Please use this identifier to cite or link to this item: http://ithesis-ir.su.ac.th/dspace/handle/123456789/1030
Title: ผลการปฏิบัติงานวิชาการของโรงเรียนบรรหารแจ่มใสวิทยา 1 สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษามัธยมศึกษา เขต 9
Other Titles: ACADEMIC PERFORMANCE OF BANHARNJAMSAIWITTAYA 1 SCHOOL UNDER THE SECONDARY EDUCATIONAL SERVICE AREA OFFICE 9
Authors: ลิ้มประเสริฐ, จิราพร
LIMPRASERT, JIRAPORN
Keywords: ลิ้มประเสริฐ
จิราพร
LIMPRASERT
JIRAPORN
Issue Date: 15-May-2560
Publisher: มหาวิทยาลัยศิลปากร
Abstract: การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อทราบ 1) ผลการปฏิบัติงานวิชาการของโรงเรียนบรรหารแจ่มใสวิทยา 1 สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษามัธยมศึกษา เขต 9 2) ผลการเปรียบเทียบความคิดเห็นต่อ ผลการปฏิบัติงานวิชาการของโรงเรียนบรรหารแจ่มใสวิทยา 1 สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษามัธยมศึกษา เขต 9 เมื่อจำแนกตามตำแหน่งหน้าที่ กลุ่มตัวอย่างที่ใช้ในการวิจัยครั้งนี้ รวมทั้งสิ้น 76 คน ประกอบด้วย กลุ่มบริหาร 16 คน ครูปฏิบัติการสอน 49 คน และคณะกรรมการสถานศึกษาขั้นพื้นฐาน 11 คน เครื่องมือที่ใช้ในการเก็บข้อมูล คือ แบบสอบถามเกี่ยวกับผลการปฏิบัติงานวิชาการ ตามกรอบแนวทางของสำนักงานคณะกรรมการการศึกษาขั้นพื้นฐาน สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูล ได้แก่ ค่าความถี่ ค่าร้อยละ ค่ามัชฌิมเลขคณิต ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน และการวิเคราะห์ความแปรปรวนทางเดียว ผลการวิจัยพบว่า 1. ผลการปฏิบัติงานวิชาการของโรงเรียนบรรหารแจ่มใสวิทยา 1 สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษามัธยมศึกษาเขต 9 โดยภาพรวมอยู่ในระดับมาก เมื่อพิจารณารายด้าน พบว่าอยู่ในระดับมาก 14 ด้าน โดยเรียงลำดับค่ามัชฌิมเลขคณิตจากมากไปน้อย ดังนี้ 1) ด้านการวัดผล ประเมินผลและดำเนินการเทียบโอนผลการเรียน 2) การจัดการเรียนการสอนในสถานศึกษา 3) การคัดเลือกหนังสือ แบบเรียนเพื่อใช้ในสถานศึกษา 4) การพัฒนาระบบประกันคุณภาพภายในและมาตรฐานการศึกษา 5) การพัฒนาหลักสูตรของสถานศึกษา 6) การพัฒนากระบวนการเรียนรู้ 7) การแนะแนว 8) การส่งเสริมและสนับสนุนงานวิชาการแก่บุคคล ครอบครัว องค์กร หน่วยงาน สถานประกอบการ และสถาบันอื่นที่จัดการศึกษา 9) การจัดทำระเบียบและแนวปฏิบัติเกี่ยวกับงานด้านวิชาการของสถานศึกษา 10) การวางแผนงานด้านวิชาการ 11) การประสานความร่วมมือในการพัฒนาวิชาการกับสถานศึกษาและองค์กรอื่น 12) การพัฒนาและใช้เทคโนโลยีเพื่อการศึกษา 13) การพัฒนาและส่งเสริมให้มีแหล่งเรียนรู้ 14) การพัฒนาหรือการดำเนินการเกี่ยวกับการให้ความเห็นการพัฒนาสาระหลักสูตรท้องถิ่น และอยู่ในระดับปานกลาง 3 ด้าน 1) การส่งเสริมชุมชนให้มีความเข้มแข็งทางวิชาการ 2) การวิจัยเพื่อพัฒนาคุณภาพการศึกษาในสถานศึกษา 3) การนิเทศการศึกษา ตามลำดับ 2. ผลการเปรียบเทียบความคิดเห็นต่อผลการปฏิบัติงานวิชาการของโรงเรียนบรรหารแจ่มใสวิทยา 1 สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษามัธยมศึกษาเขต 9 เมื่อจำแนกตามตำแหน่งหน้าที่ พบว่า ทั้งภาพรวมและรายด้านไม่แตกต่างกัน The purposes of this research were to know 1) the result of academic performance of Banharnjamsaiwittaya 1 School under the Secondary Educational Service Area Office 9 2) comparison the opinions concerning academic performance of Banharnjamsaiwittaya 1 School under the Secondary Educational Service Area Office 9 when classified by position this research is a descriptive research. The samples group were 16 administrators, 49 teachers and 11 Committees of Basic of Education. The instrument was a questionnaire base on concept of the Basic Education Commission. The statistics were frequency, percentage, arithmetic mean, standard deviation and one-way ANOVA. The research findings were as follows : 1. The result of the academic performance of Banharnjamsaiwittaya 1 School under the Secondary Educational Service Area Office 9 in overall was at the high level when considering each item. It was found that 14 items were at the high level. The arithmetic mean was arranged from high to low as following 1) measurement and evaluation of learning achievement and transfer of credits 2) teaching and learning management in schools 3) selection books for academic 4) developing internal assurance system and educational standard 5) developing the curriculum of the school 6) developing the learning process 7) guidance 8) academic promotion and support for individual families organizations and work units and related institutions 9) setting regulations and guidelines on academic work of school 10) academic planning 11) cooperate in academic development with others 12) developing and using technology for education 13) developing and supporting to have learning resources 14) developing or operating participation in local curriculum development. 3 items were at the medium level. 1) supporting community to have strength in academic work 2) researching to develop the quality of academic work 3) supervising of academic work 2. The comparison of the opinions concerning academic performance of Banharnjamsaiwittaya 1 School under the Secondary Educational Service Area Office 9. When classified by the position were not different.
Description: 57252304 ; สาขาวิชาการบริหารการศึกษา -- จิราพร ลิ้มประเสริฐ
URI: http://ithesis-ir.su.ac.th/dspace/handle/123456789/1030
Appears in Collections:Education

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
57252304 จิราพร ลิ้มประเสริฐ.pdf7.81 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.