Please use this identifier to cite or link to this item: http://ithesis-ir.su.ac.th/dspace/handle/123456789/1070
Title: กลยุทธ์การตลาดกับการตัดสินใจเลือกเข้าศึกษา ในโรงเรียนกวดวิชาของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาตอนปลาย
Other Titles: THE MARKETING STATEGY AND THE DECISION MAKING FOR CHOOSING TO STUDY IN TUTORIAL SCHOOLS OF HIGH SCHOOL STUDENTS
Authors: วิริยะกิจไพศาล, จุฬนี
VIRIYAKITPHAISAL, JURANEE
Keywords: กลยุทธ์การตลาด
การตัดสินใจ
MARKETING STRATEGY
DECISION
Issue Date: 15-May-2560
Publisher: มหาวิทยาลัยศิลปากร
Abstract: การวิจัยในครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อทราบ 1) กลยุทธ์การตลาด 2) การตัดสินใจเลือกเข้าศึกษาในโรงเรียนกวดวิชาของนักเรียนระดับชั้นมัธยมศึกษาตอนปลาย 3) ความสัมพันธ์ระหว่างกลยุทธ์การตลาดกับการตัดสินใจเลือกเข้าศึกษาในโรงเรียนกวดวิชาของนักเรียนระดับชั้นมัธยมศึกษาตอนปลาย กลุ่มตัวอย่างในการวิจัยครั้งนี้ ได้แก่ โรงเรียนกวดวิชาในเขตกรุงเทพมหานคร จำนวน 234 โรง เครื่องมือที่ใช้ในแบบสอบถามเกี่ยวกับกลยุทธ์การตลาด ตามแนวคิดของคอตเลอร์ (Kotler) และการตัดสินใจตามแนวคิดของ ปณิศา มีจินดา, ศิริวรรณ เสรีรัตน์ และคณะ สถิติที่ใช้ในการการวิเคราะห์ข้อมูล ได้แก่ ค่าความถี่ ค่าร้อยละ ค่ามัชฌิมเลขคณิต และส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐานและการใช้ค่าสัมประสิทธิ์สหสัมพันธ์ของเพียร์สัน ผลการวิจัยพบว่า 1) กลยุทธ์การตลาดของโรงเรียนกวดวิชาในเขตกรุงเทพมหานคร ในภาพรวมอยู่ในระดับมาก และเมื่อ พิจารณาเป็นรายด้านพบว่า อยู่ในระดับมากทุกด้าน โดยเรียงลำดับค่ามัชฌิมเลขคณิตจากมากไปหาน้อย ดังนี้ กลยุทธ์การตลาดด้านการส่งเสริมการตลาด กลยุทธ์การตลาดด้านช่องทางจัดจำหน่าย กลยุทธ์การตลาดด้านราคา และกลยุทธ์ด้านผลิตภัณฑ์ ตามลำดับ 2) การตัดสินใจเลือกเข้าศึกษาในโรงเรียนกวดวิชาของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาตอนปลาย ในภาพรวมอยู่ในระดับมาก และเมื่อพิจารณาเป็นรายด้านพบว่า อยู่ในระดับมากทุกด้าน โดยเรียงลำดับค่ามัชฌิมเลขคณิตจากมากไปหาน้อย ดังนี้ ด้านการรับรู้ความต้องการ/รับรู้ปัญหา ด้านพฤติกรรมภายหลังการเลือก ด้านการประเมินผลทางเลือก ด้านการค้นหาข้อมูล และด้านการตัดสินใจเลือก ตามลำดับ 3) กลยุทธ์การตลาดมีความสัมพันธ์กับการตัดสินใจเลือกเข้าศึกษาในโรงเรียนกวดวิชาของ นักเรียนชั้นมัธยมศึกษาตอนปลาย ในภาพรวม อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ 0.05 ด้านที่มีความสัมพันธ์กันมากที่สุดคือ กลยุทธ์การตลาดด้านผลิตภัณฑ์ กับ การตัดสินใจด้านพฤติกรรมภายหลังการเลือก และ กลยุทธ์การตลาดด้านการส่งเสริมการตลาด กับ การตัดสินใจด้านการประเมินทางเลือก The purposes of this research were to find 1) the marketing strategy, 2) the decision making for choosing to study in tutorial school of high school students, 3) the relations between strategy marketing strategy and the decision making for choosing to study in tutorial school of high school students. The instrument applied in this research was a questionnaire concerning marketing strategy based on theoretical conceptual frameworks of Kotlor and decision based on Panisa Meechinda , Siriwan Sereerat, and group,s concept. The statistics used for data analysis were frequency, percentage, arithmetic mean, standard deviation and Pearson’s product moment correlation coefficient. The findings revealed as follows: 1) The marketing strategy was at high level, as a whole. When considering with individual aspect, they were ranked by descending orders of arithmetic mean as follows; the promotion strategy, place strategy, the product strategy, and the price strategy respectively. 2. The decision making for choosing to study in tutorial school of high school students was at high level, as a whole. When considering with individual aspect, they were ranked by descending orders of arithmetic mean as follows; the need / problem, the post purchase behavior, the evaluation behavior, the information search ,and the purchase decision respectively. 3. The marketing strategy had a relationship with the decision making for choosing to study in tutorial school of high school students, as a whole, 0.05 levels at statistic significance. It was also found that the product strategy and the post purchase behavior aspect as well as the promotion strategy and the evaluation behavior aspect had relationship at high level.
Description: 56252307 ; สาขาวิชาการบริหารการศึกษา -- จุฬนี วิริยะกิจไพศาล
URI: http://ithesis-ir.su.ac.th/dspace/handle/123456789/1070
Appears in Collections:Education

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
56252307 จุฬนี วิริยะกิจไพศาล.pdf7.67 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.