Please use this identifier to cite or link to this item: http://ithesis-ir.su.ac.th/dspace/handle/123456789/881
Title: การออกแบบสื่อปฏิสัมพันธ์เพื่อการท่องเที่ยวจังหวัดภูเก็ตสำหรับนักท่องเที่ยวจีน
Other Titles: INTERACTIVE MEDIA DESIGN PROMOTING PHUKET TOURISM FOR CHINESE TOURISTS
Authors: ตั้งสะสม, พงศธร
TANGSASOM, PONGSATORN
Keywords: สื่อปฏิสัมพันธ์
นักท่องเที่ยวจีน
ภูเก็ต
INTERACTIVE MEDIA
CHINESE TOURISTS
PHUKET
Issue Date: 13-Jan-2560
Publisher: มหาวิทยาลัยศิลปากร
Abstract: ในปัจจุบันประเทศจีนกลายเป็นประเทศในภูมิภาคเอเชียที่มีนักท่องเที่ยวเดินทางมาท่องเที่ยวในประเทศไทยมากเป็นอันดับหนึ่ง ซึ่งจากงานวิจัยนักท่องเที่ยวจีนปี 2556 พบว่า หนึ่งในจังหวัดที่นักท่องเที่ยวจีนนิยมท่องเที่ยวอย่างจังหวัดภูเก็ตมีอัตราการท่องเที่ยวอยู่ในระดับสูง แต่น้อยกว่าจังหวัดเชียงใหม่และกรุงเทพฯ จากการสำรวจจากการสัมภาษณ์นักท่องเที่ยวจีนพบว่า สื่อแนะนำการท่องเที่ยวจังหวัดภูเก็ตที่สามารถตอบสนองการใช้งานของนักท่องเที่ยวจีนได้นั้นยังไม่แพร่หลาย ทำให้ต้องพัฒนาสื่อที่สามารถตอบสนองต่อการใช้งานของนักท่องเที่ยวจีนให้เหมาะสม Smashing magazine ได้สำรวจพฤติกรรมการใช้สื่อมัลติมีเดียในประเทศจีน พบว่ามีการใช้สื่อจากโทรศัพท์มือถือสูงมาก ทำให้เกิดการสร้างสื่อบนปฏิสัมพันธ์บนโทรศัพท์มือถือ ได้รับความนิยม กว่าการสร้างสื่อแบบหลายแพลตฟอร์ม จึงเป็นการเหมาะสมที่จะศึกษาวิจัยการออกแบบสื่อปฏิสัมพันธ์ ประเภท แอปพลิเคชัน สำหรับมือถือ เพื่อส่งเสริมการท่องเที่ยวจังหวัดภูเก็ตให้เป็นหนึ่งในแหล่งท่องเที่ยวสำคัญสำหรับนักท่องเที่ยวจีน โดยวิธีการศึกษาผู้วิจัยได้ทำการรวบรวมและทำการสำรวจข้อมูลผ่านการสัมภาษณ์ สังเกต และสร้างแบบสอบถามความคิดเห็นนักท่องเที่ยวจีนที่เคยท่องเที่ยวในจังหวัดภูเก็ตและนำข้อมูลดังกล่าวมาวิเคราะห์โดยเชื่อมโยงตามวัตถุประสงค์และประเด็นสำคัญของงานวิจัยผ่านแนวความคิดและทฤษฎีการออกแบบ User Interface อันนำมาสู่การสร้างผลงานออกแบบแอปพลิเคชัน เพื่อการท่องเที่ยวจังหวัดภูเก็ตสำหรับนักท่องเที่ยวจีน จากการวิเคราะห์ข้อมูลผู้วิจัยได้ทำการออกแบบ แอปพลิเคชัน โดยนำข้อมูลสำคัญจากการศึกษาพฤติกรรมนักท่องเที่ยวจีน พบว่านักท่องเที่ยวต้องการข้อมูลการเดินทางที่ชัดเจนของเวลาและราคาจากระบบโดยสารสาธารณะ ข้อมูลสถานที่ท่องเที่ยวและรูปภาพจากสถานที่จริง ปัญหาความกังวลต่อความปลอดภัยในการท่องเที่ยวและวัฒนธรรม รวมถึงการศึกษารูปแบบของที่เหมาะสมสำหรับนักท่องเที่ยวจีนมาประกอบเป็นฟังก์ชันและคุณลักษณะในงานออกแบบ จากนั้นผู้วิจัยนำผลงานการออกแบบทำการประเมินผลการออกแบบโดยผู้เชี่ยวชาญ โดยใช้แบบสอบถามในการประเมิน พบว่าผลการประเมินความพึงพอใจอยู่ใน ระดับมากที่สุด สำหรับการประเมินผลงานออกแบบโดยกลุ่มผู้ใช้งาน พบว่าผลการประเมินความพึงพอใจอยู่ใน ระดับมาก ซึ่งจากการศึกษาดังกล่าวสามารถยืนยันสมมติฐานที่ว่าการออกแบบสื่อปฏิสัมพันธ์ ประเภท แอปพลิเคชัน สามารถสร้างความพึงพอใจและส่งเสริมการท่องเที่ยวในจังหวัดภูเก็ตได้ The Asian country providing the highest number of tourists to Thailand is China. Thus, Chinese tourists have become the main target of the visitor economy in Thailand as tourism industry plays an important role in Thai economy. According to a research on Chinese tourists in 2013, one of popular destinations in Thailand is Phuket, which has a high tourist rate but still lower than Chiang Mai and Bangkok. Interviews with Chinese tourists reveal that media tools for promoting Phuket tourism among Chinese travelers are still lacking and require more development to suit their needs. Smashing magazine has investigated multimedia behavior in China and founded a very high rate of mobile phone usage. Interactive media on mobile phones has gain more popularity than other platforms. Thus, it is appropriate to conduct a research on interactive media design in a mobile application form to promote Phuket as one of main destinations for Chinese tourists. The information was gathered and observed by interviewing as well as conducting a survey for Chinese tourists who have experience in traveling in Phuket. Then, it was analyzed in accordance with the objectives and major research interests using related theories to create User Interface, which leads to the design of application to promote Phuket tourism for Chinese tourists. Based on the data analysis, the application has been designed according to Chinese tourists’ behavior. The data shows that Chinese tourists require clear and accurate information about schedule and public transportation fee, tourist information and photos of actual attractions. They also concern about their safety as well as Thai culture. Other Chinese travel applications are also used as examples to create a suitable tool with necessary functions and features for Chinese tourists. The survey is conducted to evaluate the application. The result shows that experts in the field are very satisfied while users are satisfied with the application. The hypothesis is confirmed that the interactive media design in a form of a mobile application can boost travelers’ satisfaction and Phuket tourism.
Description: 57156317 ; สาขาวิชาศิลปะการออกแบบ -- พงศธร ตั้งสะสม
URI: http://ithesis-ir.su.ac.th/dspace/handle/123456789/881
Appears in Collections:Decorative Arts

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
57156317 นายพงศธร ตั้งสะสม.pdf12.64 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.