Please use this identifier to cite or link to this item: http://ithesis-ir.su.ac.th/dspace/handle/123456789/1149
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributorSaowapak SUWANRUEANGen
dc.contributorเสาวภาคย์ สุวรรณเรืองth
dc.contributor.advisorSakchai Saisinghaen
dc.contributor.advisorศักดิ์ชัย สายสิงห์th
dc.contributor.otherSilpakorn University. Archaeologyen
dc.date.accessioned2018-09-06T08:14:22Z-
dc.date.available2018-09-06T08:14:22Z-
dc.date.issued17/8/2018
dc.identifier.urihttp://ithesis-ir.su.ac.th/dspace/handle/123456789/1149-
dc.descriptionMaster of Arts (M.A.)en
dc.descriptionศิลปศาสตรมหาบัณฑิต (ศศ.ม.)th
dc.description.abstractFrom the study of pattern designs at Wat Ratchaburana prang since the early Ayutthaya, it can be concluded that Muslims had come to do business with Ayutthaya already. The patterns found are original Islamic designs such as the interlacing design in geometry patterns and alphabet designs. These designs were in the Arab Alphabets which had nothing to do with the faith and belief of Islam. However, it mainly focused on the modernized patterns that had never been found in any art object in early Ayutthaya. Art works that were influenced by Islam appeared in jewelry, mural, and stucco works. Some of the patterns were different from Islamic art works and were assumed to be developed from Chinese art works.  en
dc.description.abstractจากการศึกษาตัวอย่างรูปแบบลวดลายของศิลปกรรมที่ปรางค์ประธานวัดราชบูรณะ พบว่าในสมัยอยุธยาตอนต้นสันนิษฐานว่ามีชาวมุสลิม ได้เข้ามาติดต่อทำการค้าหรือเชื่อมสัมพันธไมตรีกับกรุงศรีอยุธยาบ้างแล้ว โดยลวดลายที่ปรากฏขึ้นในงานนั้นมีทั้งรูปแบบของลวดลายที่เป็นลายแบบอิสลามโดยตรง ได้แก่ การทำลวดลายในแบบลายเรขาคณิต เช่น ลายขัดสาน ลายสอดสาน และ ลายอักษรวิจิตร ที่เป็นตัวอักษรภาษาอาหรับ ซึ่งไม่ได้มีความหมายเกี่ยวกับความศรัทธาตามหลักศาสนาอิสลาม แต่กลับมุ่งเน้นในประเด็นเรื่องความแปลกใหม่ของลวดลายที่ไม่เคยปรากฏมาก่อนของงานศิลปวัตถุในสมัยอยุธยาตอนต้น ในส่วนของงานศิลปกรรมที่ได้รับอิทธิพลศิลปะอิสลามปรากฏอยู่ในลวดลายเครื่องประดับ จิตรกรรม และการประดับลวดลายปูนปั้น โดยในบางลวดลายที่พบนั้น ได้มีการพัฒนารูปแบบลวดลายที่แตกต่างออกไปจากงานศิลปกรรมในศิลปะอิสลาม ทั้งนี้สันนิษฐานว่าได้ถูกส่งผ่านมาจากงานศิลปะอื่นๆ เช่น ศิลปะจีน เป็นต้น  th
dc.language.isoth
dc.publisherSilpakorn University
dc.rightsSilpakorn University
dc.subjectลวดลายมุสลิมth
dc.subjectศิลปะอิสลามth
dc.subjectวัดราชบูรณะth
dc.subjectอยุธยาth
dc.subjectเครื่องทองth
dc.subjectMUSLIM INFLUENCESen
dc.subjectFLORAL PATTERN DESIGNen
dc.subjectGOLDEN ORNAMENTSen
dc.subjectWAT RATCHABURANAen
dc.subjectAYUTTHAYAen
dc.subjectISLAMIC ARTen
dc.subject.classificationArts and Humanitiesen
dc.titleIslamic Motifs In The Artworks of Rajchaburana Temple, Ayutthayaen
dc.titleลวดลายอิสลามในงานศิลปกรรมวัดราชบูรณะ จังหวัดพระนครศรีอยุธยาth
dc.typeIndependent Studyen
dc.typeการค้นคว้าอิสระth
Appears in Collections:Archaeology

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
56107319.pdf4.75 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.