Please use this identifier to cite or link to this item: http://ithesis-ir.su.ac.th/dspace/handle/123456789/1389
Title: CODE OF ETHICS AND HAPPINESS IN WORKPLACE OF SCHOOL UNDER THE SECONDARY EDUCATIONAL SERVICE AREA OFFICE 8
จรรยาบรรณของวิชาชีพกับความสุขในการทำงานในสถานศึกษา สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษามัธยมศึกษา เขต 8
Authors: Saowanee SRIBUNPOT
เสาวนีย์ ศรีบรรพต
Nuchnara Rattanasiraprapha
นุชนรา รัตนศิระประภา
Silpakorn University. Education
Keywords: จรรยาบรรณของวิชาชีพ
ความสุขในการทำงานในสถานศึกษา
CODE OF ETHICS
HAPPINESS IN WORKPLACE OF SCHOOL
Issue Date:  17
Publisher: Silpakorn University
Abstract: The purposes of this research were to determine; 1) the code of ethics under the secondary educational service area office 8 2) the happiness in workplace of school under the secondary educational service area office 8 and 3) the relationship between code of ethics and happiness in workplace of school under the secondary educational service area office 8. The sample consisted of 55 schools in the secondary educational service area office 8. The respondents in each school were, a school director or a school deputy director, a group leader or a head of department and a teacher, totally 144 respondents. The research instrument was a questionnaire regarding code of ethics based on regulations of the Teachers Council. According to the rules of teachers ‘council with behavioral patterns for the ethics of profession 2013 and happiness in workplace of school based on The Happy 8 of Thai Heath Promotion Foundation. The statistics used to analyze the data were frequency, percentage, arithmetic mean, standard deviation and Pearson’s product moment correlation coefficient. The finding revealed as follows; 1) The code of ethics of under the secondary educational service area office 8, as a whole and individual were found at the highest level; ranking from the highest mean to the lowest mean as follow: the ethics for client, the ethics for profession, the ethics for workmate, the ethics for social and the ethics for self. 2) The happiness in workplace of school under the secondary educational service area office 8, as a whole was at the highest level, as an individual were at the highest and high level. Ranking from the highest mean to the lowest mean as follow: Happy Family, Happy Heart, Happy Soul, Happy Society, Happy Relax, Happy Money, Happy Brain and Happy Body. 3) The relationship between code of ethics and happiness in workplace of school under the secondary educational service area office was at .01 level of significance.
การวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อทราบ 1)  จรรยาบรรณของวิชาชีพ สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษามัธยมศึกษา เขต 8 2) ความสุขในการทำงานในสถานศึกษา สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษามัธยมศึกษา เขต 8  และ 3) ความสัมพันธ์ระหว่างจรรยาบรรณของวิชาชีพกับความสุขในการทำงานในสถานศึกษา สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษามัธยมศึกษา เขต 8 กลุ่มตัวอย่าง คือ สถานศึกษาในสังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษามัธยมศึกษา เขต 8 จำนวน 55 โรง ผู้ให้ข้อมูลสถานศึกษาละ 3 คน คือ 1) ผู้อำนวยการสถานศึกษาหรือรองผู้อำนวยการสถานศึกษา 2) หัวหน้ากลุ่มงานหรือหัวหน้ากลุ่มสาระการเรียนรู้ และ 3) ครู รวมผู้ให้ข้อมูลทั้งสิ้น 144 คน เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัยเป็นแบบสอบถามเกี่ยวกับจรรยาบรรณของวิชาชีพ ตามข้อบังคับคุรุสภาว่าด้วยจรรยาบรรณของวิชาชีพ พ.ศ. 2556 กับความสุขในการทำงานในสถานศึกษา ตามแนวความสุข 8 ประการ ของสำนักงานกองทุนสนับสนุนการสร้างเสริมสุขภาพ (สสส.) สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูล ได้แก่ ค่าความถี่ ค่าร้อยละ ค่ามัชฌิมเลขคณิต ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐานและการวิเคราะห์ค่าสัมประสิทธิ์สหสัมพันธ์ของเพียร์สัน ผลการวิจัยพบว่า 1) จรรยาบรรณของวิชาชีพ สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษามัธยมศึกษา เขต 8 ทั้งโดยภาพรวมและรายด้านอยู่ในระดับมากที่สุด เรียงค่ามัชฌิมเลขคณิตจากมากไปน้อย ดังนี้ จรรยาบรรณต่อผู้รับบริการ จรรยาบรรณต่อวิชาชีพ จรรยาบรรณต่อผู้ร่วมประกอบวิชาชีพ จรรยาบรรณต่อสังคมและจรรยาบรรณต่อตนเอง 2) ความสุขในการทำงานในสถานศึกษา สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษามัธยมศึกษา เขต 8 โดยภาพรวมอยู่ในระดับมากที่สุด เมื่อพิจารณาเป็นรายด้าน พบว่าอยู่ในระดับมากที่สุด – มาก โดยเรียงจากค่ามัชฌิมเลขคณิตจากมากไปหาน้อย ได้ดังนี้ ครอบครัวที่ดี น้ำใจงาม คุณธรรม สังคมดี การผ่อนคลาย ใช้เงินเป็น การหาความรู้และสุขภาพดี 3) ความสัมพันธ์ระหว่างจรรยาบรรณของวิชาชีพกับความสุขในการทำงานในสถานศึกษา สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษามัธยมศึกษา เขต 8 โดยภาพรวมมีความสัมพันธ์อยู่ในระดับสูง มีความสัมพันธ์เชิงบวก อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .01
Description: Master of Education (M.Ed.)
ศึกษาศาสตรมหาบัณฑิต (ศษ.ม)
URI: http://ithesis-ir.su.ac.th/dspace/handle/123456789/1389
Appears in Collections:Education

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
56252380.pdf3.37 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.