Please use this identifier to cite or link to this item: http://ithesis-ir.su.ac.th/dspace/handle/123456789/968
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorพลตรี, หริศักดิ์-
dc.contributor.authorPontree, Harisak-
dc.date.accessioned2017-08-31T04:32:24Z-
dc.date.available2017-08-31T04:32:24Z-
dc.date.issued2559-11-24-
dc.identifier.urihttp://ithesis-ir.su.ac.th/dspace/handle/123456789/968-
dc.description54254335 ; สาขาวิชาการสอนภาษาอังกฤษในฐานะภาษาต่างประเทศ -- หริศักดิ์ พลตรีen_US
dc.description.abstractการวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์ 1) เพื่อพัฒนาและหาประสิทธิภาพของบทเรียนภาษาอังกฤษที่เน้นภาระงานและสาระท้องถิ่นต่อความสามารถการฟัง-พูดภาษาอังกฤษ ชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 1 2) เพื่อเปรียบเทียบความสามารถการฟัง–พูดภาษาอังกฤษ ก่อนและหลังการใช้บทเรียนภาษาอังกฤษ และ 3) เพื่อศึกษาความคิดเห็นของนักเรียนที่มีต่อบทเรียนภาษาอังกฤษที่เน้นภาระงานและสาระท้องถิ่นกลุ่มตัวอย่าง คือ นักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 1 ที่เรียนวิชาภาษาอังกฤษฟัง-พูด ในภาคเรียนที่ 2 ปีการศึกษา 2558 จำนวน 30 คน ที่มาโดยการเลือกแบบเจาะจงเครื่องมือที่ใช้ในงานวิจัย ได้แก่ 1) แบบสำรวจความต้องการหัวเรื่องด้านสาระท้องถิ่น 2) บทเรียนภาษาอังกฤษที่เน้นภาระงานและสาระท้องถิ่นต่อความสามารถการฟัง-พูดภาษาอังกฤษ จำนวน 10 บทเรียน 3) แบบทดสอบความสามารถการฟัง-พูดภาษาอังกฤษก่อนและหลังการทดลองและ 4) แบบสอบถามความคิดเห็นของนักเรียนที่มีต่อบทเรียนภาษาอังกฤษที่เน้นภาระงานและสาระท้องถิ่นทั้ง 10 บทเรียน การทดลองในการเรียนการสอนใช้เวลา 12 สัปดาห์ๆ ละ 2 ชั่วโมง รวมทั้งสิ้น 24 ชั่วโมง ก่อนการทดลองใช้บทเรียนภาษาอังกฤษที่เน้นภาระงานและสาระท้องถิ่น ผู้วิจัยได้ทดสอบนักเรียนด้วยแบบทดสอบวัดความสามารถการฟัง-พูดภาษาอังกฤษ เมื่อเสร็จสิ้นการสอนด้วยกระบวนการสอนที่เน้นภาระงาน นักเรียนทำแบบฝึกหัดการฟัง-พูดท้ายบทเรียนแต่ละบททั้ง 10 บทเรียน หลังจากนั้นใช้เนื้อหาจากบทเรียนภาษาอังกฤษที่เน้นภาระงานและสาระท้องถิ่นทั้ง 10 บทเรียน ทดสอบด้วยแบบทดสอบฉบับเดียวกันกับแบบทดสอบก่อนการใช้บทเรียนภาษาอังกฤษที่เน้นภาระงานและสาระท้องถิ่น การวิเคราะห์ข้อมูลใช้สถิติ t-test แบบจับคู่ เพื่อเปรียบเทียบความสามารถการฟัง-พูดภาษาอังกฤษของนักเรียนก่อนและหลังการใช้บทเรียน และใช้ค่าเฉลี่ยและส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐานวิเคราะห์ระดับความคิดเห็นของนักเรียนที่มีต่อบทเรียนภาษาอังกฤษที่เน้นภาระงานและสาระท้องถิ่นต่อความสามารถการฟัง-พูดภาษาอังกฤษ ผลการวิจัย พบว่า 1. ประสิทธิภาพของบทเรียนภาษาอังกฤษที่เน้นภาระงานและสาระท้องถิ่นต่อความสามารถการฟัง-พูดภาษาอังกฤษมีค่า 76.30/77.55 ซึ่งมีประสิทธิภาพสูงกว่าเกณฑ์ที่กำหนดไว้ 2. ความสามารถการฟัง-พูดของนักเรียนหลังจากการใช้บทเรียนภาษาอังกฤษที่เน้นภาระงานและสาระท้องถิ่นต่อความสามารถการฟัง-พูดภาษาอังกฤษสูงกว่าก่อนการใช้บทเรียนอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ 0.05 3. นักเรียนมีความคิดเห็นต่อบทเรียนภาษาอังกฤษที่เน้นภาระงานและสาระท้องถิ่นต่อความสามารถการฟัง-พูดภาษาอังกฤษผู้วิจัยสร้างอยู่ในระดับดี Thepurposes of this research were: 1) to develop and test the effectiveness of English lessons focusing on task based learning and local issues for seventh grade student, 2) tocomparethe students’ listening-speaking abilitiesbefore and afterusing the English lessons, and 3) to study the students’ opinions toward the lessons. The subjects consisted of 30 seventh grade students taking a listening–speaking courseat Namkliangwittaya school in Sisaket. The instruments used for this experiment were as follows: 1) a survey of local issue topic needs 2) 10 English lessons on listening-speaking abilitity based on Task-Based Learning and Local Issues, 3) a listening – speaking English test was used as a pretest and posttest, and 4) a questionnaire was used to survey the students’ opinions toward the effectiveness of the constructed exercise. The experiment procedure and data collection were as follows: First, the subjects were asked to take listening-speaking egnlish pretest. After that, the ten sub-skills of listening-speaking lessons were taught for twelve weeks (24 hours) in the second semester of 2015. Afer the completion of each lesson, a formative test and questionnaire were administered. After all ten lessons had been used, the posttest, the same test as the pretest, was administered to measure the subject’s listening-speaking abilities. A t-test was used to analyze the data in order to measure the subject’s listening-speaking ability before and after using Task-Based Learning. The average percentage of formative test scores and the posttest scores were compared to determine the effectiveness of the ten lessons. The mean and standard deviation of questionnaire scores were used to assese the students’ opinions toward the Task-Based Learning. The results of the study were: 1. The effectiveness of the listening-speaking English lessons based on the Task-Based Learning and local issueswas 76.30/77.55 which was higher than effective criterion (75/75) 2. The students’ listening-speaking abilities after using the ten lessons was significantly higher than that before using the constucted material at the 0.05 level. 3. The students’sopinions toward the listening-speaking English lessons based on the Task-Based Learning and local issues were at good level.en_US
dc.publisherมหาวิทยาลัยศิลปากรen_US
dc.subjectบทเรียนภาษาอังกฤษen_US
dc.subjectภาระงานen_US
dc.subjectสาระท้องถิ่นen_US
dc.subjectความสามารถการฟัง-พูดen_US
dc.subjectENGLISHLESSONSen_US
dc.subjectTASK-BASED LEARNINGen_US
dc.subjectLOCALISSUESen_US
dc.subjectLISTENING-SPEAKINGING ABILITYen_US
dc.titleผลการใช้บทเรียนภาษาอังกฤษที่เน้นภาระงานและสาระท้องถิ่นต่อความสามารถ การฟัง-พูดภาษาอังกฤษ ของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 1 โรงเรียนน้ำเกลี้ยงวิทยาen_US
dc.title.alternativeEFFECTS OF USING ENGLISH LESSONS FOCUSING ON TASK-BASEDLEARNING AND LOCAL ISSUES ON LISTENING-SPEAKING ABILITIES FOR STUDENTS IN MATTAYOMSUKSA ONE OF NAMKLAINGWITTAYA SCHOOLen_US
dc.typeThesisen_US
Appears in Collections:Education

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
54254335 หริศักดิ์ พลตรี.pdf10.83 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.