Please use this identifier to cite or link to this item: http://ithesis-ir.su.ac.th/dspace/handle/123456789/1024
Title: การพัฒนาระบบค้นหาข้อบกพร่องทางการเรียนวิชาฟิสิกส์ 1 ผ่านสมาร์ทโฟน
Other Titles: DEVELOPMENT OF PHYSICS 1 LEARNING DEFICIENCY USING SMARTPHONE
Authors: บรรณ์ฤทธิ์, มงคลชัย
BUNRITH, MONGKOLCHAI
Keywords: การทดสอบแบบปรับเหมาะ
ทฎษฎีการตอบสนองข้อสอบ
เว็บแอพพลิเคชัน
ระบบค้นหาข้อบกพร่องทางการเรียน
สมาร์ทโฟน
ADAPTIVE TESTING
ITEM RESPONSE THEORY
WEBAPPLICATION
LEARNING DEFICIENCY
SMARTPHONE
Issue Date: 27-Jul-2559
Publisher: มหาวิทยาลัยศิลปากร
Abstract: งานวิจัยนี้นำเสนอการพัฒนาระบบค้นหาข้อบกพร่องทางการเรียนวิชาฟิสิกส์ 1 ผ่านสมาร์ทโฟน การพัฒนาระบบอยู่ในรูปแบบของเว็บแอพพลิเคชัน (Web Application) ด้วยเทคโนโลยี Web responsive โดยใช้ภาษา php ซึ่งการพัฒนาระบบได้แบ่งการทำงานออกเป็น 2 ส่วนคือ ส่วนของครูและส่วนของนักเรียน ส่วนของครูระบบได้ออกแบบสำหรับการจัดเตรียมจุดประสงค์การเรียนรู้และแบบทดสอบ โดยแบบทดสอบที่นำมาใช้ได้ผ่านการวิเคราะห์คุณภาพของข้อสอบตามทฤษฎีการตอบสนองข้อสอบ (IRT) แบบ 3 พารามิเตอร์ คัดเลือกข้อสอบที่มีค่าอำนาจจำแนก (a) อยู่ระหว่าง + 0.50 ถึง + 2.50 ค่าความยากของข้อสอบ (b) อยู่ระหว่าง – 3.50 ถึง + 3.50 และค่าการเดา (c) มีค่าเป็นบวกไม่เกิน + 0.30 เพื่อนำไปใช้ในคลังข้อสอบ ส่วนของนักเรียนจะทำการค้นหาข้อบกพร่องทางการเรียนผ่านการทำแบบทดสอบโดยใช้รูปแบบการทดสอบแบบปรับเหมาะ (Adaptive testing) ประมาณค่าความสามารถ (θ_m) โดยใช้กลวิธีของเบส์ปรับใหม่ (Bayesian Updating) เมื่อนักเรียนทำแบบทดสอบเสร็จ ระบบจะแสดงผลการทดสอบว่านักเรียนมีข้อบกพร่องในจุดประสงค์การเรียนรู้ข้อใดและมีค่าความสามารถอยู่ในระดับใด ทำให้นักเรียนทราบว่าในเรื่องการเคลื่อนที่ใน 1 และ 2 มิติ นักเรียนมีข้อบกพร่องส่วนใดบ้างและสามารถนำไปปรับปรุงเพื่อเตรียมสอบได้อย่างถูกต้องต่อไป ผลการวิจัยพบว่า ระบบค้นหาข้อบกพร่องทางการเรียนวิชาฟิสิกส์ 1 มีคุณภาพในระดับมาก ด้วยค่าเฉลี่ย 4.45 ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐานเท่ากับ 0.49 นักเรียนมีผลสัมฤทธิ์การเรียนภายหลังเรียนสูงกว่าก่อนเรียนอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติระดับ 0.05 และมีความพึงพอใจต่อระบบในภาพรวมอยู่ในระดับมาก ค่าเฉลี่ย 4.05 และส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐานเท่ากับ 0.48 This research study was conducted to present the system development examining the weakness in learning physics via applying a ‘Smart phone’. The system development was designed in the form of Web application with Web responsive technology by php language. The functions of the system development were divided into two main parts which are the teacher’s part and the student’s. For the teacher’s part, the system was designed for preparing the learning objectives as well as the tests consisting of the analysis of Item Response Theory (IRT) 3 parameters selection tests with Item Discrimination (a) is +0.50 to + 2.50, the Item Difficulty (b) between - 3.50 to + 3.50 and Guessing Parameter (c) is positive, not more than 0.30 to be used in the item bank. For the student’s part, the system development was designed to investigate the weakness of a student’s learning via doing the ‘Adaptive test’. This test was used to estimate the ability value/level (θ_m) through applying the strategy of Bayesian Updating. After the student completes the test, the system will show the test result and evaluate the ability level as well as the weakness in each objective the student should improve. From the test result given, the tester will know which part of the lesson he/she is weak and make himself be aware of that part and prepare it for the test later. The result revealed that the quality of system development examining the weakness in learning physics via applying a ‘Smart phone’ are in high level with mean of 4.45 and standard deviation equal to 0.49. The post-achievement test result was found higher than the pre-achievement test result at statistical significance level of 0.05 and student’s satisfaction evaluation found that the average score equaled 4.05 to with standard deviation at 0.48.
Description: 55902317 ; สาขาวิชาสนเทศศาสตร์เพื่อการศึกษา -- มงคลชัย บรรณ์ฤทธิ์
URI: http://ithesis-ir.su.ac.th/dspace/handle/123456789/1024
Appears in Collections:Graduate School

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
55902317 มงคลชัย บรรณ์ฤทธิ์.pdf5.99 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.