Please use this identifier to cite or link to this item: http://ithesis-ir.su.ac.th/dspace/handle/123456789/584
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorสุกสี, ณัฏฐนาถ-
dc.contributor.authorSuksee, Nattanath-
dc.date.accessioned2017-08-31T02:11:09Z-
dc.date.available2017-08-31T02:11:09Z-
dc.date.issued2559-07-01-
dc.identifier.urihttp://ithesis-ir.su.ac.th/dspace/handle/123456789/584-
dc.description54255303 : สาขาวิชาการสอนภาษาไทย -- ณัฏฐนาถ สุกสีen_US
dc.description.abstractการวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์ 1) การสร้างแบบฝึกร่วมกับภาพการ์ตูนเพื่อพัฒนาการเขียนสะกดคำที่มีตัวสะกดไม่ตรงตามมาตรา สำหรับนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 3 ให้มีประสิทธิภาพตามเกณฑ์ 80/80 2) เพื่อเปรียบเทียบผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนก่อนเรียนและหลังเรียน โดยใช้แบบฝึกร่วมกับภาพการ์ตูน เพื่อพัฒนาการเขียนสะกดคำที่มีตัวสะกดไม่ตรงตามมาตรา สำหรับนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 3 และ 3) เพื่อศึกษาความคิดเห็นของนักเรียนที่มีต่อใช้แบบฝึกร่วมกับภาพการ์ตูน เพื่อพัฒนาการเขียนสะกดคำที่มีตัวสะกดไม่ตรงตามมาตรา สำหรับนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 3 กลุ่มตัวอย่างที่ใช้ในการวิจัย ได้แก่ นักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 3 โรงเรียนวัดชัยพฤกษมาลา กรุงเทพมหานคร ที่เรียนอยู่ในภาคเรียนที่ 1 ปีการศึกษา 2558 จำนวน 30 คน ซึ่งได้มาโดยวิธีการสุ่มอย่างง่าย (Simple Random Sampling)เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัยครั้งนี้ประกอบด้วย 1) แผนการจัดการเรียนรู้เรื่องตัวสะกดที่ไม่ตรงตามมาตรา 2) แบบฝึกร่วมกับภาพการ์ตูนเรื่องตัวสะกดที่ไม่ตรงตามมาตรา 3) แบบทดสอบก่อนเรียนและหลังเรียนเรื่องตัวสะกดที่ไม่ตรงตามมาตรา และ 4) แบบสอบถามความคิดเห็นของนักเรียนที่มีต่อการใช้แบบฝึกร่วมกับภาพการ์ตูน สถิติที่ใช้ในการวิจัยคือ ค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน และการวิเคราะห์เนื้อหา (Content Analysis) ผลการวิจัย พบว่า 1. แบบฝึกร่วมกับภาพการ์ตูนเพื่อพัฒนาการเขียนสะกดคำที่มีตัวสะกดไม่ตรงตามมาตราสำหรับนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 3 มีประสิทธิภาพเท่ากับ 91.29/89.33 ซึ่งสูงกว่าเกณฑ์ 80/80 2. ผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนก่อนเรียนและหลังเรียนโดยใช้แบบฝึกร่วมกับภาพการ์ตูน เพื่อพัฒนาการเขียนสะกดคำที่มีตัวสะกดไม่ตรงตามมาตรา สำหรับนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 3 หลังเรียน มีเกณฑ์สูงกว่าก่อนเรียนอย่างมีนัยทางสถิติที่ระดับ .05 3. ความคิดเห็นของนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 3 โรงเรียนวัดชัยพฤกษมาลา กรุงเทพมหานคร ที่มีต่อการใช้แบบฝึกร่วมกับภาพการ์ตูน เพื่อพัฒนาการเขียนสะกดคำที่มีตัวสะกดไม่ตรงตามมาตรา สำหรับนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 3 โดยภาพรวมเห็นด้วยมาก ( = 2.90,S.D. = 0.30) The purposes of this research were to 1) develop the Thai word spelling exercises in combination with cartoons for third grade students and to be effective as be 80/80 criterion, 2) to compare learning achievement of a development of writing Thai word spelling exercises in combination with cartoons for third grade before and after learning, and 3) investigate student’s opinions towards learning activities after using the development of Thai writing skill using Thai word spelling exercises in combination with cartoons for third grade. The sample group studies used in this study were 30 students from Wat Chaiyaprueksamala School in the first semester of 2015 academic year by Simple Random Sampling and used the school was random unit. The instruments used in study were 1) lesson plan of Thai word spelling, 2) the exercises of Thai word spelling in combination with cartoons, 3) The test of Thai word spelling ability, and 4) Student’s opinions learning writing Thai word spelling by using the exercises in combination with cartoons. Data were analyzed by using the statistic of Mean, Standard deviation, and content analysis. The research findings were as: 1. The development of Thai writing skill using Thai word spelling exercises in combination with cartoons for third grade students was 91.29/89.33. It showed that the development of writing Thai word spelling exercises in combination with cartoons was higher effective than criteria. 2. Achievement of students using the development of writing Thai word spelling exercises in combination with cartoon cartoons for third grade students was higher than the previous level of statistical significance .05 3. Student’s opinions towards learning writing skill by using the development of Thai writing skill using Thai word spelling exercises in combination with cartoons for third grade students were appropriate in a good level. ( = 2.90,S.D. = 0.30)en_US
dc.language.isootheren_US
dc.publisherมหาวิทยาลัยศิลปากรen_US
dc.subjectการเขียนสะกดคำที่มีตัวสะกดไม่ตรงตามมาตราen_US
dc.subjectแบบฝึกร่วมกับภาพการ์ตูนen_US
dc.subjectWORD-SPELLED WRITINGen_US
dc.subjectEXERCISES IN COMBINATION WITH CARTOONSen_US
dc.titleการสร้างแบบฝึกร่วมกับภาพการ์ตูนเพื่อพัฒนาการเขียนสะกดคำ ที่มีตัวสะกดไม่ตรงตามมาตรา สำหรับนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 3en_US
dc.title.alternativeTHE DEVELOPMENT OF THAI WRITING SKILL USING THAI WORD SPELLING EXERCISES IN COMBINATION WITH CARTOONS FOR THIRD GRADE STUDENTS.en_US
dc.typeThesisen_US
Appears in Collections:Education

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
54255303 นางสาวณัฏฐนาถ สุกสี.pdf5.5 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.