Please use this identifier to cite or link to this item:
http://ithesis-ir.su.ac.th/dspace/handle/123456789/1452
Title: | THE CLASSROOM MANAGEMENT IN ENRICHMENT PROGRAM OF SCIENCE MATHEMATICS TECHNOLOGY AND ENVIRONMENT การบริหารจัดการห้องเรียนพิเศษวิทยาศาสตร์ คณิตศาสตร์ เทคโนโลยีและสิ่งแวดล้อม |
Authors: | Natakorn DUMCHA-OM ณฐกรณ์ ดำชะอม Vorarkarn Suksoodkeay วรกาญจน์ สุขสดเขียว Silpakorn University. Education |
Keywords: | การบริหารจัดการห้องเรียน / ห้องเรียนพิเศษ ClASSROOM MANAGEMENT / ENRICHMENT PROGRAM |
Issue Date: | 17 |
Publisher: | Silpakorn University |
Abstract: | The purposes of this research were to determine : 1) the factors of Classroom management in Enrichment Program of Science Mathematics Technology and Environment 2) the practice guidelines of Classroom management in Enrichment Program of Science Mathematics Technology and Environment, 3) the confirmation of the factors of Classroom management in Enrichment Program of Science Mathematics Technology and Environment. The population in this research were secondary schools under the Office of the Basic Education Commission, Ministry of Education with the total of 220 schools. The samples were 140 schools. The respondents in each school were the director, head of project teacher and a teacher of school board totally 420 respondents. The instruments for collecting the data were semi-structural interview form, opinionnaires, and questionnaire. The statistics for analyzing the data were frequency, percentage, arithmetic mean, standard deviation, exploratory factor analysis, and content analysis.
The findings were as follows:
1. The factors of Classroom management in Enrichment Program of Science Mathematics Technology and Environment were 13 factors namely : 1) Recruitment and Selection Student 2) Student Governance 3) Classroom Media usage 4) Determining the evaluation method 5) Student Activities Development 6) Personality Teacher Development 7) Specialized Teacher Development 8) Creating Atmosphere 9) Physical Environment 10) Teacher selection 11) Creating a Learning Support Network 12) Student Participation 13) Teaching by course.
2. The practice guidelines of Classroom management in Enrichment Program of Science Mathematics Technology and Environment for those 13 factors were 72 alternatives
3. The experts confirmed factors of Classroom management in Enrichment Program of Science Mathematics Technology and Environment were accuracy, propriety, feasibility, and utility standards. การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์ 1) เพื่อทราบองค์ประกอบการบริหารจัดการห้องเรียนพิเศษวิทยาศาสตร์ คณิตศาสตร์ เทคโนโลยีและสิ่งแวดล้อม 2) เพื่อทราบแนวปฏิบัติให้เกิดผลตามการบริหารจัดการห้องเรียนพิเศษวิทยาศาสตร์ คณิตศาสตร์ เทคโนโลยีและสิ่งแวดล้อม 3) เพื่อยืนยันองค์ประกอบการบริหารจัดการห้องเรียนพิเศษวิทยาศาสตร์ คณิตศาสตร์ เทคโนโลยีและสิ่งแวดล้อม ประชากร คือ โรงเรียนสังกัดสำนักงานคณะกรรมการการศึกษาขั้นพื้นฐานที่เปิดห้องเรียนพิเศษวิทยาศาสตร์ คณิตศาสตร์ เทคโนโลยีและสิ่งแวดล้อม จำนวน 220 โรง กลุ่มตัวอย่างเป็นโรงเรียนจำนวน 140 โรง โดยแต่ละโรงเรียนมีผู้ให้ข้อมูล 3 คน ประกอบด้วยผู้บริหารโรงเรียน (ผู้อำนวยการหรือรองผู้อำนวยการ) 1 คน หัวหน้าโครงการห้องเรียนพิเศษ 1 คน และครูห้องเรียนพิเศษ 1 คน รวมผู้ให้ข้อมูลทั้งสิ้น 420 คน เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัย ได้แก่ 1) แบบสัมภาษณ์กึ่งโครงสร้าง 2) แบบสอบถามความคิดเห็น 3) แบบสอบถามเพื่อหาแนวปฏิบัติ 4) แบบสอบถามเพื่อยืนยันองค์ประกอบ สถิติที่ใช้ในการวิจัยประกอบด้วยความถี่ ร้อยละ มัชฌิมเลขคณิต ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน การวิเคราะห์องค์ประกอบเชิงสำรวจด้วยวิธีสกัดปัจจัยและการวิเคราะห์เนื้อหา ผลการวิจัยพบว่า 1. องค์ประกอบการบริหารจัดการห้องเรียนพิเศษวิทยาศาสตร์ คณิตศาสตร์ เทคโนโลยีและสิ่งแวดล้อม โดยเทคนิคการวิเคราะห์องค์ประกอบมี 13 องค์ประกอบ คือ 1) การสรรหาและคัดเลือกนักเรียน 2) การปกครองนักเรียน 3) การใช้สื่อในห้องเรียน 4) การกำหนดวิธีวัดและประเมินผล 5) การจัดกิจกรรมพัฒนานักเรียน 6) การพัฒนาบุคลิกภาพความเป็นครู 7) การพัฒนาความสามารถเฉพาะทางของครู 8) การสร้างบรรยากาศในห้องเรียน 9) การจัดสภาพแวดล้อมทางกายภาพ 10) การคัดเลือกครูห้องเรียนพิเศษ 11) การสร้างเครือข่ายสนับสนุนการเรียนรู้ 12) การให้นักเรียนมีส่วนร่วม และ13) การจัดการเรียนรู้ตามหลักสูตร 2. แนวปฏิบัติให้เกิดผลตามการบริหารจัดการห้องเรียนพิเศษวิทยาศาสตร์ คณิตศาสตร์ เทคโนโลยีและสิ่งแวดล้อม มี 13 องค์ประกอบ 72 แนวปฏิบัติ 3. ผลการยืนยันแนวปฏิบัติให้เกิดผลตามการบริหารจัดการห้องเรียนพิเศษวิทยาศาสตร์ คณิตศาสตร์ เทคโนโลยีและสิ่งแวดล้อมพบว่า มีความถูกต้อง ครอบคลุม เหมาะสม เป็นไปได้ และเป็นประโยชน์ |
Description: | Doctor of Philosophy (PH.D.) ปรัชญาดุษฎีบัณฑิต (ปร.ด.) |
URI: | http://ithesis-ir.su.ac.th/dspace/handle/123456789/1452 |
Appears in Collections: | Education |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
57252806.pdf | 7.95 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.