Please use this identifier to cite or link to this item: http://ithesis-ir.su.ac.th/dspace/handle/123456789/1457
Title:  The quality management of graduated school of Rajabhat university
การบริหารคุณภาพบัณฑิตศึกษา ในมหาวิทยาลัยราชภัฏ
Authors: Wanchai KAEWSOPA
วันชัย แก้วโสภา
Nopadol Chenaksara
นพดล เจนอักษร
Silpakorn University. Education
Keywords: การบริหารคุณภาพ
บัณฑิตศึกษา
Quality Management
Graduated school
Issue Date:  12
Publisher: Silpakorn University
Abstract:   The purposes of this research were to determine: 1) the components of the quality management of graduated school of Rajabhat university, and 2) the result of confirmation of the components of the quality management of graduated school of Rajabhat university. There were 3 steps of the research procedures, following: 1) study the variable concerning the quality management of graduated school of Rajabhat university, 2) analyze the components of the quality management of graduated school of Rajabhat university and confirm these components, and 3) summarize the research finding. The data was collected by Semi-structured interview, questionnaires and components verification form. The samples were 34 graduated schools and 8 respondents for each sample which were 4 administrators and 4 operators, totally 272 respondents. The data was analyzed by frequency, percentage, arithmetic mean, standard deviation, exploratory factor analysis and confirmed element model.              The research finding revealed that:              1. The elements of quality management of graduated school of Rajabhat university consist of 7 components as 1) Management by Database and Statistics 2) Focus on Students and Labor Market 3) Strategic Management 4) Information Technology 5) Learning Organization 6) Measure and Evaluation 7) Involvement             2. The results of confirmation of the elements of quality management of graduated school of Rajabhat university show that all elements are reasonableness, likelihood, profitableness and conforming to quality management theory.
  การวิจัยครั้งนี้ มีวัตถุประสงค์เพื่อทราบ 1) องค์ประกอบการบริหารคุณภาพบัณฑิตศึกษา ในมหาวิทยาลัยราชภัฏ 2) ผลการยืนยันองค์ประกอบการบริหารคุณภาพบัณฑิตศึกษา ในมหาวิทยาลัยราชภัฏ วิธีดำเนินงานวิจัย ประกอบด้วย 3 ขั้นตอน คือ 1) การศึกษาตัวแปรการบริหารคุณภาพบัณฑิตศึกษา ในมหาวิทยาลัยราชภัฏ 2) การวิเคราะห์องค์ประกอบการบริหารคุณภาพบัณฑิตศึกษา ในมหาวิทยาลัยราชภัฏ   และยืนยันองค์ประกอบดังกล่าว 3) การสรุปผลการวิจัย เครื่องมือที่ใช้เก็บข้อมูล คือ แบบสัมภาษณ์กึ่งโครงสร้าง แบบสอบถามความคิดเห็น แบบยืนยันองค์ประกอบ กลุ่มตัวอย่างคือ หน่วยงานที่ทำหน้าที่บริหารจัดการเกี่ยวกับบัณฑิตศึกษา ในมหาวิทยาลัยราชภัฏ จำนวน 34 แห่ง  ผู้ให้ข้อมูล มหาวิทยาลัยละ 8 คน แบ่งเป็น 2 กลุ่มคือ 1) ฝ่ายบริหาร จำนวน 4 คน ประกอบด้วย  ผู้บริหารสูงสุดของหน่วยงานฯ และกรรมการหรือรองผู้บริหารสูงสุดของหน่วยงานฯ 2) ฝ่ายปฏิบัติ จำนวน 4 คน ประกอบด้วย อาจารย์ผู้สอนบัณฑิตศึกษา และพนักงานสายสนับสนุน รวมผู้ให้ข้อมูลทั้งหมด 272 คน สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูล ได้แก่ ความถี่ ร้อยละ มัชฌิมเลขคณิต ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน  การวิเคราะห์องค์ประกอบเชิงสำรวจ และการยืนยันองค์ประกอบ    ผลการวิจัยพบว่า                      1.องค์ประกอบการบริหารคุณภาพบัณฑิตศึกษา ในมหาวิทยาลัยราชภัฏ มี 7 องค์ประกอบ คือ 1) การบริหารโดยฐานข้อมูลและสถิติ 2) การมุ่งเน้นนักศึกษาและตลาดแรงงาน 3) การจัดการเชิงกลยุทธ์ 4) เทคโนโลยีสารสนเทศ 5) องค์กรแห่งการเรียนรู้ 6) การวัดและประเมินผล 7) การบริหารแบบมีส่วนร่วม                      2.ผลการยืนยันองค์ประกอบการบริหารคุณภาพบัณฑิตศึกษา ในมหาวิทยาลัยราชภัฏ ทั้ง 7 องค์ประกอบ มีความเหมาะสม มีความเป็นไปได้ มีความเป็นประโยชน์ และมีความสอดคล้องกับทฤษฎีการบริหารคุณภาพ
Description: Doctor of Philosophy (PH.D.)
ปรัชญาดุษฎีบัณฑิต (ปร.ด.)
URI: http://ithesis-ir.su.ac.th/dspace/handle/123456789/1457
Appears in Collections:Education

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
57252915.pdf9.83 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.