Please use this identifier to cite or link to this item: http://ithesis-ir.su.ac.th/dspace/handle/123456789/5205
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributorThanaphad KAEWSUCHRITen
dc.contributorธนภัทร แก้วสุจริตth
dc.contributor.advisorPrasert Intaraken
dc.contributor.advisorประเสริฐ อินทร์รักษ์th
dc.contributor.otherSilpakorn Universityen
dc.date.accessioned2024-08-01T07:22:02Z-
dc.date.available2024-08-01T07:22:02Z-
dc.date.created2024
dc.date.issued28/6/2024
dc.identifier.urihttp://ithesis-ir.su.ac.th/dspace/handle/123456789/5205-
dc.description.abstractThe purposes of this study were to identity: 1) the management information system of Burapa Suksa school cluster under Nakhon Pathom Primary Educational Service Area Office 1, 2) the developmental guidelines of management information system of Burapa Suksa school cluster under Nakhon Pathom Primary Educational Service Area Office 1. The population of the study was 42 respondents. The research instrument was an opinionnaire on management information system based on National Institute of Educational Testing Service. The statistical analysis were analyzed by frequency, percentage, arithmetic mean, standard deviation and content analysis. The findings of this research were as follows: 1. The management information system of Burapa Suksa school cluster under Nakhon Pathom Primary Educational Service Area Office 1 in overall aspects at the high-level. Ranking from the highest arithmetic means to the lowest were: presentation of data and information, data verification, data and information storage, data collection, and data processing. 2. The developmental guideline of management information system of Burapa Suksa school cluster under Nakhon Pathom Primary Educational Service Area Office 1 found that, school should appoint an information collection committee and create a manual. Provide programs that facilitate the preparation of information. Present information in the form of various charts, such as graphs, bar charts, picture charts or infographic. Promote and support personnel to know statistical values. Support the budget for the procurement of computer equipment to adequate and appropriate for data storage. Use various technologies such as Database system, Google Drive, One Drive, etc., and store data systematically for ease of searching and use. Lastly, follow the supervision and monitoring of the accuracy of the data.en
dc.description.abstractการวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อทราบ 1) การจัดระบบสารสนเทศของโรงเรียนในกลุ่มบูรพาศึกษา สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษานครปฐม เขต 1 2) แนวทางการพัฒนาการจัดระบบสารสนเทศของโรงเรียนในกลุ่มบูรพาศึกษา สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษานครปฐม เขต 1 ประชากรประกอบด้วย ผู้บริหารสถานศึกษา หัวหน้ากลุ่มสาระการเรียนรู้ และครูผู้รับผิดชอบเกี่ยวกับระบบสารสนเทศ รวมทั้งสิ้น 42 คน ทั้งนี้ ผู้วิจัยใช้ผู้ให้ข้อมูลเป็นหน่วยวิเคราะห์ เครื่องมือที่ใช้เป็นแบบสอบถามและแบบสัมภาษณ์แบบกึ่งโครงสร้าง ตามแนวคิดของสำนักทดสอบทางการศึกษา สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูล คือ ความถี่ ร้อยละ มัชฌิมเลขคณิต ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน และการวิเคราะห์เนื้อหา ผลการวิจัยพบว่า 1. การจัดระบบสารสนเทศของโรงเรียนในกลุ่มบูรพาศึกษา สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษานครปฐม เขต 1 โดยภาพรวมอยู่ในระดับมาก เมื่อพิจารณารายด้านพบว่า อยู่ในระดับมากทั้งหมด 5 ด้าน โดยเรียงตามค่ามัชฌิมเลขคณิตจากมากไปน้อยดังนี้ ด้านการนำเสนอข้อมูลและสารสนเทศ ด้านการตรวจสอบข้อมูล ด้านการจัดเก็บข้อมูลและสารสนเทศ ด้านการรวบรวมข้อมูล และด้านการประมวลผลข้อมูล ตามลำดับ 2. แนวทางในการพัฒนาการจัดระบบสารสนเทศของโรงเรียนในกลุ่มบูรพาศึกษา สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษานครปฐม เขต 1 พบว่า สถานศึกษาควรแต่งตั้งกรรมการจัดเก็บข้อมูลสารสนเทศ และจัดทำคู่มือในการจัดเก็บข้อมูล จัดหาโปรแกรมอำนวยความสะดวกในการรวบรวมข้อมูล นำเสนอข้อมูลสารสนเทศในรูปแบบของแผนภูมิต่าง ๆ เช่น กราฟ แผนภูมิแท่ง แผนภูมิรูปภาพ หรือสรุปออกมาในรูปแบบของอินโฟกราฟิก อีกทั้งสนับสนุนให้บุคลากรมีความรู้ในเรื่องของค่าทางสถิติ เพื่อที่จะสามารถปรับประยุกต์ใช้ได้อย่างถูกต้อง และสนับสนุนงบประมาณในการจัดหาอุปกรณ์คอมพิวเตอร์ ให้เพียงพอและเหมาะสมต่อการจัดเก็บข้อมูล ใช้เทคโนโลยี เช่น ระบบฐานข้อมูล, Google Drive, One Drive เข้ามาประยุกต์ใช้ เพื่อการจัดเก็บข้อมูลอย่างเป็นระบบ สะดวกในการค้นหาและนำไปใช้ และมีการกำกับติดตามตรวจสอบความถูกต้องของข้อมูลอย่างสม่ำเสมอth
dc.language.isoth
dc.publisherSilpakorn University
dc.rightsSilpakorn University
dc.subjectการจัดระบบสารสนเทศth
dc.subjectMANAGEMENT INFORMATION SYSTEMen
dc.subject.classificationSocial Sciencesen
dc.subject.classificationEducationen
dc.subject.classificationEducation scienceen
dc.titleMANAGEMENT INFORMATION SYSTEM OF BURAPA SUKSA SCHOOL GROUP UNDER NAKHONPATHOM PRIMARY EDUCATIONAL SERVICE AREA OFFICE 1en
dc.titleการจัดระบบสารสนเทศของโรงเรียนในกลุ่มบูรพาศึกษา สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษานครปฐม เขต 1th
dc.typeIndependent Studyen
dc.typeการค้นคว้าอิสระth
dc.contributor.coadvisorPrasert Intaraken
dc.contributor.coadvisorประเสริฐ อินทร์รักษ์th
dc.contributor.emailadvisorp_intarak@yahoo.co.th
dc.contributor.emailcoadvisorp_intarak@yahoo.co.th
dc.description.degreenameMaster of Education (M.Ed.)en
dc.description.degreenameศึกษาศาสตรมหาบัณฑิต (ศษ.ม)th
dc.description.degreelevelMaster's Degreeen
dc.description.degreelevelปริญญาโทth
dc.description.degreedisciplineEducational Administrationen
dc.description.degreedisciplineการบริหารการศึกษาth
Appears in Collections:Education

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
650620078.pdf3.34 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.