Please use this identifier to cite or link to this item: http://ithesis-ir.su.ac.th/dspace/handle/123456789/1134
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributorAmornrat JINGWAJAen
dc.contributorอมรรัตน์ จริงวาจาth
dc.contributor.advisorAchirat Chaiyapotpaniten
dc.contributor.advisorอชิรัชญ์ ไชยพจน์พานิชth
dc.contributor.otherSilpakorn University. Archaeologyen
dc.date.accessioned2018-03-16T06:27:41Z-
dc.date.available2018-03-16T06:27:41Z-
dc.date.issued24/10/2017
dc.identifier.urihttp://ithesis-ir.su.ac.th/dspace/handle/123456789/1134-
dc.descriptionMaster of Arts (M.A.)en
dc.descriptionศิลปศาสตรมหาบัณฑิต (ศศ.ม.)th
dc.description.abstractThis thesis is aimed to study the floral and foliate patterns in the reigns of King Rama lll and King Rama lV: To analyze their origins, styles and development. There were many temples that were built or repaired in the reigns of King Rama III and King Rama IV were decorated their walls and pillars painting with the floral and foliate patterns. The conclusion of this research are ; the decorate patterns were used for create a special feeling and peacefulness of the beautiful walls painting in the room especially in the reigns of King Rama lll.The floral and foliate patterns the form of lotus bud and falling flower of wall painting were developed by the motif from Chinese arts influence. And the another one is in the reign of King Rama lV ,The pillars were represented some identity of color and decorate with European motif, the development that reflect the style of this reign. So the study floral and foliate patterns in the Reigns of King Rama lll and King Rama lV are developed depend on the popularity by influence in each reigns.   en
dc.description.abstractวิทยานิพนธ์นี้มีวัตถุประสงค์เพื่อวิเคราะห์ที่มา รูปแบบ และพัฒนาการของจิตรกรรมลายแผงสมัยรัชกาลที่ 3 – รัชกาลที่ 4 ซึ่งเป็นจิตรกรรมที่ไม่มีเนื้อหาเรื่องราว แต่มุ่งเน้นการประดับลวดลายโดยเฉพาะลวดลายดอกไม้ที่พบความนิยมในการประดับภายในพระอารามหลายแห่งมีตำแหน่งการประดับทั้งบนผนังและบนเสาร่วมในประธาน โดยมีข้อมูลหลักของแหล่งการศึกษาจากพระอารามต่างๆในสมัยรัชกาลที่ 3 – รัชกาลที่ 4 ที่มีประวัติว่าพระองค์โปรดเกล้าฯให้สร้างหรือบูรณะปฎิสังขรณ์ ผลการศึกษาสรุปได้ว่า การประดับเพื่อความงามและสร้างบรรยากาศความสงบภายในอาคารเป็นที่นิยมมากในงานประดับพระอารามโดยเฉพาะสมัยรัชกาลที่ 3 มักประดับลวดลาย ดอกลอยก้านแย่งหรือลวดลายดอกไม้ร่วงที่พัฒนามาจากลวดลายในอิทธิพลศิลปะจีนส่วนการใช้ลวดลายจากอิทธิพลตะวันตกและการใช้สีต่างๆของเสาร่วมในประธานอย่างโดดเด่น ถือเป็นพัฒนาการที่มีเอกลักษณ์สำคัญในสมัยรัชกาลที่ 4 อันกล่าวได้ว่ารายละเอียดต่างๆและพัฒนาการของจิตรกรรมลายแผงเป็นการสะท้อนความนิยมในแต่ละสมัย  th
dc.language.isoth
dc.publisherSilpakorn University
dc.rightsSilpakorn University
dc.subjectจิตรกรรมลายแผงth
dc.subjectรัชกาลที่ 3 - รัชกาลที่ 4th
dc.subjectFLORAL AND FOLIATE PATTERNSen
dc.subjectKING RAMA III AND KING RAMA IVen
dc.subject.classificationArts and Humanitiesen
dc.titleFloral and Foliate Patterns in the Reigns of King Rama lll and King Rama lV : The Analysis of their Origins, Style and Developmenten
dc.titleจิตรกรรมลายแผงสมัยรัชกาลที่ 3 – รัชกาลที่ 4 : วิเคราะห์ที่มารูปแบบและพัฒนาการth
dc.typeThesisen
dc.typeวิทยานิพนธ์th
Appears in Collections:Archaeology

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
56107211.pdf13.18 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.