Please use this identifier to cite or link to this item:
http://ithesis-ir.su.ac.th/dspace/handle/123456789/1305
Title: | POP ARCHITECTURE : TRANSFORMATION IN ARCHITECTURE สถาปัตยกรรมสมัยนิยม : สถาปัตยกรรมกับการปรับเปลี่ยนรูปลักษณ์ |
Authors: | Sathaporn AIMTHIEM สถาพร เอี่ยมเทียม Nantapon Junngurn นันทพล จั่นเงิน Silpakorn University. Architecture |
Keywords: | การปรับเปลี่ยน เป็นที่นิยม Transformation Popular |
Issue Date: | 2 |
Publisher: | Silpakorn University |
Abstract: | Pop Culture is a culture that is being popular by the majority of people. It constantly changes, not stagnant and involve with daily life. It is the culture that comes from diversity and from various combination of various cultures. By this meaning, Pop Culture could be anything ranging from clothes, food to technology and even music.
When considering Popular Architecture or Pop Architecture, it is an architecture that was being constructed to become the point of attention and attract people to the building or attract people towards the products offered inside the building. For instance, The Big Duck Building was the building where there were ducks available for sale inside. When time changed, the original functions and original shape of the building had not changed correspondingly to the changes in time so the architecture could not serve newer functions or activities from newer trends hence the reason Pop Architecture had started to lose its popularity.
From the interested question and study in how architecture could become resilient to serve or support activities from Pop Culture which is the culture of diversity and changes in order to gain popularity from the people by their favorable trends within the Pop Culture. The question would then lead to study and experiments following the aims to create architecture that could be change and support various activities accordingly to Pop Culture. The aforementioned aims would create new definitions of Pop Architecture correspondingly. วัฒนธรรมสมัยนิยมหรือป๊อปคัลเจอร์ (Pop Culture) หรือวัฒนธรรมป๊อป มีความหมายว่าวัฒนธรรมที่เป็นที่ชื่นชอบของผู้คนหมู่มาก มีการเปลี่ยนแปลงอยู่ตลอดเวลา ไม่คงที่ เกี่ยวข้องกับวิถีชีวิตประจำวันของเรา เป็นวัฒนธรรมที่เกิดจากความหลากหลายและการผสมผสานของวัฒนธรรมต่างเข้าด้วยกัน โดยจากความหมายนี้ทำให้เห็นว่าป๊อปคัลเจอร์นั้น เป็นอะไรก็ได้ตั้งแต่ เสื้อผ้า อาหาร เทคโนโลยี หรือแม้แต่ดนตรีเองก็ตามก็ยังเป็นส่วนหนึ่งจากกระแสของวัฒนธรรมป๊อป เมื่อกล่าวถึงสถาปัตยกรรมสมัยนิยมหรือสถาปัตยกรรมป๊อป (Pop Architecture) เป็นสถาปัตยกรรมที่ถูกสร้างขึ้นเพียงเพื่อเป็นจุดสนใจเพื่อดึงดูดผู้คนให้หันสนใจในตัวอาคารและสินค้าหรือผลิตภัณฑ์ที่จัดจำหน่ายภายใน ทำให้ตัวอาคารนั้นมีรูปทรงขนาดใหญ่และแปลกประหลาด หรือมีรูปทรงเดียวกันกับสินค้าที่มีการจำหน่ายอยู่ภายในอาคารหรือสิ่งก่อสร้างนั้นๆ ยกตัวอย่างเช่น The Big Duck อาคารรูปทรงเป็ดขนาดใหญ่ที่มีการจำหน่ายเป็ดอยู่ภายในอาคาร เป็นต้น ด้วยเวลาและยุคสมัยที่เปลี่ยนแปลงไปแต่รูปทรงของอาคารและหน้าที่การใช้งานยังคงเดิมตั้งแต่เริ่ม ไม่อาจตอบรับกับสิ่งใหม่ๆหรือกิจกรรมที่มาจากกระแสได้เลย ทำให้ความนิยมในตัวสถาปัตยกรรมจากผู้คนนั้นลดลงเรื่อยๆจนในท้ายที่สุดแล้วก็ไม่ได้รับความนิยมเหมือนดังเดิม จากคำถามที่ต้องการศึกษาสถาปัตยกรรมนั้นสามารถที่จะมีการเปลี่ยนแปลงตัวเองและตอบสนองหรือรองรับกิจกรรมที่มาจากกระแสของวัฒนธรรมป๊อป (Pop Culture) ที่เป็นวัฒนธรรมที่มีความหลากหลายและไม่คงที่ เพื่อที่จะสร้างความนิยมจากผู้คนให้กับตัวของสถาปัตยกรรมผ่านความนิยมของผู้คนที่มีต่อกระแสนั้นๆของวัฒนธรรมป๊อป ซึ่งจะนำไปสู่การศึกษาและทดลองตามวัตถุประสงค์ที่ต้องการสร้างสถาปัตยกรรมที่สามารถปรับเปลี่ยนและรองรับเพื่อตอบสนองต่อกิจกรรมอันหลากหลายที่จะมาจากกระแสของวัฒนธรรมป๊อป ซึ่งวัตถุประสงค์ดังกล่าวจะนำมาสร้างเป็นนิยามใหม่ให้สถาปัตยกรรมป๊อป |
Description: | Master of Architecture (M.Arch) สถาปัตยกรรมศาสตรมหาบัณฑิต (สถ.ม.) |
URI: | http://ithesis-ir.su.ac.th/dspace/handle/123456789/1305 |
Appears in Collections: | Architecture |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
57054206.pdf | 10.31 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.