Please use this identifier to cite or link to this item: http://ithesis-ir.su.ac.th/dspace/handle/123456789/1481
Title: THE DEVELOPMENT OF FLIPPED CLASSROOM  ACTIVITIES VIA ONLINE MEDIA THE INFLUENCE OF SELF - DIRECTED FOR  HIGH SCHOOL STUDENTS IN  OCCUPATION AND TECHNOLOGY SUBJECT
การพัฒนากิจกรรมการเรียนการสอนแบบห้องเรียนกลับด้านผ่านสื่อออนไลน์ที่ส่งผลต่อการนำตนเอง ของนักเรียนมัธยมศึกษาตอนปลาย วิชาการงานอาชีพและเทคโนโลยี
Authors: Prowpentum RUENGSRI
พราวเพ็ญธรรม เรืองศรี
Eknarin Bangthamai
เอกนฤน บางท่าไม้
Silpakorn University. Education
Keywords: ห้องเรียนกลับด้าน
สื่อออนไลน์
การเรียนรู้แบบนำตนเอง
Flipped Classroom
Online Media
Self-Directed Learning
Issue Date:  12
Publisher: Silpakorn University
Abstract: The purposes of this research were: 1) to develop  flipped classroom teaching activities via online media that affect self-directed learning of senior high school students, career and technology subject. 2) To study learning achievement of students with flipped classroom activities via how online media affects self-directed learning. 3) To compare the pretest and post-test self-directed learning ability of students learning with flipped classroom activities via online media affects self-directed learning. 4) To study students opinions on learning with flipped classroom activities via online media affect self-directed learning. The sample used in the research consisted of 34 students in grade 12 of senior high school at Joseph Upatham School in the first semester of the academic year, 2017 by Simple random sampling.   The instruments in this research were: 1) a structured interviews for content experts and Instructional design experts. 2) Lesson plans. 3) Online media for use in flipped classroom activities. 4) Self-directed learning ability test. 5) The achievement test. 6) A questionnaire form on student’s opinions. The data analysis used mean , standard deviation (S.D.) and t-test dependent. The results of research were as follows: 1) The result of the development of flipped classroom teaching activities via online media that affect self-directed learning for senior high school students, career and technology subject were very good level. (mean = 4.43. , S.D.= 0.46)  2) the results of learning achievement of flipped classroom teaching activities via online media that affect self-directed learning of senior high school students, career and technology subject were very good level.  3) The self-directed learning ability of flipped classroom teaching activities via online media of senior high school students, career and technology subject was higher than pretest at .05 level of significance. 4) The results of student’s opinions towards flipped classroom activities via online media affect self-directed learning was also very good level.  (mean = 4.5, S.D. = 0.6)
การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อ 1) เพื่อพัฒนากิจกรรมการเรียนการสอนแบบห้องเรียนกลับด้าน ผ่านสื่อออนไลน์ ที่ส่งผลต่อการนำตนเอง ของนักเรียนมัธยมศึกษาตอนปลาย วิชาการงานอาชีพและ เทคโนโลยี  2)เพื่อศึกษาผลการเรียนรู้ของนักเรียนที่เรียนด้วยกิจกรรมการเรียนการสอนแบบห้องเรียนกลับด้านผ่านสื่อออนไลน์  ที่ส่งผลต่อการนำตนเอง 3) เพื่อเปรียบเทียบความสามารถในการเรียนรู้แบบนำตนเองก่อนเรียนและ หลังเรียน ของนักเรียนที่เรียนด้วยกิจกรรมการเรียนการสอนแบบห้องเรียนกลับด้านผ่านสื่อออนไลน์     4)เพื่อศึกษาความคิดเห็น ของนักเรียนที่เรียนด้วยกิจกรรมการเรียนการสอนแบบห้องเรียนกลับด้านผ่านสื่อออนไลน์ที่ส่งผลต่อ การนำตนเอง กลุ่มตัวอย่างที่ใช้ในการวิจัยครั้งนี้  เป็นนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่  6  โรงเรียนยอแซฟอุปถัมภ์สามพราน  1 ห้องเรียน  จำนวน 34 คน ที่กำลังศึกษาอยู่ในภาคเรียนที่  1  ปีการศึกษา  2560 ได้มา จากการสุ่ม อย่างง่าย  (Simple random sampling)                                               เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัย ประกอบด้วย 1) แบบสัมภาษณ์แบบมีโครงสร้างสำหรับผู้เชี่ยวชาญ  2) แผนการจัดการเรียนการสอนแบบห้องเรียนกลับด้านผ่านสื่อออนไลน์เรื่องการอาชีพ  3) สื่อออนไลน์สำหรัใช้ในการจัดการเรียนรู้แบบห้องเรียนกลับด้านที่ส่งผลต่อการนำตนเองเรื่องการอาชีพ 4) แบบวัดความสามารถในการเรียนรู้แบบนำตนเอง  5) แบบทดสอบวัดผลสัมฤทธิ์ทางการเรียน 6)  แบบสอบถามความคิดเห็นของนักเรียนที่มีต่อ การเรียนด้วยกิจกรรมการเรียนการสอนแบบห้องเรียนกลับด้านผ่านสื่อออนไลน์ การวิเคราะห์ข้อมูลใช้ค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน (S.D.) และการทดสอบค่าที (t-test) dependent ผลการวิจัยพบว่า 1)  ผลการพัฒนากิจกรรมการเรียนการสอนแบบห้องเรียนกลับด้านผ่านสื่อ ออนไลน์ที่ส่งผลต่อการนำตนเองของนักเรียนมัธยมศึกษาตอนปลายวิชาการงานอาชีพและเทคโนโลยี พบว่า ผลการ ประเมิน อยู่ในระดับมาก มีค่าเฉลี่ยเท่ากับ 4.43 และส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐานเท่ากับ 0.46    2) ผลการศึกษาการเรียนรู้ของนักเรียนที่เรียนด้วยกิจกรรม การเรียนการสอนแบบห้องเรียนกลับด้านผ่านสื่อออนไลน์ที่ส่งผลต่อการนำตนเองมีคะแนนผล สัมฤทธิ์ทางการเรียน โดยเฉลี่ยอยู่ในระดับดีมาก     ร้อยละ  88.65    3) ผลการศึกษาความสามารถในการเรียนรู้ แบบนำตนเองของ นักเรียน ที่เรียนด้วยกิจกรรมการเรียนการสอนแบบห้องเรียนกลับด้านผ่านสื่อออนไลน์หลังเรียนสูงกว่าก่อนเรียน อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ.05   4) ผลการศึกษาความคิดเห็นของนักเรียนที่เรียนด้วย กิจกรรมการเรียน การสอนแบบห้องเรียนกลับด้านผ่านสื่อออนไลน์ที่ส่งผลต่อการนำตนเองของนักเรียนมัธยมศึกษาตอนปลายวิชาการ งาน อาชีพและเทคโนโลยี อยู่ในระดับ ดีมาก มีค่าเฉลี่ยเท่ากับ 4.5 และส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐานเท่ากับ 0.6
Description: Master of Education (M.Ed.)
ศึกษาศาสตรมหาบัณฑิต (ศษ.ม)
URI: http://ithesis-ir.su.ac.th/dspace/handle/123456789/1481
Appears in Collections:Education

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
57257307.pdf9.42 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.