Please use this identifier to cite or link to this item: http://ithesis-ir.su.ac.th/dspace/handle/123456789/1610
Title: Business Development Strategies for Acoustic Band in Entertainment : Bangkok Entertainment
กลยุทธ์การพัฒนาธุรกิจวงดนตรีอคูสติกในสถานบันเทิง:กรณีศึกษาสถานบันเทิงเขตกรุงเทพมหานคร
Authors: Pongsatron KUNCHON
พงศธร กุลชล
Saksit Rachruk
ศักดิ์สิทธิ์ ราชรักษ์
Silpakorn University. Music
Keywords: วงดนตรีอคูสติก
สถานบันเทิง
การพัฒนาธุรกิจวงดนตรี
acoustic band
clubs
the improvement of music band
Issue Date:  17
Publisher: Silpakorn University
Abstract: The purpose of this research is to 1) study about problems and obstacles that happen in acoustic band and in the working of musician 2) to study expectation and employment need of acoustic band in Bangkok area clubs 3) to study expectation, want and customers’ behavior toward acoustic band in Bangkok area clubs 4) To create strategy that will improve acoustic band business in clubs: this research is mixed method research, qualitative research got information from interviewing 3 acoustic musicians who work in clubs and 3 club owners ,quantitative research got information from customers who listen to acoustic band  in Bangkok area clubs : online survey 400 sets of questionnaire for data analysis. The researcher use frequencies distribution, percentage, mean and standard deviation and use factor analysis to analyze factors that affect to decision of watching acoustic band in Bangkok area clubs. As mentioned above leads to I-CARE strategy that will improve acoustic band business in Bangkok area clubs. I-CARE means I care of this matter; I stands for interaction that means to have good relationship with customers. C stands for customer tastes that mean individual taste of music for each group of customers. A stands for attribute that means the good qualification of musician. R stands for respect that means respect their career and themselves. E stands for entertainment that means entertainment for audiences. The researcher uses 5 factors to create I-CARE strategy which is tool to upgrade standard and job stability for acoustic musicians.
ในการศึกษาวิจัยเรื่องนี้มีวัตถุประสงค์ดังต่อไปนี้ 1) เพื่อศึกษาปัญหาและอุปสรรคที่เกิดขึ้น ในการทำงานของนักดนตรี หรือวงดนตรีอคูสติก ในสถานบันเทิงเขตกรุงเทพมหานคร 2) เพื่อศึกษาความคาดหวังและความต้องการจ้างงานวงดนตรีอคูสติก ของสถานบันเทิงในเขตกรุงเทพมหานคร 3) เพื่อศึกษาความคาดหวัง ความต้องการ และพฤติกรรมการรับชม ของผู้บริโภคที่มีต่อการแสดงดนตรีอคูสติก ในสถานบันเทิงเขตกรุงเทพมหานคร 4) เพื่อสร้างกลยุทธ์การพัฒนาธุรกิจวงดนตรีอคูสติกในสถานบันเทิง:กรณีศึกษาในเขตกรุงเทพมหานคร ซึ่งเป็นการวิจัยแบบผสมผสาน (Mixed Method Research) โดยข้อมูลเชิงคุณภาพได้มาจากการสัมภาษณ์เชิงลึกนักดนตรีอคูสติกที่ทำงานในสถานบันเทิง จำนวน 3 ราย และทำการสัมภาษณ์ผู้ประกอบการสถานบันเทิง จำนวน 3 ราย ข้อมูลการวิจัยเชิงปริมาณได้ทำการแจกแบบสอบถามแก่ผู้บริโภคที่ใช้บริการการรับชมวงดนตรีอคูสติกในสถานบันเทิงเขตกรุงเทพมหานคร จำนวน 400 ชุด สำหรับการวิเคราะห์ข้อมูลและสถิติที่ใช้นั้น ผู้วิจัยได้ใช้การแจกแจงความถี่ ค่าร้อยละ ค่าเฉลี่ย ค่าส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน และทำการวิเคราะห์ข้อมูลปัจจัยสำคัญด้วยสถิติการวิเคราะห์องค์ประกอบ (Factor Analysis) จากผลการวิจัยข้างต้นได้นำไปสร้างเป็นกลยุทธ์ในการพัฒนาธุรกิจวงดนตรีอคูสติกในสถานบันเทิงเขตกรุงเทพมหานคร คือกลยุทธ์ I-CARE ซึ่งหมายความโดยรวมว่าฉันใส่ใจ ซึ่งประกอบด้วย I ( Interaction ) หมายถึง มีปฏิสัมพันธ์ที่ดีกับกลุ่มเป้าหมายซึ่งก็คือกลุ่มลูกค้า C ( Customers Tastes ) หมายถึง ความใส่ใจในรสนิยมและความชอบของกลุ่มเป้าหมายซึ่งก็คือกลุ่มลูกค้า A ( Attribute ) หมายถึง การมีคุณสมบัติของนักดนตรีที่ดี R ( Respect ) หมายถึง มีความเคารพต่อตนเอง และอาชีพของตน และ E ( Entertainment ) หมายถึง มีการสร้างความบันเทิงให้กับผู้ชม ซึ่งปัจจัยทั้ง 5 ข้อนำมาสร้างเป็นกลยุทธ์มีความสอดคล้องกับผลการวิจัยทั้งเชิงคุณภาพและเชิงปริมาณ โดยจะใช้เป็นเครื่องมือในการยกระดับมาตรฐานความมั่นคงในอาชีพนักดนตรีอคูสติกต่อไป
Description: Master of Music (M.Mus)
ดุริยางคศาสตรมหาบัณฑิต (ดศ.ม.)
URI: http://ithesis-ir.su.ac.th/dspace/handle/123456789/1610
Appears in Collections:Music

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
59701302.pdf3.46 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.