Please use this identifier to cite or link to this item:
http://ithesis-ir.su.ac.th/dspace/handle/123456789/1075
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.author | สายขุน, พัชรินทร์ | - |
dc.contributor.author | Saikhun, Patcharin | - |
dc.date.accessioned | 2017-08-31T06:24:33Z | - |
dc.date.available | 2017-08-31T06:24:33Z | - |
dc.date.issued | 2560-05-15 | - |
dc.identifier.uri | http://ithesis-ir.su.ac.th/dspace/handle/123456789/1075 | - |
dc.description | 56252324 ; สาขาวิชาการบริหารการศึกษา -- พัชรินทร์ สายขุน | en_US |
dc.description.abstract | การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อทราบ 1) คุณลักษณะของผู้บริหารโรงเรียนในกลุ่มกาญจนาภิเษกวิทยาลัย 2) บทบาทของผู้บริหารโรงเรียนในกลุ่มกาญจนาภิเษกวิทยาลัย 3) ความสัมพันธ์ระหว่างคุณลักษณะกับบทบาทของผู้บริหารโรงเรียนในกลุ่มกาญจนาภิเษกวิทยาลัย กลุ่มตัวอย่างที่ใช้ในการวิจัย ได้แก่ โรงเรียนกลุ่มกาญจนาภิเษกวิทยาลัย จำนวน 9 โรงเรียน ผู้ให้ข้อมูลโรงเรียนละ 6 คน ประกอบด้วย ฝ่ายบริหาร 2 คน ฝ่ายปฏิบัติการสอน 2 คน และคณะกรรมการสถานศึกษาขั้นพื้นฐาน 2 คน รวมทั้งสิ้น 54 คน เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัยเป็นแบบสอบถามคุณลักษณะของผู้บริหารตามแนวคิดของ สตอกดิลล์ (Stogdill) และบทบาทของผู้บริหารตามแนวคิดของฟาร์เรน และเคย์ (Farren and Kaye) สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูล คือ ค่าความถี่ ค่าร้อยละ ค่ามัชฌิมเลขคณิต ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน และค่าสัมประสิทธิ์สหสัมพันธ์ของเพียร์สัน ผลการวิจัยพบว่า 1. คุณลักษณะของผู้บริหาร โรงเรียนในกลุ่มกาญจนาภิเษกวิทยาลัย ในภาพรวมอยู่ในระดับมาก เมื่อพิจารณาเป็นรายด้านพบว่าคุณลักษณะของผู้บริหารอยู่ในระดับมากทั้ง 6 ด้าน เรียงลำดับตามค่ามัชฌิมเลขคณิตจากมากไปน้อย ได้ดังนี้ ด้านคุณลักษณะทางกาย ด้านลักษณะที่เกี่ยวข้องกับงาน ด้านบุคลิกภาพ ด้านพื้นฐานทางสังคม ด้านสติปัญญาและความสามารถ และด้านลักษณะทางสังคม 2. บทบาทของผู้บริหาร โรงเรียนในกลุ่มกาญจนาภิเษกวิทยาลัย ในภาพรวมอยู่ในระดับมาก เมื่อพิจารณาเป็นรายด้านพบว่าบทบาทของผู้บริหารอยู่ในระดับมากทั้ง 5 ด้าน เรียงลำดับตามค่ามัชฌิมเลขคณิตจากมากไปน้อย ได้ดังนี้ ด้านผู้ส่งเสริมสนับสนุน ด้านผู้อำนวยความสะดวก ด้านผู้ประเมิน ด้านผู้คาดการณ์ และด้านผู้ให้คำปรึกษา 3. ความสัมพันธ์ระหว่างคุณลักษณะกับบทบาทของผู้บริหาร โรงเรียนในกลุ่มกาญจนาภิเษก วิทยาลัย โดยภาพรวมมีความสัมพันธ์กันอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .01 โดยมีค่าสัมประสิทธิ์สหสัมพันธ์ในระดับสูง ซึ่งเป็นความสัมพันธ์กันในทางบวก หรือมีความสัมพันธ์กันในลักษณะที่คล้อยตามกัน The purposes of this research were to examine 1) the administrators’ traits in Kanjanapisek Witthayalai School Group. 2) the administrators’ roles in Kanjanapisek Witthayalai School Group. 3) the relationship between traits and roles of administrator in Kanjanapisek Witthayalai School Group. The samples were 9 schools in Kanjanapisek Witthayalai School Group. There were 6 respondents from each school were; two school administrators, two teachers, and two basic education school committees, with the total of 54 respondents. The research instrument was a questionnaire about the administrators’ traits based on Stogdill’s concept and the administrators’ roles based on Faren’s and Kaye’s concept . The statistics used to analyzie the data were frequency,percentage, arithmetic mean, standard deviation and Pearson’s product-moment correlation coefficient. The findings of the research were as follows: 1. The administrators’ traits in Kanjanapisek Witthayalai School Group as a whole and an individual aspect, were at a high level, in order arithmetic mean from maximum to minimum were as follows; physical characteristics, task-related characteristics, personality, social background, intelligenceand ability, and social characteristics. 2. The administrators’ roles in Kanjanapisek Witthayalai School Group, as a whole and an individual aspect, were at a high level, in order arithmetic mean from maximum to minimum were as follows; promoter, facilitator, appraiser, predictor and counselor. 3. The administrators’ traits and the administrators’ roles in Kanjanapisek Witthayalai School Group, were found positive correlated as a whole with a high level at .01 level of significant. | en_US |
dc.language.iso | other | en_US |
dc.publisher | มหาวิทยาลัยศิลปากร | en_US |
dc.subject | คุณลักษณะของผู้บริหาร | en_US |
dc.subject | บทบาทของผู้บริหาร | en_US |
dc.subject | THE ADMINISTRATORS’ TRAITS | en_US |
dc.subject | THE ADMINISTRATORS’ ROLES | en_US |
dc.title | ความสัมพันธ์ระหว่างคุณลักษณะกับบทบาทของผู้บริหาร โรงเรียนในกลุ่มกาญจนาภิเษกวิทยาลัย | en_US |
dc.title.alternative | THE RELATIONSHIP BETWEEN TRAITS AND ROLES OF ADMINISTRATOR IN KANJANAPISEK WITTHAYALAI SCHOOL GROUP | en_US |
dc.type | Thesis | en_US |
Appears in Collections: | Education |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
56252324 พัชรินทร์ สายขุน.pdf | 4.96 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.