ข้อมูล ซึ่งแบ่งเป็น 2 กลุ่ม คือ 1) นักวิชาการ อาจารย์มหาวิทยาลัย 2) ครู และศึกษานิเทศก์ จำนวน 10 คน และเครื่องมือที่ใช้ในการวิจัยเชิงปริมาณ คือ แบบสอบถามที่เป็นข้อคำถามมาตราส่วนประมาณค่า 5 ระดับ ดำเนินการรวบรวมข้อมูลจากกลุ่มตัวอย่างที่เป็นข้าราชการครู สังกัดสำนักงานคณะกรรมการศึกษาขั้นพื้นฐาน กระทรวงศึกษาธิการ ปีการศึกษา 2566 จำนวน 420 คน ซึ่งได้จากการสุ่มแบบหลายชั้น ทำการวิเคราะห์ด้วยวิธีการวิเคราะห์เนื้อหา สถิติเชิงบรรยาย สัมประสิทธิ์สหสัมพันธ์แบบเพียร์สัน และตรวจสอบความสอดคล้องของโมเดลเชิงสาเหตุ ผลการวิจัยที่สำคัญสรุปได้ดังนี้ 1. สมรรถนะดิจิทัลของครู มีทั้งหมด 4 องค์ประกอบ คือ ความรู้พื้นฐานทางดิจิทัลความเข้าใจทางดิจิทัล ทักษะทางดิจิทัล และการประยุกต์ใช้ทางดิจิทัล 2. โมเดลเชิงสาเหตุปัจจัยที่ส่งผลต่อการพัฒนาสมรรถนะดิจิทัลของครูมีความสอดคล้องกับข้อมูลเชิงประจักษ์ (Chi-square = 2.473, df = 6, p = .872, GFI = .999, AGFI = .988,  RMR = .000, RMSEA = .000) ซึ่งตัวแปรในโมเดลสามารถอธิบายความแปรปรวนในสมรรถนะดิจิทัลของครู ได้ร้อยละ 55.9 3. ปัจจัยด้านส่วนบุคคล (DE = .746) และปัจจัยด้านสิ่งแวดล้อม (DE = .002) มีอิทธิพลทางตรงต่อสมรรถนะดิจิทัลของครู นอกจากนี้ปัจจัยด้านสิ่งแวดล้อม (IE = 632) ยังมีอิทธิพลทางอ้อม ต่อสมรรถนะดิจิทัลของครู โดยส่งผ่านปัจจัยด้านส่วนบุคคลth
dc.language.isoth
dc.publisherSilpakorn University
dc.rightsSilpakorn University
dc.subjectการส่งผ่านของตัวแปรth
dc.subjectโมเดลเชิงสาเหตุth
dc.subjectสมรรถนะดิจิทัลของครูth
dc.subjectmediating factorsen
dc.subjectcausal modelen
dc.subjectteachers' digital competenciesen
dc.subject.classificationSocial Sciencesen
dc.subject.classificationEducationen
dc.titleMediating Factors of Digital Competence in Teachers for 21st Century.en
dc.titleการส่งผ่านของตัวแปรที่เป็นปัจจัยต่อการพัฒนาสมรรถนะดิจิทัลของครูในศตวรรษที่ 21th
dc.typeThesisen
dc.typeวิทยานิพนธ์th
dc.contributor.coadvisorChaiyos Paiwithayasirithamen
dc.contributor.coadvisorไชยยศ ไพวิทยศิริธรรมth
dc.contributor.emailadvisorchaiyos2010@gmail.com
dc.contributor.emailcoadvisorchaiyos2010@gmail.com
dc.description.degreenameMaster of Education (M.Ed.)en
dc.description.degreenameศึกษาศาสตรมหาบัณฑิต (ศษ.ม)th
dc.description.degreelevelMaster's Degreeen
dc.description.degreelevelปริญญาโทth
dc.description.degreedisciplineEducation Foundationsen
dc.description.degreedisciplineพื้นฐานทางการศึกษาth
Appears in Collections:Education

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
640620058.pdf4.94 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.