Please use this identifier to cite or link to this item:
http://ithesis-ir.su.ac.th/dspace/handle/123456789/5325
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor | Daranpob TAPALUN | en |
dc.contributor | ดรัณภพ เทพาลุน | th |
dc.contributor.advisor | Prachuab Klomjit | en |
dc.contributor.advisor | ประจวบ กล่อมจิตร | th |
dc.contributor.other | Silpakorn University | en |
dc.date.accessioned | 2024-08-13T06:44:53Z | - |
dc.date.available | 2024-08-13T06:44:53Z | - |
dc.date.created | 2024 | |
dc.date.issued | 28/6/2024 | |
dc.identifier.uri | http://ithesis-ir.su.ac.th/dspace/handle/123456789/5325 | - |
dc.description.abstract | This research focuses on freight transport routing by specifying the transportation route, starting from the case study company to the customer, to reduce transportation costs from the beginning. The problem encountered was that the coordination staff between the driver and the sales department determined the transportation plan. I use a prediction method based on communication between the driver and the coordination officer. There are a total of four routes that need to be delivered. This research therefore used two methods to solve the routing problem: The Traveling Salesman Problem (TSP) using Microsoft Excel solver and the Large Neighborhood Search (LNS) method using VRP spreadsheet solver for finding appropriate shipping routes. Results of the Study: The researcher proposes arranging freight routing using the Solving Traveling Salesman Problem (TSP) for the case study company. The results of the study found that from the original freight transport route in Bangkok, Route 1, the distance can be reduced by 35.70 percent, representing a savings of 14.5 percent. Route 2 can reduce the distance by 5.92 percent, representing a savings of 2.64 percent. And transporting goods in provincial areas, Route 1, the distance can be reduced by 6.08 percent, representing a savings of 3.91 percent. Route 2 can reduce the distance by 5.67 percent, representing a savings of 3.51 percent. | en |
dc.description.abstract | งานวิจัยนี้มุ่งเน้นการจัดเส้นทางการขนส่งสินค้า โดยกำหนดเส้นทางการขนส่งสินค้าเริ่มต้นจากบริษัทกรณีศึกษาไปยังลูกค้า เพื่อลดต้นทุนค่าใช้จ่ายในการขนส่งสินค้า จากเดิมปัญหาที่พบ คือ แผนการขนส่งสินค้าถูกกำหนดโดยเจ้าหน้าที่ผู้ประสานงาน ระหว่างพนักงานขับรถกับฝ่ายขาย โดยใช้วิธีการคาดคะเนจากการสื่อสารระหว่างพนักงานขับรถและเจ้าหน้าที่ผู้ประสานงาน ซึ่งมีเส้นทางที่ต้องจัดส่งสินค้าทั้งหมด 4 เส้นทาง งานวิจัยนี้จึงได้นำวิธีการแก้ไขปัญหาการจัดเส้นทาง 2 วิธี ได้แก่ Travelling Salesman Problem (TSP) โดยใช้โปรแกรม Microsoft excel solver และ วิธี Large neighborhood search (LNS) โดยใช้โปรแกรม VRP spreadsheet solver ในการหาเส้นทางการขนส่งสินค้าที่เหมาะสม ผลการศึกษา ทางผู้วิจัยได้เสนอการจัดเส้นทางการขนส่งสินค้าด้วย Solving Travelling Salesman Problem (TSP) ให้กับบริษัทกรณีศึกษา ผลการศึกษาพบว่า เส้นทางการขนส่งสินค้าในเขตกรุงเทพมหานคร เส้นทางที่ 1 สามารถลดระยะทางได้ร้อยละ 35.70 คิดเป็นผลประหยัดที่ได้ร้อยละ 14.5 เส้นทางที่ 2 สามารถลดระยะทางได้ร้อยละ 5.92 คิดเป็นผลประหยัดที่ได้ร้อยละ 2.64 และการขนส่งส่งสินค้าในเขตพื้นที่ต่างจังหวัด เส้นทางที่ 1 สามารถลดระยะทางได้ร้อยละ 6.08 คิดเป็นผลประหยัดที่ได้ร้อยละ3.91 เส้นทางที่ 2 สามารถลดระยะทางได้ร้อยละ 5.67 คิดเป็นผลประหยัดที่ได้ร้อยละ 3.51 | th |
dc.language.iso | th | |
dc.publisher | Silpakorn University | |
dc.rights | Silpakorn University | |
dc.subject | การจัดเส้นทาง,ปัญหาการเดินทางของพนักงานขาย | th |
dc.subject | Routing Travelling Salesman Problem | en |
dc.subject.classification | Engineering | en |
dc.subject.classification | Transportation and storage | en |
dc.title | VEHICLE ROUTING ARRANGEMENT : A CASE STUDY OF MEDICAL EQUIPMENT COMPANY | en |
dc.title | การจัดเส้นทางการขนส่งสินค้า กรณีศึกษา บริษัทจำหน่ายอุปกรณ์การแพทย์ และเครื่องมือเเพทย์ | th |
dc.type | Thesis | en |
dc.type | วิทยานิพนธ์ | th |
dc.contributor.coadvisor | Prachuab Klomjit | en |
dc.contributor.coadvisor | ประจวบ กล่อมจิตร | th |
dc.contributor.emailadvisor | Klomjit_p@su.ac.th | |
dc.contributor.emailcoadvisor | Klomjit_p@su.ac.th | |
dc.description.degreename | Master of Engineering (M.Eng.) | en |
dc.description.degreename | วิศวกรรมศาสตรมหาบัณฑิต (วศ.ม) | th |
dc.description.degreelevel | Master's Degree | en |
dc.description.degreelevel | ปริญญาโท | th |
dc.description.degreediscipline | INDUSTRIAL ENGINEERING AND MANAGEMENT | en |
dc.description.degreediscipline | วิศวกรรมอุตสาหการและการจัดการ | th |
Appears in Collections: | Engineering and Industrial Technology |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
650920016.pdf | 5.32 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.