Please use this identifier to cite or link to this item: http://ithesis-ir.su.ac.th/dspace/handle/123456789/138
Title: การเล่านิทานประกอบภาพเพื่อพัฒนาความสามารถในการเขียนสะกดคำที่ประสมด้วย สระเปลี่ยนรูปของเด็กที่มีความบกพร่องทางการเรียนรู้
Other Titles: STORY TELLING ACTIVITIES TO DEVELOP THAI WRITING SKILL OF VOWELS CHANGING FORM FOR CHILDREN WITH LEARNING DISABILITY
Authors: นาคสวัสดิ์, ธริตา
NARKSAWAT, TARITA
Keywords: การเขียนสะกดคำที่ประสมด้วยสระเปลี่ยนรูปของเด็กที่มีความบกพร่องทางการเรียนรู้
การเล่านิทานประกอบภาพ
A DEVELOP THAI WRITING SKILL OF VOWELS CHANGING FROM FOR CHILDREN WITH LEARNING DISABILITY
STORY TELLING ACTIVITIES
Issue Date: 3-Aug-2559
Publisher: มหาวิทยาลัยศิลปากร
Abstract: การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อเปรียบเทียบความสามารถในการเขียนสะกดคำที่ประสมด้วยสระเปลี่ยนรูปของเด็กที่มีความบกพร่องทางการเรียนรู้ ก่อนทดลองและหลังทดลองด้วยการเล่านิทานประกอบภาพ ตัวอย่างที่ใช้ในการวิจัยในครั้งนี้เป็นเด็กที่มีความบกพร่องทางการเรียนรู้และประสบปัญหาด้านความสามารถในการเขียนสะกดคำที่ประสมด้วยสระเปลี่ยนรูป จำนวน 2 คน อยู่ในระดับชั้นประถมศึกษาปีที่ 3 ภาคเรียนที่ 2 ปีการศึกษา 2558 โรงเรียนวัดเสาธง จังหวัดสุพรรณบุรี ที่ได้รับการคัดกรองจากแบบคัดกรองของกระทรวงศึกษาธิการ ดำเนินการทดลองแบบทดลองกลุ่มเล็ก ใช้ระยะเวลาในการทดลอง 9 สัปดาห์ในทุกวันเสาร์ ครั้งละ 1 ชั่วโมง การทดลองประกอบด้วย 3 ระยะ คือ ระยะก่อนการทดลอง ระยะทดลองและระยะหลังการทดลอง เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัยประกอบด้วย 1)ชุดนิทานประกอบภาพสระเปลี่ยนรูป 3 เล่ม (สระอะ สระเอะและสระเออ) 2)แผนการจัดการเรียนรู้ ในการวิจัยครั้งนี้วิเคราะห์ข้อมูลโดยใช้ร้อยละ ผลการวิจัยพบว่าความสามารถในการเขียนสะกดคำที่ประสมด้วยสระเปลี่ยนรูปของเด็กที่มีความบกพร่องทางการเรียนรู้หลังการทดลองโดยใช้การเล่านิทานประกอบภาพสูงกว่าก่อนการทดลอง The purpose of the research was to compare Thai writing skills of vowels when changing form focusing on children with learning disability. Evaluation was conducted before and after the experiments through writing base on vowels changing form via Story Telling activities. The subjects were two children with learning disability and have the writing ability problems. They were in prathomsuksa 3 of the second semester in academic in year 2015, Wat Sao Thong School in the Supanburi provice. The method of study was Small-n (Studies examine a small number of cases in dept), experimental research was conducted for 9 weeks on each Saturday, 1 hour per day, 9 sessions in total. The experimental procedures were divided into 3 phases: pre-experiment, during experiment and post-experiment. Instruments used to collect data were: 1) Three of the story books focusing on vowels changing form 2) Lesson plans. The data was then analyzed in referring to percentage of accuracy. The results found that the children with learning disability, after the experiment with Story Telling, were higher than before.
Description: 55261305 ; สาขาวิชาจิตวิทยาการศึกษาพิเศษ -- ธริตา นาคสวัสดิ์
URI: http://ithesis-ir.su.ac.th/dspace/handle/123456789/138
Appears in Collections:Education

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
3.55261305 ธริตา นาคสวัสด์ิ.pdf2.35 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.