Please use this identifier to cite or link to this item: http://ithesis-ir.su.ac.th/dspace/handle/123456789/60
Title: การพัฒนาหนังสือนิทาน ชุดอีสปกลอนสี่ เพื่อส่งเสริมทักษะการเขียนสะกดคำที่มีตัวสะกดไม่ตรงตามมาตราสำหรับนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 4
Other Titles: THE DEVELOPMENT OF FOUR VERSE POEMS BASED ON AESOP TALE TO ENHANCE SPELLING SKILLS OF PRATHOMSUKSA 4
Authors: มังกรพันธุ์, จิตตพัฒน์
MANGKORNPHAN, JITTAPAT
Keywords: หนังสือนิทาน
ทักษะการเขียนสะกดคำ
CHILDREN TALES
SPELLING SKILLS
Issue Date: 29-Jul-2559
Publisher: มหาวิทยาลัยศิลปากร
Abstract: การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์ 1) เพื่อพัฒนาหนังสือนิทาน ชุดอีสปกลอนสี่ สำหรับนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 4 ให้มีประสิทธิภาพตามเกณฑ์ 85/85 2) เพื่อเปรียบเทียบทักษะการเขียนสะกดคำที่มีตัวสะกดไม่ตรงตามมาตราของนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 4 ก่อนและหลังการจัดการเรียนรู้โดยใช้หนังสือนิทาน ชุดอีสปกลอนสี่ และ 3) เพื่อศึกษาความคิดเห็นของนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 4 ที่มีต่อการจัดการเรียนรู้โดยใช้หนังสือนิทาน ชุดอีสปกลอนสี่ กลุ่มตัวอย่างที่ใช้ในการวิจัยเป็น นักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 4 โรงเรียนนาคประสิทธิ์ อำเภอสามพราน จังหวัดนครปฐม ภาคเรียนที่ 2 ปีการศึกษา 2558 จำนวน 43 คนโดยใช้วิธีสุ่มตัวอย่างแบบง่าย (Simple Random Sampling) กำหนดระยะเวลาในการทดลอง 2 สัปดาห์ สัปดาห์ละ 4 ชั่วโมง รวม 8 ชั่วโมง เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัยคือ หนังสือนิทานชุดอีสปกลอนสี่ แผนการจัดการเรียนรู้ แบบวัดทักษะการเขียนสะกดคำที่มีตัวสะกดไม่ตรงตามมาตรา และแบบสอบถามความคิดเห็นของนักเรียนที่มีต่อการจัดการเรียนรู้ โดยใช้หนังสือนิทานชุดอีสปกลอนสี่ การวิเคราะห์ข้อมูลใช้ ค่าเฉลี่ย (x) ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน (S.D.) และการทดสอบค่าที (t-test) แบบไม่เป็นอิสระต่อกัน (dependent) ผลการวิจัยพบว่า : 1. หนังสือนิทาน ชุดอีสปกลอนสี่ เพื่อส่งเสริมทักษะการเขียนสะกดคำที่มีตัวสะกดไม่ตรงตามมาตรา สำหรับนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 4 ที่พัฒนาขึ้นมีประสิทธิภาพเท่ากับ 88.25/85.90 2. ทักษะการเขียนสะกดคำที่มีตัวสะกดไม่ตรงตามมาตราของนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 4 หลังการจัดการเรียนรู้สูงกว่าก่อนการจัดการเรียนรู้ อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ .05 3. ความคิดเห็นของนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 4 ที่มีต่อการจัดการเรียนรู้โดยใช้หนังสือนิทานชุดอีสปกลอนสี่ ในภาพรวมอยู่ในระดับเห็นด้วยมาก The purposes of this research were 1) to develop four verse poems based on Aesop Tales to enhance spelling skills of Prathomsuksa 4 to be the efficient standard criterion of 85/85 2) to compare the enhance spelling skills before and after study by four verse poems based on Aesop Tales. And 3) to study the opinion of student about using the four verse poems based on Aesop Tales to enhance spelling skills. The samples was 43 students of Prathomsuksa 4 Nakprasith school. Sampran district. NakhonPathom province during the second semester of Academic year 2015. They were selected by simple random sampling.The experiment was taken 2 weeks, 4 times per week, total 8 times. The research instruments were 1) four verse poems based on Aesop Tales to enhance spelling skills of Prathomsuksa 4 2)learning management plans 3)test of student spelling skills and 4) questionnaires to investigate student’s opinions by using the four verse poems based on Aesop Tales to enhance spelling skills. The data were analyzed by mean (x), standard deviation of items (S.D.) and t-test dependent The research findings were as follows : 1. The four verse poems based on Aesop Tales to enhance spelling skills of Prathomsuksa 4 had the efficient standard criterion of 88.25/85.90. 2. Spelling skills of Prathomsuksa 4 after learning higher than before learning were statistically significant at the .05 level. 3. The sample student was opinions at high agreement level about management learning using the four verse poems based on Aesop Tales to enhance spelling skills.
Description: 54255401 ; สาขาวิชาการสอนภาษาไทย -- จิตตพัฒน์ มังกรพันธุ์
URI: http://ithesis-ir.su.ac.th/dspace/handle/123456789/60
Appears in Collections:Education

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
8.54255401 จิตตพัฒน์ มังกรพันธุ์.pdf5.66 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.