Please use this identifier to cite or link to this item: http://ithesis-ir.su.ac.th/dspace/handle/123456789/1074
Title: การบริหารแบบมุ่งผลสัมฤทธิ์ของศูนย์เทคโนโลยีสารสนเทศเพื่อการศึกษาสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษา
Other Titles: THE RESULT- BASED MANAGEMENT OF INFORMATION TECHNOLOGY FOR EDUCATION CENTER IN THE PRIMARY EDUCATIONAL SERVICE AREA OFFICE
Authors: ตั้งนิติพิฐจักร, ชัยศักดิ์
Tangnitipitajak, Chaisak
Keywords: การบริหารแบบมุ่งผลสัมฤทธิ์
ศูนย์เทคโนโลยีสารสนเทศเพื่อการศึกษา
RESULT-BASED MANAGEMENT
INFORMATION TECHNOLOGY FOR EDUCATION CENTER
Issue Date: 11-May-2560
Publisher: มหาวิทยาลัยศิลปากร
Abstract: การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อทราบการบริหารแบบมุ่งผลสัมฤทธิ์ของศูนย์เทคโนโลยีสารสนเทศเพื่อการศึกษา สำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษา เป็นวิธีที่มีการรวบรวมข้อมูลในลักษณะพหุวิธีการ โดยทำการศึกษาเอกสารการดำเนินงานของศูนย์ที่มีอยู่ตามสภาพปกติ สำรวจเบื้องต้น และการสัมภาษณ์เชิงลึก ครอบคลุมในเรื่องการบริหารแบบมุ่งผลสัมฤทธิ์ของศูนย์เทคโนโลยีสารสนเทศเพื่อการศึกษา สำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษา มีวิธีดำเนินการวิจัย ประกอบด้วย 3 ขั้น คือ ขั้นที่ 1 การกำหนดกรอบแนวคิดการวิจัย ขั้นที่ 2 การศึกษาการบริหารแบบมุ่งผลสัมฤทธิ์โดยการศึกษาเชิงคุณภาพมีกรณีศึกษา คือ ศูนย์เทคโนโลยีสารสนเทศเพื่อการศึกษาสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษาสุพรรณบุรี เขต 1 ผู้ให้ข้อมูลประกอบด้วย ผู้อำนวยการสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษา รองผู้อำนวยการสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษา ผู้อำนวยการศูนย์เทคโนโลยีสารสนเทศเพื่อการศึกษา เจ้าหน้าที่ของศูนย์เทคโนโลยีสารสนเทศเพื่อการศึกษา ผู้อำนวยการโรงเรียน และครู และขั้นที่ 3 การวิเคราะห์และนำเสนอข้อมูล เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัย ประกอบด้วย แบบสอบถามแบบปลายเปิด แบบสัมภาษณ์แบบกึ่งโครงสร้าง วิเคราะห์ข้อมูลโดยการวิเคราะห์เนื้อหา และการวิเคราะห์แบบสร้างข้อสรุปแล้วนำเสนอ โดยวิธีพรรณนา และพรรณนาวิเคราะห์ ผลการวิจัย พบว่า ศูนย์เทคโนโลยีสารสนเทศเพื่อการศึกษา สำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษา บริหารแบบมุ่งผลสัมฤทธิ์สอดคล้องกับภารกิจและการขับเคลื่อนด้านเทคโนโลยีสารสนเทศและการสื่อสารตามนโยบายของสำนักงานคณะกรรมการการศึกษาขั้นพื้นฐานอย่างมีประสิทธิภาพ มี 2 องค์ประกอบ คือ 1. การวางแผนบริหารแบบมุ่งผลสัมฤทธิ์ของศูนย์เทคโนโลยีสารสนเทศเพื่อการศึกษา มี 5 ขั้นตอน คือ 1) การวิเคราะห์วิสัยทัศน์และพันธกิจ 2) การกำหนดปัจจัยหลักแห่งความสำเร็จ 3) การกำหนดตัวชี้วัดผลการดำเนินงานหลัก 4) การกำหนดแหล่งข้อมูล และ 5) การตั้งเป้าหมาย 2. การใช้ข้อมูลสารสนเทศเพื่อการบริหารของศูนย์เทคโนโลยีสารสนเทศเพื่อการศึกษา มี 4 ขั้นตอน คือ 1) การรวบรวมข้อมูล 2) การบันทึกและอนุมัติข้อมูล 3) การวิเคราะห์ผล และ 4) การรายงานผล นอกจากนี้ยังพบองค์ประกอบที่สำคัญ คือ การประเมินผลเชิงบูรณการ ซึ่งการบริหารดังกล่าวประสบความสำเร็จอย่างเป็นรูปธรรม The purpose of this research was to determine: The result - based management of Information Technology for Education Center, Primary Educational Service Area Office. The data collection based on mixed methods approached by studying the documents related with the regular operation of the center, surveying and in-depth interview that covered the result - based management of this center. The 3 steps of this research operation were to 1) identify the conceptual framework, 2) study the result - based management by qualitative approach, in this regards, the case study was Information Technology for Education Center, Suphanburi Primary Educational Service Area Office 1. The key informants were the director of Primary Educational Service Area Office, the deputy director of Primary Educational Service Area Office, the director and the officials of Information Technology for Education Center, the school directors and teachers. The last step of research process was data analysis and presentation. The research instruments consisted of; the opened-end questionnaire and semi-structured interview. The data were then analyzed by using content analysis and analytic induction. Afterwards, the presentation operated by narrative and narrative analysis. The study findings revealed as follows: The result - based management of Information Technology for Education Center, Primary Educational Service Area Office efficiently developed the management that consistent with mission and information technology and communication driven towards the policy of Office of the Basic Education Commission. In this regards, which revealed that the result - based management of Information Technology for Education Center, Primary Educational Service Area Office consisted of two factors which were: 1. The result - based management of Information Technology for Education Center Planning, Composed of five steps: 1) vision and mission analysis, 2) critical success factors, 3) key performance indicators, 4) data source, and 5) goal setting. 2. The implementation of information for Management, Composed of four steps: 1) data collection, 2) recording and approving data, 3) result analysis, and 4) reporting. Additionally, the important factor disclosing from this research was integrated evaluation. As a conclusion, the such result - based management empirically reached the accomplishment.
Description: 56252906 ; สาขาวิชาการบริหารการศึกษา -- ชัยศักดิ์ ตั้งนิติพิฐจักร
URI: http://ithesis-ir.su.ac.th/dspace/handle/123456789/1074
Appears in Collections:Education

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
56252906 ชัยศักดิ์ ตั้งนิติพิฐจักร.pdf4.28 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.