Please use this identifier to cite or link to this item: http://ithesis-ir.su.ac.th/dspace/handle/123456789/156
Title: ปัจจัยที่มีผลต่อการตัดสินใจซื้อประกันภัยรถยนต์ภาคสมัครใจกับบริษัทสินมั่นคงประกันภัย จำกัด (มหาชน) กรณีศึกษา สาขานครปฐม
Other Titles: FACTORS AFFECTING DECISION-MAKING TO PURCHAS VOLUNTARY MOTOR INSURANCE POLICY OF SYN MUN KONG INSURANCE (NAKHON PATHOM BRANCH)
Authors: อรุณวิภาดา, กนกวรรณ
AROONWIPADA, KANOGWAN
Keywords: ปัจจัยส่วนประสมทางการตลาด
การตัดสินใจซื้อ
ประกันภัยรถยนต์ภาคสมัครใจ
DECISION-MAKING TO PURCHAS VOLUNTARY MOTOR INSURANCE
7P
Issue Date: 11-Jul-2559
Publisher: มหาวิทยาลัยศิลปากร
Abstract: การศึกษานี้มีวัตถุประสงค์เพื่อ ศึกษาการวิเคราะห์ความถดถอยโลจิสติคทวิ(binary logistic regression) เพื่อหาปัจจัยด้านต่างๆ ที่มีผลต่อการตัดสินใจซื้อประกันภัยรถยนต์ภาคสมัครใจกับ บมจ. สินมั่นคงประกันภัย สาขานครปฐม (โดยวิธี Enter Method)และสร้างสมการพยากรณ์โอกาสของการตัดสินใจซื้อ กลุ่มตัวอย่างที่ใช้ในการศึกษาคือลูกค้าที่ซื้อประกันภัยรถยนต์ภาคสมัครใจกับ บมจ.สินมั่นคงประกันภัย จำกัด(มหาชน) สาขานครปฐม จำนวน 400 คนโดยใช้แบบสอบถามเป็นเครื่องมือในการเก็บรวบรวมข้อมูล ค่าความเชื่อมั่นของแบบสอบถามทั้งฉบับได้ค่าสัมประสิทธ์อัลฟ่าครอนบาร์ค เท่ากับ .95 วิเคราะห์ข้อมูลโดยใช้สถิติค่าความถี่ ค่าร้อยละ ค่าเฉลี่ย และค่าเบี่ยงเบนมาตรฐาน สถิติChi-square test และการวิเคราะห์การถดถอยโลจิสติกทวิ ทดสอบสมมติฐานที่ระดับนัยสำคัญทางสถิติ 0.05 ผลการศึกษาพบว่า ปัจจัยด้านประชากรศาสตร์ทุกตัวแปรไม่มีความสัมพันธ์กับการตัดสินใจซื้อประกันภัยรถยนต์ภาคสมัครใจกับ บมจ.สินมั่นคงประกันภัยสาขานครปฐม ยกเว้น ตัวแปรเพศ โดยเพศหญิงตัดสินใจซื้อประกันภัยมากกว่าเพศชาย (p-value = 0.016) ข้อมูลปัจจัยส่วนประสมทางการตลาดที่มีผลต่อการตัดสินใจซื้อ พบว่ามีระดับความคิดเห็นของค่าเฉลี่ยในระดับมากในทุกด้านโดยด้านผลิตภัณฑ์มีระดับความคิดเห็นของค่าเฉลี่ยมากที่สุดคือ ( =4.04) และด้านราคามีระดับความคิดเห็นของค่าเฉลี่ยน้อยที่สุดคือ ( =3.70) จำแนกตามปัจจัยด้านทัศนคติพบว่าส่วนใหญ่มีทัศนคติต่อการตัดสินใจซื้ออยู่ในระดับมากที่สุด 2 ด้านคือ ปัจจัยทัศนคติด้านความรู้สึก( =4.30) และปัจจัยทัศนคติด้านพฤติกรรม( =4.24 ) เมื่อจำแนกตามพฤติกรรมพบว่า ส่วนใหญ่ เคยซื้อประกันภัยรถยนต์ภาคสมัครใจกับบมจ.สินมั่นคงประกันภัยสาขานครปฐมและจะต่ออายุกรมธรรม์รถยนต์เมื่อกรมธรรม์ใกล้หมดอายุ เหตุผลของการซื้อคือต้องการความคุ้มครองให้รถของตนเอง แหล่งข้อมูลที่ใช้หาในการซื้อคือ ตัวแทน ใช้งบประมาณในการซื้อ 10,000 บาทขึ้นไป การวิเคราะห์ความถดถอยโลจิสติคทวิ (binary logistic regression) พบว่า ปัจจัยที่มีผลต่อการตัดสินใจซื้อประกันภัยรถยนต์ภาคสมัครใจกับ บมจ.สินมั่นคงประกันภัยสาขานครปฐม อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ 0.05 ได้แก่ ปัจจัยด้านประชากรศาสตร์คือ เพศหญิง(OR=6.53) ปัจจัยส่วนประสมทางการตลาดด้านราคา(OR=4.45) ปัจจัยส่วนประสมทางการตลาดด้านการจัดจำหน่าย(OR=5.13) ปัจจัยด้านทัศนคติ ด้านความรู้สึก(OR=7.36) และด้านพฤติกรรม (OR=180.07) โดยมีสมการพยากรณ์ดังนี้ P(การตัดสินใจซื้อ)=1/(1+e^(-W) ) โดยที่W=-29.75+2.32(เพศหญิง)+1.42 (ด้านราคา)+1.24(การจัดจำหน่าย)+0.99(ความรู้สึก)+4.46 (พฤติกรรม) The objective of this research was to study the static for analysis is Binary logistic regression help for analysis factors affecting decision-making to purchas voluntary motor insurance policy of syn mon kong insurance (nakornpathom branch) by enter method and creating predict the likelihood of decision-making to purchas. The samples were consumers who buy voluntary motor insurance policy of syn mon kong insurance (nakornpathom branch) totally 400 persons. The research instrument was a questionnaire. A questionnaire used as research instrument had reliability equal .95. Statistics used to analyze data were Frequency, Percentage, (Mean : ), (Standard Deviation : S.D.), (Pearson’s Product Moment Correlation Coefficient) and binary logistic regression at p-value 0.05. The research results found that : analysis of relationship between personal factor and affecting decision-making to purchas voluntary motor insurance policy was found the female to affecting decision-making to purchas voluntary motor insurance policy (p-value = 0.016).The results showed that marketing mix factors affecting decision-making to purchas voluntary motor insurance policy overall at high level. It was found that consumers paid the highest attention to product factor( =4.04 ) and lowest attention to Price( =3.70) .The study of attitude factor overall at highest level in the following order of sensibility ( =4.30) and behavior ( =4.24 ). The behavior of consumers to purchas voluntary motor insurance policy found that most samples have bought voluntary motor insurance policy to protect their car near the end of their buying through agent and budget to by from up to 10,000 baht.The study the static for analysis is Binary logistic regression help for analysis factors affecting decision-making to purchas voluntary motor insurance policy of syn mon kong insurance (nakornpatthom branch) by enter method and creating predict the likelihood of decision-making to purchas. The results showed that the female(OR=6.53) , Price factor (OR=4.45), Place factor (OR=5.13) , sensibility factor (OR=7.36) and behavior factor (OR=180.07) that affecting decision-making to purchas voluntary motor insurance policy of syn mon kong insurance (nakornpatthom branch) by P(decision-making to purchas) = W = -29.75 + 2.32(female) + 1.42 (Price factor) +1.24(Place factor) + 0.99(sensibility factor ) + 4.46(behavior factor)
Description: 56601701 ; สาขาวิชาการจัดการภาครัฐและภาคเอกชน -- กนกวรรณ อรุณวิภาดา
URI: http://ithesis-ir.su.ac.th/dspace/handle/123456789/156
Appears in Collections:Management Sciences



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.