Please use this identifier to cite or link to this item: http://ithesis-ir.su.ac.th/dspace/handle/123456789/1531
Title: Examination of automotive paint flakes by Attenuated Total Reflectance Fourier Transform Infrared Spectroscopy (ATR-FTIR) and Color determination
การตรวจพิสูจน์เศษสีของรถยนต์โดยการวิเคราะห์ด้วยเทคนิค Attenuated Total Reflectance Fourier Transform Infrared Spectroscopy (ATR-FTIR) และการวัดสี
Authors: Nannapat TIMAD
นันณภัทร์ ทิมอรรถ
Supachai Supalaknari
ศุภชัย ศุภลักษณ์นารี
Silpakorn University. Science
Keywords: เศษสีรถยนต์
ATR-FTIR
CIE L*a*b*
car's flakes
ATR-FTIR
CIE L*a*b*
Issue Date:  12
Publisher: Silpakorn University
Abstract: The purpose of this study was to explore the use of Attenuated Total Reflectance Fourier Transform Infrared Spectroscopy (ATR-FTIR) technique and color measurement on spectrophotometer to diffentiate automotive paints. Thirty-three samples of automotive paint flake were collected randomly from cars of different brands. The IR spectra of all samples displayed a similar spectral profile in the mid-IR region (4000-600 cm-1). Therefore, the method use in this study may not be applicable in the discrimination of automotive paint. However, the paint samples had different color values (in CIE L*a*b* color space) as measured by the spectrophotometer in the visible region (360-800 nm). It is possible to use the color value of the paint sample to identify the vehicle as the source of the sample.
การวิจัยครั้งนี้มีจุดประสงค์เพื่อวิเคราะห์หาความแตกต่างของเศษสีรถยนต์ โดยเทคนิค Attenuated Total Reflectance Fourier Transform Infrared Spectroscopy (ATR-FTIR) และการวัดสีแบบสเปกโตรโฟโตมิเตอร์ (Color Spectrophotometer) โดยตัวอย่างจะถูกสุ่มขูดหรือลอกเก็บสีจากรถยนต์หลายยี่ห้อจำนวน 33 ตัวอย่าง จากการวิเคราะห์ผลการทดลองโดยเทคนิค ATR-FTIR ที่เลขคลื่นในช่วง IR ช่วงกลาง (4000-600 cm-1) พบว่าสเปกตรัมที่แสดงถึงหมู่ฟังก์ชั่นของสาร ซึ่งเป็นส่วนประกอบของสีที่ใช้พ่นรถยนต์นั้น ในทุกตัวอย่างจะมีค่าของพีคที่ใกล้เคียงกัน ในแต่ละสีที่ได้จากยี่ห้อต่างๆ ดังนั้น วิธีนี้ใช้วิเคราะห์สีอาจจะไม่สามารถแยกความแตกต่างของสีรถยนต์ได้ อย่างไรก็ตามตัวอย่างเศษสี มีค่าความแตกต่างกันในค่าสี (ตามระบบ CIE L*a*b*) พบว่าค่าสีที่วัดได้มีความแตกต่างกันในทุกๆ ตัวอย่าง เมื่อวัดสีด้วยเครื่องสเปกโตรโฟโตมิเตอร์ในช่วงวิสิเบิล (360-800 nm) จึงมีความเป็นไปได้ที่จะใช้ค่าสีที่วัดได้จากเศษสีมาใช้ในการยืนยันรถยนต์ และแหล่งที่มาของรถยนต์ได้ เนื่องจากรถยนต์แต่ละคันมีการใช้งานที่ต่างกัน ดังนั้นเทคนิคการวัดสีจึงมีความเหมาะสมที่จะนำมาใช้ในการตรวจวิเคราะห์เบื้องต้น และใช้ประโยชน์ทางนิติวิทยาศาสตร์
Description: Master of Science (M.Sc.)
วิทยาศาสตรมหาบัณฑิต (วท.ม)
URI: http://ithesis-ir.su.ac.th/dspace/handle/123456789/1531
Appears in Collections:Science

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
55312316.pdf4.41 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.