Please use this identifier to cite or link to this item: http://ithesis-ir.su.ac.th/dspace/handle/123456789/159
Title: กลยุทธ์การสื่อสารทางการตลาดแบบบูรณาการ(IMC) สำหรับผู้ประกอบการธุรกิจรถจักรยานยนต์บิ๊กไบค์ในเขตกรุงเทพมหานคร
Other Titles: INTEGRATED MARKETING COMMUNICATION STRATEGIC: IMC FOR ENTREPRENEURS BIG BIKES IN BANGKOK
Authors: สันติมิตร, เหมสุดา
SANTIMIT, HEMSUDA
Keywords: การสื่อสารทางการตลาดแบบบูรณาการ(IMC)
การตัดสินใจซื้อ
บิ๊กไบค์
INTEGRATED MARKETING COMMUNICATION (IMC)
PURCHASING DECISION
BIG BIKE
Issue Date: 12-Jul-2559
Publisher: มหาวิทยาลัยศิลปากร
Abstract: การวิจัยครั้งนี้จึงมีวัตถุประสงค์ คือ 1) เพื่อศึกษาพฤติกรรมการตัดสินใจซื้อรถจักรยานยนต์บิ๊กไบค์ 2) เพื่อศึกษากลยุทธ์การสื่อสารทางการตลาดแบบบูรณาการที่ส่งผลต่อพฤติกรรมการซื้อรถบิ๊กไบค์ของผู้บริโภคในเขตกรุงเทพมหานคร 3) เพื่อกำหนดกลยุทธ์การสื่อสารการตลาด ซึ่งเป็นงานวิจัยเชิงปริมาณ ที่มุ่งศึกษาความสัมพันธ์ของตัวแปรสองกลุ่มคือ กลยุทธ์การสื่อสารทางการตลาดแบบบูรณาการ(IMC) และพฤติกรรมการตัดสินใจซื้อ กลุ่มตัวอย่างที่ใช้คือประชากรที่ครอบครองรถจักรยานยนต์บิ๊กไบค์เขตกรุงเทพมหานคร จำนวน 400 คน โดยเก็บข้อมูลผ่านแบบสอบถามแล้ววิเคราะห์ด้วยสถิติเชิงพรรณนาได้แก่ การหาค่าร้อยละ ค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน และทดสอบผลโดยใช้ค่าสถิติแบบ Chi – Square สรุปผลเพื่อหาความสัมพันธ์ของตัวแปรทั้งสอง และทดสอบค่าความเข้มข้นความสัมพันธ์โดยใช้สถิติContingency Coefficient (C) ที่ระดับนัยสำคัญทางสถิติที่ 0.05 สรุปผลโดยใช้โปรแกรมคอมพิวเตอร์สำเร็จรูปทางสถิติ ผลการวิจัยพบว่า 1) พฤติกรรมการตัดสินใจซื้อรถจักรยานยนต์บิ๊กไบค์ของกลุ่มตัวอย่างส่วนใหญ่ซื้อยี่ห้อ Kawasaki จากแหล่งจำหน่ายจากตัวแทนจำหน่ายแต่ละยี่ห้อ และตัดสินใจซื้อประเภทรถนักเก็ตไบค์ 2) กลยุทธ์การสื่อสารทางการตลาดแบบบูรณาการ (IMC) ของกลุ่มตัวอย่าง มีผลต่อการตัดสินใจซื้อในระดับปานกลาง มีค่าเฉลี่ย 3.30 ค่าเบี่ยงเบนมาตรฐาน 1.10 ในรายด้านพบว่า มีระดับมากใน 3 ด้าน โดยสูงสุดคือ ด้านการส่งเสริมการขาย รองลงมา ด้านประชาสัมพันธ์ และด้านการตลาดทางตรง และมีผลต่อการตัดสินใจซื้อในระดับปานกลาง จำนวน 2 ด้านได้แก่ ด้านการขายโดยพนักงานและ ด้านการโฆษณา ตามลำดับ และ 3) สามารถกำหนดกลยุทธ์การสื่อสารการตลาด (5’s) ประกอบด้วย Sales promotion, Sponsorship, Showroom, Sales man และ Social media This research aimed to 1) Study purchase decision behavior of consumers, Big Bike 2) To study marketing communications strategies that affect consumers purchase decision behavior of Big Bike in Bangkok 3) to define Strategic Marketing Communications. A quantitative research is aimed study of the relationship two groups of variable, that is Strategic Integrated Marketing Communications (IMC) and Buying Decision. The samples of the population occupying Big Bike total of 400 samples, The data was statistically analyzed collected through using descriptive statistics such as percentage, mean, standard deviation. And the test results using the Chi - Square statistic to summarize the relationship between two variables, and Correlation statistics Contingency Coefficient (C) at the significance level of 0.05. The results using statistical computer program. The research found that: 1) purchase decision behavior Big Bike of the sample most bought brands Kawasaki. The distribution from the dealer for each brand with a capacity of 601 – 800 cc. Price range from 150,000 to 350,000 baht, purchase decision type of Naked Bike and bring your motorcycle trips to the provinces. 2) Strategic Integrated Marketing Communications (IMC) of the sample affect purchase decisions in the medium level at the mean of 3.30 and the standard deviation of 1.10. There were 3 factors at the affected high level Sales Promotion; Public Relations and Direct Marketing respectively. There were 2 factors at the medium level; Sales Staff and Advertising respectively and 3) To define 5’s Strategic Integrated Marketing Communications which composed of Sales promotion, Sponsorship, Showroom, Sales man and Social media.
Description: 57602713 ; หลักสูตรบริหารธุรกิจมหาบัณฑิต -- เหมสุดา สันติมิตร
URI: http://ithesis-ir.su.ac.th/dspace/handle/123456789/159
Appears in Collections:Management Sciences



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.