Please use this identifier to cite or link to this item: http://ithesis-ir.su.ac.th/dspace/handle/123456789/1396
Title: The development  of reading comprehension  ability and local pride by using graphic organizer technique in learning development activities “we love Phetchaburi” of the third grade student
การพัฒนาความสามารถในการอ่านจับใจความเเละความภาคภูมิใจในท้องถิ่น ด้วยการจัดการเรียนรู้โดยใช้เทคนิคผังกราฟิกในกิจกรรมพัฒนาผู้เรียน เรารักเพชรบุรีของนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 3
Authors: Mayuree HOMKHAJORN
มยุรี หอมขจร
Ubonwan Songserm
อุบลวรรณ ส่งเสริม
Silpakorn University. Education
Keywords: การจัดการเรียนรู้
กิจกรรมพัฒนาผู้เรียน
นักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 3
reading comprehension
the third grade student
Issue Date:  17
Publisher: Silpakorn University
Abstract: The purposes of this research were following these; Firstly was to develop the student's’ reading ability by using the graphic organization in the learners’ development activity. Secondly was  to study the student’s satisfaction of learning by using the graphic organzation in the learners’ development activity. The last purpose was to study the student’s worthiness for their local community with Prathomsuksa 3 students after learning by using the graphic organization in the learners development activity,We love Phetchaburi,was implemented with them.             The researching tools 1) The development activity lesson plan by using graphic organization 2) Reading comprehension exercise 3) The questionnaire of student’s satisfaction by learning through the graphic organization and 4) The interview of the worthiness for their local community.             The results of this were found that             1. The reading ability of Prathomsuksa three students after using graphic organization was increased  at.05 in significance             2. The satisfaction of learning management by using graphic organization in learning development activity “We love Phetchaburi” of Prathomsuksa three students after learning development activity by graphic organization, Overall, the satisfactory was high.             3. The worthiness of local community of Prathomsuksa three after learning management by using graphic organization in learning development activity “We love Phetchaburi”. There was found that students were proud that they have been born in Phetchaburi because there were 3 palaces that were built by 3 reigns of king to the future generation to study. Moreover; Phetchaburi had good atmosphere And environment, good transportation. For the benefit for community, Student’s opinions, people should preserve local culture and tradition such as boat song, Thai-Song-Dam and we should cooperate to preserve thai tradition and wisdom to continue exist.
การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อ 1) พัฒนาความสามารถในการอ่านจับใจความ ด้วยการจัดการเรียนรู้โดยใช้เทคนิคผังกราฟิกในกิจกรรมพัฒนาผู้เรียน เรารักเพชรบุรี ของนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 3 2) ศึกษาความพึงพอใจต่อการจัดการเรียนรู้โดยใช้เทคนิคผังกราฟิก ในกิจกรรมพัฒนาผู้เรียน เรารักเพชรบุรี ของนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 3 และ3) ศึกษาความภาคภูมิใจในท้องถิ่น ของนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 3 หลังการจัดการเรียนรู้โดยใช้เทคนิคผังกราฟิก ในกิจกรรมพัฒนาผู้เรียนเรารักเพชรบุรี  กลุ่มตัวอย่างที่ใช้ในการวิจัย คือ นักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่  3 โรงเรียนเซนต์โยเซฟเพชรบุรี ตำบลช่องสะแก อำเภอเมือง จังหวัดเพชรบุรี ที่กำลังศึกษาในภาคเรียนที่ 2 ปีการศึกษา 2559 ที่ได้จากการคัดเลือกแบบอาสาสมัคร (Voluntary Selection) โดยเป็นนักเรียนที่สนใจสมัครเข้าร่วมกิจกรรมพัฒนาผู้เรียนชมรมเรารักเพชรบุรี จำนวน 25 คน เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัย ได้แก่ 1) แผนการจัดกิจกรรมพัฒนาผู้เรียนโดยใช้เทคนิคผังกราฟิก 2) แบบวัดความสามารถในการอ่านจับใจความ 3) แบบสอบถามความพึงพอใจที่มีต่อการจัดการเรียนรู้โดยใช้เทคนิคผังกราฟิก ในกิจกรรมพัฒนาผู้เรียน “เรารักเพชรบุรี” 4) แบบสัมภาษณ์ความภาคภูมิใจในท้องถิ่น วิเคราะห์ข้อมูลด้วยค่าเฉลี่ย () ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน (S.D.) การทดสอบค่า  t-test แบบ One Sample t-test และการวิเคราะห์เนื้อหา ผลการวิจัยพบว่า 1) ความสามารถในการอ่านจับใจความของนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 3 หลังจัดการเรียนรู้โดยใช้ผังกราฟิกสูงกว่าอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05 เทียบกับเกณฑ์ร้อยละ 75 2) ความพึงพอใจต่อการจัดการเรียนรู้โดยใช้เทคนิคผังกราฟิก ในกิจกรรมพัฒนาผู้เรียน เรารักเพชรบุรี ของนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 3 หลังการจัดการเรียนรู้โดยใช้เทคนิคผังกราฟิก ในกิจกรรมพัฒนาผู้เรียน เรารักเพชรบุรี โดยภาพรวมอยู่ในระดับมีความพึงพอใจมาก 3) ด้านความภาคภูมิใจพบว่ามีความคิดเห็นว่าภูมิใจที่ได้เกิดมาเป็นคนเพชรบุรี เพราะมีพระมหากษัตริย์ถึง 3 พระองค์สร้างพระราชวังไว้ให้คนรุ่นหลังได้ศึกษาค้นคว้าและเคารพกราบไหว้ อีกทั้งจังหวัดเพชรบุรียังมีภูมิอากาศและสิ่งแวดล้อมที่น่าอยู่ การคมนาคมไปมาสะดวก สำหรับด้านการทำประโยชน์พบว่านักเรียนมีความคิดเห็นว่าช่วยกันอนุรักษ์วัฒนธรรมประเพณีที่ดีงาม เช่น ประเพณีเห่เรือบก ไทยทรงดำ  อีกทั้งควรร่วมกันสืบสานภูมิปัญญาไทยและปราชญ์ชาวบ้านให้คงอยู่คู่จังหวัดเพชรบุรีสืบไป
Description: Master of Education (M.Ed.)
ศึกษาศาสตรมหาบัณฑิต (ศษ.ม)
URI: http://ithesis-ir.su.ac.th/dspace/handle/123456789/1396
Appears in Collections:Education

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
56253318.pdf7.46 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.