Please use this identifier to cite or link to this item: http://ithesis-ir.su.ac.th/dspace/handle/123456789/964
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorพุ่มสวย, สุชญา-
dc.contributor.authorPhoomsuay, Suchaya-
dc.date.accessioned2017-08-31T04:31:38Z-
dc.date.available2017-08-31T04:31:38Z-
dc.date.issued2559-12-04-
dc.identifier.urihttp://ithesis-ir.su.ac.th/dspace/handle/123456789/964-
dc.description54254331 ; สาขาวิชาการสอนภาษาอังกฤษในฐานะภาษาต่างประเทศ -- สุชญา พุ่มสวยen_US
dc.description.abstractการวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์ 1) เพื่อพัฒนาและหาประสิทธิภาพของบทเรียนคอมพิวเตอร์ช่วยสอนคำศัพท์ภาษาอังกฤษ 2) เพื่อเปรียบเทียบความสามารถด้านคำศัพท์ภาษาอังกฤษก่อนและหลังเรียนด้วยบทเรียนคอมพิวเตอร์ช่วยสอนคำศัพท์ภาษาอังกฤษฯ ที่ผู้วิจัยสร้างขึ้นและ 3) เพื่อศึกษาความคิดเห็นของนักเรียนที่มีต่อบทเรียนคอมพิวเตอร์ช่วยสอนคำศัพท์ภาษาอังกฤษที่ผู้วิจัยสร้างขึ้น กลุ่มตัวอย่างคือนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 3 โรงเรียนชลบุรี "สุขบท" ในภาคเรียนที่ 2 ปีการศึกษา 2558 ได้มาจากการสุ่มตัวอย่างแบบเจาะจง (purposive sampling) 1 ห้องเรียน ได้นักเรียนจำนวน 40 คน ทำการทดลองโดยให้นักเรียนเรียนด้วยบทเรียนคอมพิวเตอร์ช่วยสอนคำศัพท์ภาษาอังกฤษ จำนวน 10 บท รวมทั้งสิ้น 20 คาบ ใช้เวลาในการเรียน 4 สัปดาห์ เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัยประกอบด้วย 1) บทเรียนคอมพิวเตอร์ช่วยสอนคำศัพท์ภาษาอังกฤษ 2) แบบทดสอบความสามารถทางด้านคำศัพท์ภาษาอังกฤษ 3) แบบสอบถามความคิดเห็นต่อบทเรียนคอมพิวเตอร์ช่วยสอน ที่ผู้วิจัยสร้างขึ้น การวิเคราะห์ข้อมูลใช้ t-test เพื่อเปรียบเทียบความสามารถทางด้านคำศัพท์ภาษาอังกฤษของกลุ่มตัวอย่างก่อนและหลังเรียนด้วยบทเรียนคอมพิวเตอร์ช่วยสอน และใช้ค่าเฉลี่ยส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐานในการหาค่าระดับความคิดเห็นต่อบทเรียนคอมพิวเตอร์ช่วยสอนคำศัพท์ภาษาอังกฤษที่ผู้วิจัยสร้างขึ้น ผลการวิจัยพบว่า 1. ประสิทธิภาพของบทเรียนคอมพิวเตอร์ช่วยสอน มีค่าเท่ากับ 77.65/76.38 ซึ่งถือว่าผ่านเกณฑ์ที่กำหนดไว้ คือ 75/75 2. ความสามารถทางด้านคำศัพท์ภาษาอังกฤษของกลุ่มตัวอย่างหลังเรียนสูงกว่าก่อนเรียนด้วยบทเรียนคอมพิวเตอร์ช่วยสอน แตกต่างอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ 0.05 3. ความคิดเห็นของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 3 ที่เรียนด้วยบทเรียนคอมพิวเตอร์ช่วยสอนคำศัพท์ภาษาอังกฤษอยู่ในระดับดีมาก The purposes of the research were: 1) to develop and test the efficiency of a Computer Assisted Language Learning (CALL) on vocabulary for Mattayomsuksa Three students of Chonburi “Sukkhabot” School; 2) to compare the students’ ability in English vocabulary before and after using the CALL, and 3) to survey the students’ opinions toward the CALL. The sample, selected by a purposive sampling method, includes 40 Mattayomsuksa Three students of Chonburi “Sukkhabot” School, during the second semester of the academic year 2015. The students studied vocabulary through 10 units of the CALL. The duration of the experimental research covered 20 periods over four weeks. The instruments used for collecting data consisted of; 1) Computer Assisted Language Learning (CALL) on vocabulary for Mattayomsuksa Three students; 2) an English vocabulary acquisition examination used as a pretest and posttest; and 3) a questionnaire on the students’ opinions toward the CALL. The paired-samples t-test was used to analyze the collected data in order to assess the students’ ability in English vocabulary acquisition before and after using the CALL. Moreover, the mean and standard deviation of items were used to measure the students’ opinions towards the CALL. The results of the study were: 1. The efficiency score of the CALL was 77.65/76.38. The average percentage score of the English vocabulary formative test from 10 units was 77.65, and that of the posttest was 76.38. The efficiency score of the CALL is acceptable according to the expected criteria (75/75). 2. The students’ ability in English vocabulary after studying through the CALL was significantly higher than before learning the CALL program at the 0.05 level of significant. 3. The students’ opinions toward the CALL were at a good level.en_US
dc.publisherมหาวิทยาลัยศิลปากรen_US
dc.subjectบทเรียนคอมพิวเตอร์ช่วยสอนภาษาen_US
dc.subjectคำศัพท์ภาษาอังกฤษen_US
dc.subjectมัธยมศึกษาปีที่ 3en_US
dc.subjectCOMPUTER-ASSISTED LANGUAGE LEARNINGen_US
dc.subjectENGLISH VOCABULARYen_US
dc.subjectMATTAYOMSUKSA 3en_US
dc.titleการพัฒนาบทเรียนคอมพิวเตอร์ช่วยสอนคำศัพท์ภาษาอังกฤษ สำหรับนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 3 โรงเรียนชลบุรี "สุขบท"en_US
dc.title.alternativeDEVELOPMENT OF COMPUTER ASSISTED LANGUAGE LEARNING (CALL) ON ENGLISH VOCABULARY FOR MATTAYOMSUKSA THREE STUDENTS OF CHONBURI "SUKKHABOT"SCHOOLen_US
dc.typeThesisen_US
Appears in Collections:Education

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
54254331 สุชญา พุ่มสวย.pdf6.1 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.